E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 18:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: P3IQ, statusdioden blinkar ej  (läst 9846 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2013-04-05 09:22 »

Hej,

Koppade in min P3IQ modul idag men loggern hittade ingen expansionsmodul.
Loggerns "firmware" är 120427.
Följde manualen och kopplade ur dataledaren (Polskruv 2 på expansionsmodulen som kopplades bort).
Satt dit en trådstump mellan polskruv 3 och 4 och förde ihop-isär-ihop-isär men statusdioden blinkade ej.
Mätte upp spänningen mellan polskruv 1 och 3 i P3IQ som visade på 11,4 volt.
Mätte även spänningen mellan polskruv 3 och 4 när den inte var inkopplad som låg på nån dryg volt.
Under all ur och inkoppling gjorde jag loggern spänningslös.

Min tolkning av det hela verkar det som P3IQ modulen är ej fungerande ?   
Eller vad säger ni?
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-04-05 09:29 »

Det är mycket otroligt att den inte fungerar, alla enheter är kontrollerade innan leverans.
Troligare är felkoppling, eller glapp.
Pulsmodulen fungerar inte innan du angett ett pulstal, men skall hittas av logger 2020 när den är ansluten och du startar om loggern.
Under uppstarten skall visas i displayen P1 enligt : http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Givare_och_moduler_anslutna_till_givarportarna_avs.C3.B6ks

Blinkar dioden alls när du kopplat in den och startar loggern?
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-04-05 10:44 »

Första frågan jag kommer fram till är orienteringen av polskruvarna 1-4 då dessa inte är uppmärkta
på kretskortet. I fall jag helt har missuppfattat hur man räknar dessa.
Vi tar det från "ruta ett" :
Som jag tolkar det från bilderna i manualen är om man riktar polskruvarna till längst ner på kretskortet
och har statusdioden riktad uppåt och då har en 5 polig connector till höger om statusdioden.
Då räknar jag polskruvarna 1 som längst till vänster och 4 längst till höger. Ok?
skruv 1 = minus
skruv 2 = data
skruv 3 = plus 12 volt.

Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-04-05 11:02 »

Plintarna skall räknas framifrån (från det håll du tittar in i plintöppningen) 1-4 från vänster till höger.

Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-04-05 11:17 »

H-E !!!!!!!!!!!!
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-04-05 14:09 »

Den kanske funkar ändå, har du provat koppla om?
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-04-05 18:13 »

Japp, den funkade helt ok!
Kollar man den elektriska kopplingen så är det ingen större fara om man spegelvänder kopplingen.
Plus och minus blir aldrig felvända.
Tror jag brände 5-6 timmar på att dubbelkolla och åter dubbelkolla min koppling tillsammans med spänningsmätning
på plintarna. Först på kvällen innan och sedan halva förmiddan idag.

Men varför ingen identifiering i P3IQ plinten vilket visas i din bild?
Helt förvirrande då bilden i manualen kan tolkas som motsatt koppling?
Den bilden du visar här måste finnas i manualen om plinten i P3IQ ej har en sådan.
Eller hur var tanken?

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-04-06 09:08 »

Visst, plinten bör vara uppmärkt, men å andra sidan skall man ju aldrig koppla elektronik på chans heller.
En sökning i forumet hade säkert löst problemet åt dig.

Jag har beställt nya plintmärkningar nu.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-04-08 09:19 »

Jag måste säga att jag ändå tycker det finns viss logik i att tänka precis som Lars, att plinten skall vara nedåt och att den första skruven är 1, precis som på Logger 2020.

Och för att vara efterklok, det är en stor miss av oss att siffrorna, eller förstås ännu hellre gnd/data/+12/pulse, inte är tryckta direkt på kortet rakt nedanför plinten. Någon av oss borde ju ha insett det långt tidigare kan man tycka.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-04-08 11:29 »

Mitt förslag är att för enkelheten skull lägga in bilden på P3IQ i manualen som Rickard la in här ovan.
En bild säger ju alltid mer än 1000 ord. Man kan klippa bort kåpan till höger på bilden för enkelhetens skull.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-04-08 11:48 »

Det har du alldeles rätt i, har lagt in bilden i manualen på nätet nu. Tack för ditt engagemang!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!