E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 11:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan man logga ett motstånd?  (läst 5938 gånger)
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« skrivet: 2013-06-03 17:27 »

...eller inte nödvändigt ett motstånd. Jag skall förklara hur jag tänker:

Jag har en robotgräsklippare och leker med tanken att kunna få in laddnings-, repektive klipp-tid i Loggern där jag har kanaler över. Jag behöver absolut inte ha några andra värden för detta annat än att grafen visar ett högt statiskt värde när klipparen laddar, och att den lägger sig lägre när den jobbar.

För detta tänker jag mig en enkel micro-brytare fastsatt direkt i laddstationen som kommer aktiveras av klipparens chassi när den dockar.

Det här tycker jag vore lite kul att ha med i min loggning, och på köpet får jag en hint om batterikapacitet över tiden, men jag misstänker att dallasgivarna jobbar på lite annat vis än att bara ändra resistans genom temperaturförändring. Så om det här inte fungerar, är det då någon som kan klura ut ett annat sätt att göra det på?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-06-03 18:04 »

Har du en ADMIQ-modul så funkar det ju bra med mikrobrytaren, men i övrigt har jag lite svårt att se hur det skulle fungera.
Med en tempgivare borde det kanske gå mäta temperaturen på nätdelen som matar laddstationen, den borde bli varm när maskinen laddas.
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-06-03 18:19 »

Det är ju en idé, men det blir ingen markant on/off-visning så. Får kika på den där modulen... Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!