E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 10:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med elmätaravläsning  (läst 6878 gånger)
Anders Thorin
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2013-04-22 09:19 »

Hej,

Jag har problem med elmätaravläsningen installerade en diod för att läsa blinkningarna på elmätaren.
Har provat elmätartest och det ser ut att fungera även om det kommer någon ströpuls extra ibland.
Kopplade ur tempgivarna som ligger i samma kabelkanal för att undvika störningar.

Mitt roblem är att jag inte får upp några värden i e-logger, i översikt visas bara 0 men i live visas ett värde och i givaren ser ut att ha ett värde i givarlistan också, detta värde ändras om jag trycker på uppdatera lista.

Tacksam för hjälp.

/ Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-04-22 14:04 »

Det finns ett udda fel någonstans som gör att kanaldefinitioner för el ibland inte blir som de skall, har ominitierat dina kanaler nu så nu skall det fungera. Beklagar besväret.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders Thorin
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-04-22 14:12 »

OK, tack för det!
Men vad är det jag ser i grafen ? är det watt eller KW ? Det ser lite konstigt ut.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-04-22 15:16 »

Det bör vara kW du ser. Om kurvan ser konstig ut kanske avläsaren inte är ordentlig centrerad eller störs av omgivningsljus.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-05-13 20:53 »

Hej!

Jag har ett likanande problem, enda skillnaden är att jag efter flera radeingar och nyskapningar av kanalen så får jag nu upp värdet i översikten. Dock under rapporter visas bara nollor.

Även under kanaler tycker jag att det ser konstigt ut då värdet på givaren är högre än räknaren.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-05-14 08:24 »

Dock under rapporter visas bara nollor.

Hur länge har du väntat? Rapporten uppdateras en gång i timmen.

Även under kanaler tycker jag att det ser konstigt ut då värdet på givaren är högre än räknaren.

Det behöver inte vara något konstigt, de visar helt olika saker. Givaren visar momentanförbrukning i kW, det vill säga hur mycket el som förbrukas i varje ögonblick, stänger du av alla elförbrukare visas 0kW, slår du sen på en spisplatta på 2kW visas 2kW, och slår du av plattan visas 0 kW igen. Räknaren däremot visar total förbrukning i kWh, när du börjar logga är den noll och sen räknar den bara uppåt hela tiden, precis som räkneverket på en elmätare. Låter du spisplattan på 2kW stå på i 2 timmar innebär det att 2kWx2h dvs 4kWh läggs på räknaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!