E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 13:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varmvatten produktion som en separat kanal i e-logger?  (läst 9372 gånger)
Jonas W
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2013-09-19 11:47 »

Hej, jag vill veta o mäta när min anläggning producer varmvatten. Skulle vilja ha det som en separat kanal i e-logger.

Min anläggning har en separat vv beredare med en ventil som växlar från golvvärmen till vvberedaren. Just nu ser jag vv produktionen genom att titta på till och retur tempen till pumpen och golvärmen som höjs/spikar när ventilen växlar/t läge.

På min pumps manöverpanel har jag en grön lysdiod som lyser när den gör varmvatten, kan man sätta en sensor över dioden som skickar in denna info till min logger 2020 (och därmed e-logger)? Eller hur gör man?

MVH/ J
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-09-20 08:46 »

Ja, förutsatt att den gröna dioden inte lyser extremt svagt skulle det säkert gå fint att montera en ljussensor som läser av den. För att koppla in ljussensorn till loggern behövs en IO-modul.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jonas W
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-09-20 10:52 »

Ok, great. Leden lyser upp hela tvättstugan (nästan)  Leende (smiley). Villka produkter behöver jag då från webshoppen? http://www.energibutiken.se/sv/expansionsmoduler/15-a-dmiq-i-o-modul-admiq.html misstänker jag men villken sensor?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-09-21 06:24 »

Vilken sensor du behöver är svårt att säga.
Om din diod blinkar i takt med nätspänningen så behöver du 240 V varianten av sensorn för att den skall ge en utsignal som triggar "On-läge" på en digital ingång, om den matas av likspänning räcker det med den billigare.
Det kanske går se om dioden blinkar om du tittar på den genom t.ex. en digitalkamerasökare, eller om du provar knäppa ett antal bilder, vissa kameror är så snabba att de hinner knäppa en bild när dioden är mörk, även när den lyser - om du förstår hur jag menar.
Har du abonnemangsformen Privat plus kan du köpa den billigare sensorn och göra en specialräknare som triggas vid en viss nivå på ljussenorn, sensorn kopplar du till en av de analoga ingångarna.

Andreas får gärna bekräfta att det jag skriver stämmer, har själv inte använt mig av specialräknare speciellt mycket.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-09-21 09:39 »

Har du abonnemangsformen Privat plus kan du köpa den billigare sensorn och göra en specialräknare som triggas vid en viss nivå på ljussenorn, sensorn kopplar du till en av de analoga ingångarna.

Har aldrig provat, så jag vet inte om det fungerar. Hur ser den analoga signalen ut med 50Hz nätspänning, är den inte väldigt stökig? Är signalen risig kommer räknaren att visa fel. Dessutom blir det kanske svårt använda/se en risig signal i en graf om man vill kunna relatera till/frånslag till andra kurvor.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-09-21 09:44 »

Mmm, tänkte inte på att den troligen går nära 0 mellan ljuspulserna, mäter man spänningen med multimeter ser det ju ut att ligga runt2.3 V, men det är ju troligen medelvärdet.
Den dyrare sensorn har en inbyggd RC-krets som gör att den fungerar på både lik och växelspänningsdrivna dioder.
Loggat

Jonas W
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-10-04 13:38 »

Citat
Den dyrare sensorn har en inbyggd RC-krets som gör att den fungerar på både lik och växelspänningsdrivna dioder.

Denna?

http://www.energibutiken.se/sv/diverse/52-analog-ljussensor-230-v.html
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-10-07 11:22 »

Ja.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!