E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 14:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fjärrvärme loggning  (läst 20548 gånger)
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2013-11-22 11:24 »

Hej!
jag är ny här och har ett projekt på gång. Jag jobbar på ett Folkets Hus och vi har, som många föreningar, svårt att få ekonomin att gå ihop. En stor återkommande kostnad är fjärrvärmen. För att kolla var värmen (pengarna) tar vägen, tänkte jag att det var en bra ide att börja logga förbrukningen. Fjärrvärmebolaget har fixat ett pulskort i mätaren. Pulskortet ger en puls/kwh. Har kopplat logger2020 till e-logger, men nu till frågan. Vad ska jag ha för inställningar där? Vad betyder "tid till puls"?. Hur får jag en fin graf med förbrukningen. (Displayen på fjärrvärmemätaren visar aktuell förbrukning, just nu 19,8kwh) men jag vill kunna följa utvecklingen av värmeförbrukningen och jämföra när jag stänger av vissa lokaler och utrymmen och jämföra med utetemperaturen. Tack för hjälpen  Leende (smiley)
« Senast ändrad: 2013-11-22 11:28 av BengtR » Loggat
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-11-22 11:37 »

Pulser per enhet: 1
Tid till puls läge: ja

Bifogar en bild, så ser det ut nu:
Loggat
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-11-22 11:53 »

Pulser per enhet:1
Tid till puls: nej

Bifogar en bild:
(På fjärrvärmemätardisplayen står att fjärrvärmen just nu drar 19kwh)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-11-22 13:26 »

Hej Bengt, välkommen hit!

Tid-till-puls-läge skall du inte använda. Det används till fastbränslemätning, står mer om det i manualen för E-logger http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger

Har du säkerställt att pulserna från fjärrvärmemätaren kommer fram hela vägen in i loggern? Läs gärns tycket "Vid problem med elmätare" i manualen för Logger 2020. http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020 Nu har du inte nån elmätare, men energimätare och elmätare kopplas in på samma ingång så principen för felsökning är snarlik.

Till sist hoppas jag att loggern räcker till för en så stor byggnad som jag antar vi talar om nu, gränsen för den momentaneffekt som klaras av går vid 65 kW.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-11-22 14:43 »

Tack för tipset om elmätartestet. Jag har testat nu. På fjärrvärmemätardisplayen stod att den just nu tog 18kwh. Det blir en puls var 3e minut ungefär. Testade sedan med elmätartestet och det stämde, ungefär var 3de minut blinkade lampan och pep loggern.

Hur ska jag nu få i den pulsen i en fin graf?  Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-11-22 15:50 »

Så bra, då har du signal in i loggern. Och du är säker på att den signal du har går till rätt ingång? Har du nån elmätare också kopplad till loggern, fungerar den? (Om du har tänkt koppla in en men inte hunnit så prova gärna det.)

Sen, innan du börjar tänka på grafer gäller det att få den numeriska avläsningen rätt.

Vad står där för effekt i loggerns teckenfönster? Ändras värdet någonting var 3:e minut? Och vad står för värde för effekten på översiktssidan i E-logger för din fjärrvärmekanal?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-12-06 14:33 »

Hej,
har nu kopplat elmätaren också. Den visar rätt värde  Leende (smiley)

fjärrvärmens värde i loggern teckenfönster ändras när fjärrvärmen går upp eller ner.
Jag ändrade fjärrvärmen manuellt till ungefär 70kW, då visade displayen 233W
sen sänkte jag fjärrvärmen till 20kW, då sänktes värdet på displayen och nu visar den 68W

Jag bifogar en bild på det E-logger visar...
Loggat
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-12-06 14:40 »

Just nu drar fjärrvärmen 25kW (visas på fjärrvärmedisplayen)
Loggerdisplayen visar 79W
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-12-09 14:18 »

Hmm ja det verkar som där finns ett samband på ungefär 3 mellan de siffror du nämner i dina senaste inlägg.

233/70=3,33
68/20=3,4
79/25=3,16

Är det ungefär 3 om du tittar på fler värden också?

Ligger värdena i fjärrvärmedisplayen respektive i loggerns teckenfönster stabilt, eller hur mycket fladdrar de?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-12-10 09:07 »

Hej,
kollade nu på morgonen, fjärrvärmedisplayen låg mellan 20kW och 20,3kW
loggern stod på 61W och ändrades sedan till 62W. Den uppdaterades när den fick en puls tror jag...

men sen ändrade jag fjärrvärmen manuellt till ungefär 70kW, loggern gick upp till 220W ungefär, men gick ner igen i små snabba steg till ungefär 170W (kändes som den inte följde någon puls, men bara räknade ner) Sedan ändrade jag fjärrvärmen till AUTO läge (den gick ner till 20kW), loggern gick ner i små steg till 62W.

Varför ändras värdena i loggerns teckenfönster ibland bara ner den får en puls, och ibland tar den små snabba steg ner...?

jag vill gärna att loggern räknar ihop antal pulser den får per timme. som sedan ska visas i en graf.
« Senast ändrad: 2013-12-10 09:09 av BengtR » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-12-10 09:42 »

Ja det förstår jag.

Men som du säkert förstår så är det något som är fel. Det verkar som sagt som att loggern läser av din fjärrvärmedisplay men det skiljer en faktor 3, eller snarare 0,003. Om du dividerar de värden som visas i watt på Logger 2020 med 0,003 så verkar det stämma ganska bra överens med vad din fjärrvärmedisplay visar.

Jag vet inte vad det beror på, jag skall ta en titt på det så snart jag har möjlighet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-12-13 12:13 »

Har åtgärdat ett möjligt problem. Under E-logger>Inställningar>Konto bör du nu hitta rubriken "Det finns ny mjukvara till Logger 2020", klicka "Uppdatera" där.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
BengtR
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-12-17 09:27 »

Hej,
vad bra Leende (smiley) nu visar loggern rätt värde i displayen. Härligt!

...Och nu även på nätet. Tack för hjälpen!
« Senast ändrad: 2013-12-17 09:49 av BengtR » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2013-12-18 07:23 »

Tack för att du bekräftade att det fungerar. Vad bra att det ordnade sig!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!