E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 07:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: logga el, vattenförbrukning och parallell läsning av 1wire nät  (läst 10073 gånger)
JanneSjo
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2013-10-15 09:47 »

Hej

funderar på att börja logga min el, fjärrvärme och vattenförbrukning. Tänker införskaffa några 1fas elmätare för att logga vissa större förbrukarområden. Funderar också på att sätta upp lite termometrar mm i ett 1wire nät.

Jag har idag ett IHC/Elko living system för styrning av lampor mm. IHC kan logga elmätare och visa värden men inte statistik och det är svårt att få ut värdena från IHC systemet så rita grafer etc funkar inte

Några inledande frågor:

1) finns det begränsning i antal elmätare som kan loggas?

2) kan man välja vilka elmätares loggar som ska ingå (respektive inte ingå)  i beräkningar av totalförbrukning "Eltotal - elmätare1 - elmätare 2 - elmätare 4 " etc?

3) om jag kan logga vattenmätaren och denna har en pulsfrekvens som elogger tror är elmätare (t ex 10 pulser per liter)  - kan jag då separera den i egen graf så att den inte räknas in i eltotal och kan jag då ändra enhet till m3 istället?
(eller kanske presentera flödesdata som kWh i grafen men veta att det egentligen avser liter / min)

4) om jag har en optisk avläsare för elmätaren till IHC som skickar på/av dvs pulser kan den gå att koppla in på logger 2020?

5) kan man läsa parallellt ifrån 1-wire nätet med andra läsare än logger 2020 ( tex via PC som kollar CO2, tryck mm och kanske parallellt temp etc)?
eller kan det störa logger 2020?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-10-15 11:03 »

1) finns det begränsning i antal elmätare som kan loggas?

Det går att ansluta 2 el- eller flödesmätare direkt till Logger 2020. Och upp till 10 ytterligare via pulsmoduler. Dvs i teorin max 12. Men då skall mätpunkterna sitta ganska nära, max antal beror på givarnätets längd och uppbyggnad (var förgreningarna sitter).

2) kan man välja vilka elmätares loggar som ska ingå (respektive inte ingå)  i beräkningar av totalförbrukning "Eltotal - elmätare1 - elmätare 2 - elmätare 4 " etc?

Ja man väljer själv vad som ingår i beräkningarna. Beräkningar sker på max 4.

3) om jag kan logga vattenmätaren och denna har en pulsfrekvens som elogger tror är elmätare (t ex 10 pulser per liter)  - kan jag då separera den i egen graf så att den inte räknas in i eltotal och kan jag då ändra enhet till m3 istället?
(eller kanske presentera flödesdata som kWh i grafen men veta att det egentligen avser liter / min)

Den går att visa i egen graf ja och ja den läggs inte automatiskt in i nån elberäkning automatiskt (Just "el total" inget som räknas ut utan det är något du själv mäter med en elmätare, däremot räknas "el hushåll" ut genom att subtrahera olika laster som exempelvis värme från "el total"). Men om pulstalet är ogiltigt kommer vattenmätaren inte att visa begripliga värden eftersom den interna beräkningen som sker är för kWh och inte m3. Det blir med andra ord helt fel visat värde överallt, både i loggerdisplay, i pc-program samt i e-logger. Giltiga värden för pulstal är 52-58 eller 85-88 pulser per liter. dvs. 52, 53, 54, 55, 56, 57, 85, 86, 87 eller 88 pulser per liter.

4) om jag har en optisk avläsare för elmätaren till IHC som skickar på/av dvs pulser kan den gå att koppla in på logger 2020?

Kan tyvärr inte svara på det då jag inte vet hur den avläsaren är uppbyggd. Men knappast, det går nästan aldrig att använda icke-standardiserade tillbehör avsedda för en elektronisk utrustning till en annan.

5) kan man läsa parallellt ifrån 1-wire nätet med andra läsare än logger 2020 ( tex via PC som kollar CO2, tryck mm och kanske parallellt temp etc)?
eller kan det störa logger 2020?

Nej det går inte, det går aldrig, oavsett fabrikat, att koppla flera avläsare parallellt i samma 1-wirenät.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JanneSjo
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-10-15 17:02 »

tack för snabbt svar.

angående min fråga

3) om jag kan logga vattenmätaren och denna har en pulsfrekvens som elogger tror är elmätare (t ex 10 pulser per liter)  - kan jag då separera den i egen graf så att den inte räknas in i eltotal och kan jag då ändra enhet till m3 istället?
(eller kanske presentera flödesdata som kWh i grafen men veta att det egentligen avser liter / min)


är det så att jag kan koppla bort den givarens värden från att automatiskt vara med i beräkning av t ex "el hushåll"?

