E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 15:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger2020 som visar orimlig förbrukning  (läst 13516 gånger)
danne.sk
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2013-10-07 23:34 »

Märkte idag att min logger visar orimliga värden på förbrukningen då den loggat uppåt 200 kWh i förbrukning per dag de senaste dagarna. Det fladdrar flera 100-tusen W i förbrukning kontinuerligt och även fast jag tar bort ögat på elmätaren loggar den förbrukning. Provade och resetta den och bryta strömmen med den beter sig lika konstigt ändå. Vad kan vara fel och går det att programmera om den ifall programvaran fått fnatt?

mvh
Danne
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-10-08 05:37 »

De troligaste felen glappkontakt, ger dessa symtom, eller att nätdelen håller på att gå sönder.
Har du tillgång till en annan 12 V nätdel med + på mittstiftet så är det det enklaste att testa.
Kolla även att du har skalat och dubbel/trippelvikt kablarna i loggerns plintar, annars kan det glappa där.
Loggat

danne.sk
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-10-08 08:12 »

Ok, då skall jag testa att koppla om alla kablar igen samt testa en annan adapter. Jag uppdaterade loggern med nyaste programvaran för nån vecka sedan och tittar jag i historiken så har jag haft orimligt höga staplar den senaste veckan. Kan det ha något med detta att göra och isåfall kan man flasha om det igen?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-10-08 08:26 »

Du kan alltid prova radera minnet, det kan fungera, men jag tror inte att det är det som är felet, även detta är ju dock en rätt enkel sak att testa innan man går vidare.
Det brukar rent generellt INTE vara fel på Loggern i fall som dessa, om jag får gissa så tror jag att det är adaptern som spökar.
Hur gammal är din logger?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-10-09 13:13 »

En annan vanlig orsak till orimliga värden är störningar via kabeln mellan mätpunkt och logger. Tänk efter så att inte kabeln flyttats, eller att någon närliggande kabel eller elektronisk utrustning börjat användas i samband med att orimlig värden började komma.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
danne.sk
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-10-10 11:18 »

Jag skruvande om kopplingarna men ingen skillnad. Hittade tillslut en nätdel som gav 12V och sedan dess så ser Loggern ut att ge rätta värden. konstigt att nätdelen kan orsaka detta fastän den ger korrekt spänning. Loggern är inköp november 2011 så det är väl ingen garanti på den kvar. 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013-10-11 05:20 »

Nätdelen är en snål modell som bearbetar spänningen elektroniskt på ett sätt som gör att ett komponentfel kan få den där typen av fel, spänningen sjunker under extremt (omärkligt) korta tid till 0, och det hinner loggerns elektronik reagera på, även om det inte ger mätbara fel när man mäter med multimeter.
Det är 1 års garanti på loggern, men just på nätdelar som levererades vid årsskiftet 2011-2012 finns det en brist som gör att de går sönder lite oftare än acceptabelt, vill du ha en ny nätdel gratis så kan du e-posta mig dina adressuppgifter. rickard(på)webiq.se
« Senast ändrad: 2013-10-11 05:23 av Rickard » Loggat

danne.sk
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2016-12-24 22:28 »

Nätdelen på min e-logger gav upp igen så e-loggern har registrerat galet höga värden under 1-2 månader som jag inte upptäckte, bytte då nätdel och allt funkar korrekt igen. Kan man justera värdena som registerats så man slipper de enorma felen i graferna när man ser på historiken på e-logger.se?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016-12-25 17:50 »

Klicka på menyn "Data" och välj redigera.
Tror du löser det utan vidare instruktioner.
Loggat

danne.sk
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-01-07 16:02 »

Jag har inget redigera under fliken data, det enda som finns där är export eller tittar jag på fel ställe?.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017-01-07 21:47 »

Kanske du inte har något betalabonnemang?
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-04-13 17:35 »

Kan någon av ovanstående analyser appliceras på mitt problem?

Jag har loggat min värmepump i många års tid utan problem. Nu för ett tag sedan så havererade pumpen och jag bröt därför strömmen till den för att reparera felet. Av en slump upptäckte jag att en effekt på 1520 watt loggades kontinuerligt, även då jag slagit av arbetsbrytaren. INGEN riktig förbrukning togs ut över den mätaren.

Jag slog på pumpen efter kanske en halvtimma, för att genast slå av den igen. Loggern presenterade då en helt annan siffra, typ 500 watt konstant. jag slog på och av pumpen tills dess att loggern visade bara 20 watt. (vill ju inte registrera fantomförbrukning).

Nu fixade jag min pump och har därefter låtit den värma huset. Logger loggar på ett sätt som verkar tillförlitligt, men jag känner hela tiden att den KANSKE mäter galet. Jag tycker mig ha en någorlunda högre mätt förbrukning än vad jag borde ha.

Något tips?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2018-04-16 08:26 »

Loggern räknar ju tiden mellan pulser för att få fram momentaneffekten, om det aldrig kommer någon mer puls så ligger den kvar på ett högt värde en stund, men den borde räkna ned så småningom.
Vilken logger och vilken mjukvaruversion har du?
Andreas kan svara mer exakt på hur det där skall fungera.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!