E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 15:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error på i stort sett alla tempgivare  (läst 5536 gånger)
PerHag
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2013-12-11 14:01 »

Hej
Under gårdagen tappade Logger kontakten med tempgivarna.
El-mätarna (2st) samt ute och inne utegivare som sitter på 2-tråd (vill minnas kontakt 5 och 6) fungerar som de ska.
Men tempgivarna på kontakt 1, 2, 3 hittas inte.

Jag har plockat bort de flesta givarna och har nu bara en tempgivare inkopplad, Logger hittar den givaren, dvs jag kan se den under inställningar och givare.
Men jag får inga värden från denna givare.

Varför den har slutat hitta alla de andra givarna vet jag inte, men troligen är någon trasig eller så har någon sladd gått sönder, därför kopplade jag ut alla så att jag senare (i natt) kan koppla in en i taget och förhoppningsvis hitta problemet.

Men eftersom jag inte får några värden från den ända givare som är inkopplad och hittas får mig att mistänka att något mer/annat är fel.
Några tips om vad jag gör nu, för att få den givare som är inkopplad att fungera som den ska?

per
Loggat
PerHag
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-12-11 21:05 »

hmm ännu mer spännande, den tempgivare som e-logger säger existerar men inte visar några värden för, den givaren hittar loggersoft och visar värden
Loggat
PerHag
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-12-11 23:44 »

nu har jag kopplat in alla givare igen. utom en som är trasig och tydligen gjorde den att inga givare fungerade.

under menyn inställningar givare samt kanaler så syns alla givare, jag ser även mätvärden
i menyn översikt har 1 givare dykt upp resten saknas
i meny val live står de flesta givare som undefined

under denna resa har jag gjort reset på burken ett antal ggr, efter att återigen gjort reset verkar nu alla givare finnas med under alla funktioner.

det här känns inte helt stabilt, Andreas någon kommentar?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-12-12 10:14 »

Lite osäker på exakt vad du vill jag skall kommentera? Ställ gärna mer raka frågor! Så vitt jag kan förstå fungerar allt nu, men du undrar vad som hände?

Givare går sönder ibland. Det är dock sällsynt. Vanligaste orsakerna torde vara åska, fukt och risig nätspänning, i den ordningen.

Tyvärr är det så att om en givare är trasig så blockerar den oftast övriga givare, det ligger i sakens natur när det gäller den här typen av nät där alla givare delar samma kabel.

Trasiga givare kan också göra att felaktiga givar-identiteter registreras vilket förvirrar systemet.

Att Logger 2020 kräver nollställning när man kopplar om givare beror på att den memorerar vilka givare som finns var för att just kunna detektera om givare går sönder. Sen är väl nollställning lite av ett standardrecept när saker kommer i osynk, men ofta behövs inte nollställning även om det inte ser helt rätt ut från början, det kan ibland ta en lite längre stund innan Logger 2020 kommer på rätt spår mot E-logger igen efter omkopplingar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!