Jag förstod inte riktigt att det skulle bli obegripliga värden - gör inte logger 2020 så att den dividerar antalet pulser med pulstalet? oberoende om pulstalet är 10, 100 eller 1000?
Att det framräknade värdet i sig inte är kWh kan jag leva med - jag kan ju döpa kanalen till l per h.
Eller funkar det inte som jag tror?
Edit: såg i manualen att det finns "kanaltyp" - inte säker att jag förstår funktionen men -  om det fanns kanaltyp other för pulsräknare så skulle man kanske kunna på det sättet exkludera pulsräkning av icke elmätare?


angående min fråga
 
4) om jag har en optisk avläsare för elmätaren till IHC som skickar på/av dvs pulser kan den gå att koppla in på logger 2020

så är specen på den avläsaren: Data Utgang: Transistor NPN Open Collector max 45 V / 100 mA - säger det er något?


nya frågor:

6) om jag löpande vill visa aktuell status från elogger på min mobil/platta går det idag?
Är det isåfall någon uppdateringsfrekvens - eller måste jag fixa ett script etc i mobilen för att refresha sidan?

(har läst ganska många gamla foruminlägg där bl a detta diskuterats som framtida funktioner - detta är kul men all info snurrar i huvudet...)


7) Jag har förstått att man kan autoexportera data från elogger  - om man lagrar den i en databas - finns det lämplig programvara att köra lokalt mot en databas som ger motsvarande funktioner med grafer etc?

8 ) Kan jag lägga till mätdata genom att ladda upp en fil med data tex gamla månadsvärden på elförbrukning?

9) om en räknare nollställs / börjar om på noll kan man då lägga in ett justeringsvärde i elogger så att värdena blir rätt?  Eller är det så att alla värden som lagras är delta dvs inga lagrade mätarställningar?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-10-16 13:11 »

3) om jag kan logga vattenmätaren och denna har en pulsfrekvens som elogger tror är elmätare (t ex 10 pulser per liter)  - kan jag då separera den i egen graf så att den inte räknas in i eltotal och kan jag då ändra enhet till m3 istället?
(eller kanske presentera flödesdata som kWh i grafen men veta att det egentligen avser liter / min)


är det så att jag kan koppla bort den givarens värden från att automatiskt vara med i beräkning av t ex "el hushåll"?

Inga kanaler kommer med helt automatiskt i beräkningen av "el hushåll". Man väljer själv vilka kanaler som är "el total", "el värme" samt "elförbrukare".

Jag förstod inte riktigt att det skulle bli obegripliga värden - gör inte logger 2020 så att den dividerar antalet pulser med pulstalet? oberoende om pulstalet är 10, 100 eller 1000?
Att det framräknade värdet i sig inte är kWh kan jag leva med - jag kan ju döpa kanalen till l per h.
Eller funkar det inte som jag tror?

Nej, Logger 2020 räknar utifrån pulserna fram momentanvärden i själva loggern. Det är olika beräkningar för el kWh och flöde l/minut. För att få korrekt värde för flöde måste man använda en flödesmätare med något av de pulstal jag angav i föregående inlägg.

Edit: såg i manualen att det finns "kanaltyp" - inte säker att jag förstår funktionen men -  om det fanns kanaltyp other för pulsräknare så skulle man kanske kunna på det sättet exkludera pulsräkning av icke elmätare?

Inställningen för kanaltyp används för att berätta för systemet vad olika kanaler är, till exempel för beräkningen av hushållsel och vid generering av rapporter.


4) om jag har en optisk avläsare för elmätaren till IHC som skickar på/av dvs pulser kan den gå att koppla in på logger 2020

så är specen på den avläsaren: Data Utgang: Transistor NPN Open Collector max 45 V / 100 mA - säger det er något?

Ja det låter som samma typ av utgång som s0-utgången på elmätare. Då kan den förmodligen anslutas mot Logger 2020 utan problem.



6) om jag löpande vill visa aktuell status från elogger på min mobil/platta går det idag?
Är det isåfall någon uppdateringsfrekvens - eller måste jag fixa ett script etc i mobilen för att refresha sidan?

(har läst ganska många gamla foruminlägg där bl a detta diskuterats som framtida funktioner - detta är kul men all info snurrar i huvudet...)

Nej det går fortfarande inte att visa information fortlöpande med automatiska uppdateringar. Man måste uppdatera sidan manuellt. Tanken är fortfarande att det skall bli mer automatiskt i framtiden, oklart när.


7) Jag har förstått att man kan autoexportera data från elogger  - om man lagrar den i en databas - finns det lämplig programvara att köra lokalt mot en databas som ger motsvarande funktioner med grafer etc?

Det är inget som vi erbjuder eller kan hjälpa till med. Men det funns en uppsjö av grafpaket på marknaden, både gratis- och betal.


8 ) Kan jag lägga till mätdata genom att ladda upp en fil med data tex gamla månadsvärden på elförbrukning?

Nej. Det har också varit på tal, men är inget som finns än.


9) om en räknare nollställs / börjar om på noll kan man då lägga in ett justeringsvärde i elogger så att värdena blir rätt?  Eller är det så att alla värden som lagras är delta dvs inga lagrade mätarställningar?

