E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 15:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ansluta flödesmätare  (läst 12240 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2013-11-13 21:46 »

Jag har köpt två flödesmätare Qn 2.5 med P3IQ för mäta min totala vattenförbrukning samt varmvattenförbrukningen i huset. Jag blir lite fundersam när jag läser i manualen var P3IQ ska placeras. Ska de verkligen placeras på flödesmätarna som det står vid Avläsning av snurrskiva/axel: "Montera modulen så att snurrskivan/axeln belyses och ligger rakt i höjd med både lysdioden och sensorn, optimalt avstånd ca 1-3 cm."
Det är väl så att de P3IQ som följer med kan placeras varsomhelst mellan flödesmätarna och Loggern? Vill bara vara säker på den innan jag börjar koppla på lördag.  Leende (smiley)
Det är ju monterad en kabel på ca. 1,5 meter på flödesmätarna så det är väl bara att koppla dessa stumpar på plint 3, 1 och 4 på P3IQ och en till kabel från dessa plintar på P3IQ till Loggern på plintar 4, 5 och 6? P3IQ kan väl monteras varsomhelst mellan flödesmätaren och Loggern?

En annan fråga: Motstånden ni skickade med är ju ganska stora så de lär ju knappast få plats i P3IQ. Jag antar att jag kan knipsa av ändarna lite?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-11-14 11:14 »

"Avläsning av snurrskiva/axel" gällde en tidigare modell av flödesmätare som såldes förut. Men de pulsmätare du beställt har väl pulsutgång? Står det verkligen ingenting alls om att ansluta flödesmätare med pulsutgång i den anvisningar du fått med för pulsmoduler respektive flödesmätarna?

I vilket fall, oavsett snurrskiva eller ej så är det bättre ju närmare flödesmätaren pulsmodulen monteras så att kabeln mellan flödesmätare och pulsmodul blir så kort som möjligt. Kabeln mellan flödesmätare och pulsmodul är nämligen störkänslig, men det är inte kabeln mellan pulsmodul och logger.

En annan fråga: Motstånden ni skickade med är ju ganska stora så de lär ju knappast få plats i P3IQ. Jag antar att jag kan knipsa av ändarna lite?

Vad är det för jättemotstånd du fått om det inte får plats i pulsmodulen? Javisst går det bra att korta av benen om du vill det!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-11-14 18:40 »

Det står att jag ska koppla in Pulsmodulen enligt onlinemanualen och det var där jag läste detta om snurrskiva/axel.
Jag har alltså köpt dessa

http://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/46-flodesmatare-med-pulsmodul-p3iq-qn-25.html

och jag kopplar väl in dem som jag trodde att man skulle göra i mitt inlägg förut.

Motstånden jag fick med är ca. 5 cm långa, men de kanske ändå får plats när man viker dem för att sätta mellan plint 3 och 4 i P3IQ.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-11-15 11:44 »

Vet inte om du fått en gammal instruktion, eller?
Du skall koppla enligt den instruktion som medföljde flödesmätaren.
Kan bifoga en PDF när jag kommer till kontoret nästa gång, om jag skulle glömt lägga med en instruktion.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013-11-15 12:03 »

Se bifogad fil.
Dessa filer finns nu även under "Ladda ner" i webbshoppen.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-11-15 13:23 »

Det är den instruktionen jag fick med flödesmätarna.
Det är säkert jag som är lite trög, men ska jag koppla P3IQ till plint 7, 9 och 10 på loggern eller ska jag koppla P3IQ till plint 4, 5 och 6 som jag skrev tidigare?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013-11-16 16:08 »

P3IQ:n skall kopplas till 4, 5 och 6 på loggern.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-11-16 17:22 »

Tack, jag har intstallerat precis och det har gått bra. Efterson färgerna inte stämmer överens på kablarna så var det lite svårt först, men sen så gick det bra och nu så loggar jag både min varmvattenförbrukning och den totala vattenförbrukningen.
Dock så är det synd (jag har nämnt det förut) att inte Summa syns under graferna. Nu syns ju Min, Max, Medel och Senast. Om ni kunde klämma det Summa också på vald tidsperiod på Elförbrukningsgrafer och Flöden så vore det super!

Sen så är det lite konstigt under Rapporter nu. Jag startar en ny tråd om det.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!