E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 05:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Slippa medelvärdesbildning av data för enstaka givare.  (läst 9384 gånger)
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« skrivet: 2009-12-17 16:51 »

Skulle önska att det i e-logger tjänsten gick ange att viss givares data ej glesades ut.
(Alternativt en intervall styrd export av mätdata från e-logger tjänsten. Då skulle all mätdata hämtas av mig  Tunga)

Det är så att jag använder en el-patron som backup för pellets eldningen. Dvs vid ca 50-55° går el-patronen in...
Då datat efterhand glesas ut med medelvärde försvinner mina möjligheter att se när patronen gått in.
Dvs det är korta stödperioder.

OM möjlighet finns vore det super!
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-12-17 20:57 »

Allt är möjligt men detta är inte alldeles enkelt.

Kan du ge mig lite mer information så jag bättre förstår dina behov:

1) Hur mäter du tillslagen, har du en elmätare på patronen eller mäter du nån temperatur?

2) Hur korta är från- och tillslagsperioderna som kortast?

3) Hur många från- och tillslag ungefär har du per dygn?

4) Varför behöver du egentligen se detta så långt i efterskott, jag förstår att det är intressant att se att anläggningen fungerar men för det räcker det väl att se några dagar bakåt, vad är poängen med att kunna se dessa från- och tillslag i detalj några månader eller år bakåt?

Vad gäller export är det som du vet på gång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-12-17 21:18 »

1) Har en Kamstrup 382 jag köpte med Logger2020-paketet. Loggas optiskt.

2) Har tyvärr ej så många tillslag sparade men det sista i e-logger är på ~10 min.

3) Just för tillfälle är det inte allt för stort behov då man typ kikar grafer ständigt  Tunga, men när man ev. lugnat ner sig och skaffat sig som "regeringen" vill mer tid till familjen kommer man troligen gå in kika lite "hur har anläggningen gått denna vecka?". Då är just el-driften intressant för att försöka optimera bort den till just det den var tänkt som - backup OM anläggningen får driftstörning.

Sen vet ju Ni hur besatt tokig jag är i statistik... Glad
Denna teknik har gjort det än mer lätt överskådligt och så, men man vill ju alltid förfina.

Exporten längtar vi efter!
Stort tack för Ert arbete.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-12-18 08:44 »

Jag förstår inte riktigt, du skriver att du vill kunna kolla hur anläggningen gått nån gång varje vecka, men du har ju minutupplösning en månad bakåt, så vad är då problemet?

Och sen, som du själv skriver i rubriken, vad det handlar om är medelvärdesbildning, data bakåt i tiden försvinner inte i tomma intet. När minutdata gallras bort efter en månad räknas timdata ut som ett medelvärde av alla 60 minuter i timmen. Du kan alltså även efter en månad (och 10 år bakåt) få en uppfattning om hur mycket patronen gått genom att titta på snitteffekten varje timme. Om patronen inte gått är snitteffekten noll. Om du vet att patronens effekt är 6 kW och du ser att snitteffekten är 1,5 kW så vet du att elpatronen gått i (1,5/6)*60 = 15 minuter den timmen. Varför behöver du veta mer än så?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-12-18 09:20 »

Jag har ju inte haft detta så länge därav att jag testar, utvärderar för fullt...
Det jag inte förstår, missuppfattat skriver jag gärna i forumet om råd. (Kan ev. vara fler som missat, men ej vågar fråga.) Generad
Så har jag uppfattat att forum skall användas - fråga gärna dumma som enkla frågor, det ger svar åt alla användare...

Det jag upptäckte var att när jag kikade på "Alla data" för el-mätningen hade tidigare små spikar i grafen försvunnit. (All data räknas.Cool)
Kan ju mycket väl vara fel-data som naturligt då sållades bort, men möjligheten att se om el-patronen ligger och tjuv-drar är en bra egenskap.
Sen hur noga man i framtiden kommer kika av sin mätdata kan ändras från veckovis till längre intervall beroende på vad som händer - det vet man som tur ej innan...

Med export funktionen blir kanske detta dessutom en onödig funktion då man själv kan dumpa ner mätdatat veckovis och på sätt själv lagra 10 sek mätdata?
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-12-18 10:26 »

Javisst ska du testa och utvärdera. Och du har helt rätt, forumet är till för att ställa frågor och föra dialog. Men varför skriver du det här, vad var det i mitt svar som fick dig att tro något annat? Vi tar seriöst på alla önskemål och för att kunna ta ställning till dem måste jag ställa följdfrågor.

Vad gäller grafläget "alla data" så innebär det, som det låter, att visa alla mätvärden från det att du började logga, och då en graf spänner över en lång tidsperiod ritas mycket riktigt inte korta spikar upp.

Men förstod du vad jag menade med att titta på snitteffekten? Om du ritar upp en graf med bara elpatronskanalen och tittar på kurvan och statisken min/max/medel som visas därunder, visst stämmer medelvärdet? Är det något annat än noll vet du att elpatronen varit igång och genom att hålla koll på om medelvärdet stiger eller sjunker så vet du lätt om något förändras. Varför behöver du veta mer än så?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-12-18 10:44 »

Ursäkta forums tanken, var inget speciellt bara för att klargöra mitt "forum-tänk"...

Snitteffekt kontrollen och uträkningen förstod jag och det är ett bra sätt.
En graf visar lite enklare direkta korta tillslag där elpatronen fått för sig gå in...

Tack för förklaringen.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!