Det går att justera räknare genom att ange vad man vill att de skall visa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JanneSjo
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-10-16 16:23 »

Hej
ni är snabba att svara :-)

återkommer till fråga 3 då jag tror att jag varit otydlig - jag är inte ute efter flödet l/min utan vill bara ha volymen liter.
För mig känns det som att det borde vara samma beräkning som "volymen" kWh.
Men jag har inte riktigt förstått vilket värde som lagras i er databas för varje 60 sek intervall t ex - är det ett värde på mängd kWh under mätperiod?

dvs exempel jag har 1000 pulser per kWh  dvs kör jag 3,6 kW effekt får jag en puls = 1Wh per sekund. Om då mätperioden är 60 sekunder så lagrar ni då ned 60Wh i databasen med tidsstämpel?
(och efter 60s period lagrar ni ned 60Wh med ny tidsstämpel - och sedan summerar graferna alla värden med tidsstämpel inom valt tidsintervall för grafen?)

Om jag har en annan vattenmätare som ger 1 puls per liter vatten men jag anger den i logger 2020 som 1000 pulser per kWh kommer ni då lagra 60Wh i databasen (med mätperiod 60s och 1 puls per sekund som ovan)?


Isfåfall var min tanke att jag sedan kan ange den givaren till något annat än elförbrukare så kan jag sedan läsa värdena i en graf och översätta 60Wh till 60 liter.

Eller tänker jag helt fel i hur ni lagrar värdena?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-10-17 15:28 »

återkommer till fråga 3 då jag tror att jag varit otydlig - jag är inte ute efter flödet l/min utan vill bara ha volymen liter.

Vill du kunna nyttja grafer/rapporter eller se korrekt momentanvärde i loggerns teckenfönster så behövs en flödesmätare med något av de pulstal jag skrev ovan. Men vill du bara se ett räkneverk som fortlöpande tickar uppåt, ja då fungerar det även med fel pulstal. Räkneverket går inte på momentanvärde utan på pulser. Men räkneverket lagras inte minut för minut, och det exporteras inte heller, utan det är just bara ett räkneverk.

Men jag har inte riktigt förstått vilket värde som lagras i er databas för varje 60 sek intervall t ex - är det ett värde på mängd kWh under mätperiod?

Det som lagras är genomsnittsligt momentanvärde för det lagringsintervall som är valt. Om lagringsintervallet är 60 sekunder hinner 60 mätningar ske, om snittet av dessa 60 mätningar är 4300 W så lagras värdet 4300.

Kan inte svara för hur det ser ut i detalj för effekt och flöde, men det är inte bara enheten som skiljer utan det är olika beräkningar, samma invärde i pulser ger olika saker ut beroende på om det är en el- eller vatten/flödesmätare. Det går säkert att räkna om utanför systemet, men då skalningen är annorlunda finns risken att systemet slår i taket för hur stora tal som går att hantera innan värdet kommer ut, så det blir tokigt i alla fall.

Du får gärna experimentera om du vill, men jag kan tyvärr inte garantera något. Ledsen om jag inte kan ge dig det svar du vill ha.

Att det ser ut som det gör idag med att vissa pulstal triggar vatten/flödesberäkning beror på att flödesmätare var något som kom in i bilden i ett sent läge och därför blev mjukvaran en kompromiss. Att göra om systemet med en separat inställning utanför pulstalen är mer jobb än man kan tro. Vi har helt enkelt inte tillräcklig efterfrågan på stöd för andra flödesmätare för att kunna motivera den arbetsinsatsen. Om vi hittat en riktigt billig och lättmonterad generell optisk avläsare för montering på befintliga "vanliga" vattenmätare (för att detektera det snurrande svarta korset - och som samtidigt inte täcker räkneverket) hade läget i och för sig varit annorlunda.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JanneSjo
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-10-21 12:02 »

hej igen.

ok då förstår jag vad ni lagrar i elförbrukning.

Jag har inte fått min nya vattenmätare ännu - de nya från vattenverket kommer ha pulssignal S0 men jag vet inte pulstal. Men det låter möjligt att välja pulstal och beräkning av t ex pris per enhet för att få fram ett värde som är inom rätt skala som motsvarar vattenförbrukning även om pulstalet inte är inom ert intervall.

vad lagras i databasen för vattenmätare med pulstal 55 etc?
är det liter per sekund?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-10-22 10:31 »

Momentanvärde liter per minut i kurvor. Liter per dag/månad i stapeldiagram.

Liter per sekund, då pratar vi nog inte om ett vanligt hushåll, vad räknar du med för flöde som max? Är det en alltför stor byggnad finns kanske risken att du hamnar utanför mätområdet, att skalan slår i taket på samma sätt som att en vanlig utomhustermometer som går till 50 grader fungerar dåligt i en ugn som går 300 grader.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JanneSjo
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-10-22 23:39 »

vanligt hushåll - det är bara jag som idag inte har koll på hur mycket som förbrukas - så om ni kör liter per minut är det säkert rimligt för mig också
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!