E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 03:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Spikar  (läst 32896 gånger)
Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2013-03-25 23:50 »

Hej, tacksam för hjälp. Har 20 tempsensorer, 2 elmätarsensorer och två flödesmätare. Började få problem med tappade givare när jag installerade två till, Upptäckte då att spänningen över plint 1 och 3 endast var ca 3 volt. Kopplade loss allting dubbelkollade kablar och satte tillbaka sensorer en efter en. Hittade en trolig trasig sensor, utan den så finns 5 volt över plint 1 och 3. Vad som nu har hänt är att antalet spikar har ökat dramatiskt. Tidigare hade jag ca 3 per dag. Kolla bifogade filer, hur ska jag hitta felet?? Vänligen Tobias
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-03-26 05:29 »

Får du spikar på både elmätare och tempgivare?
Har du provat köra LoggerSoft parallellt med e-logger för att utesluta fel i överföring eller webbtjänst?
Har spikarna ökat trots att du inte har den misstänkt felaktiga givaren inkopplad?
Har du tillgång till någon annan nätadapter med 12 V på mittstiftet kan du prova byta den.
Loggat

Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-03-26 06:50 »

Hej,

nej bara spikar på temp+flöde. Fler spikar efter det att jag tog bort sensorn. Ska köpa en ny nätdel i dag,
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-03-26 07:11 »

Kör du flödesmätarna eller elmätarna på pulsingångarna?
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-03-26 10:44 »

Verkar vanligt med spikar från flödesmätarna. Jag har försökt bli av med mina men det verkar svårt.
Man kan inte mjukvarumässigt i loggern filtrera bort plötsligt höga spikar från flödesmätarna?
Inte helt rätt väg kanske, bäste vore ifall flödesmätarna inte gav spikar alls. Men OM det är flödesmätarna som är lite knackiga så kanske det är enda lösningen?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-03-26 10:54 »

Flödesmätarna kan vara känsliga mot elekromagnetiska fält som alstras av t.ex. startande kompressorer eller liknande.
I övrigt vet jag inte om det är så vanligt med spikar, jag har sålt säkert 100 stycken mätare utan att det varit särskilt många klagomål.

I detta fall är det troligen fel på nätverket eller nätdelen, alltså inte några spikar som kommer från flödesmätarna i sig.
Loggat

daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-03-26 21:53 »

Jag har oxå upptäckt spikar på mätdatan.

Jag har 2 st elmätare(diod) och ca 30 temp.

Helt nytt spänningagg.

Någon ide?
Loggat
Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-03-26 22:26 »

Hej, bytt till nytt nätagg samt kopplat till fast Internet med kabel. Får se om det hjälper. Betr anslutningarna så sitter elmätarna på 10+8 samt 10+9. Födesmätarna på 4+5+6. Hoppas nu på färre spikar imorgon!/Tobias
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013-03-27 05:29 »

Ett bra sätt att felsöka på är att köra LoggerSoft parallellt med webbtjänsten, då kan man dels se om spikarna uppträder på båda ställena, och dessutom se om värden helt försvinner eller om de bara visar ett lägre värde.
Detta kan man se genom att titta igenom textfilerna som genereras i LoggerSoft, om mätvärden helt uteblir så beror det troligen på glapp i nätverket, eller glapp i spänningsmatningen, alternativt en nätdel som inte fungerar som den ska.
Då vi har fokuserat på att Loggern skall vara billig i drift så levererar vi switchade nätdelar, och om dessa går sönder så kan man ibland mäta upp en helt OK spänning, men nätdelen kan under korta perioder tappa spänningen, så korta perioder att en vanlig multimeter inte hinner registrera detta.

Den absolut vanligaste anledningen till spikar som dessa är glapp i nätverket, men defekt nätdel eller glapp i själva kontakten har också förekommit.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-03-27 08:55 »

Jag har oxå upptäckt spikar på mätdatan.

Jag har 2 st elmätare(diod) och ca 30 temp.

Helt nytt spänningagg.

Någon ide?

Hur ser en spik ut i en 15-minutersgraf? När upptäckte du dessa spikar första gången? Finns de på alla kanaler eller bara vissa typer av kanaler eller kanaler anslutna till någon viss sensoringång? Blir det nån skillnad om du kopplar ur någon del av givarnätet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-03-27 11:04 »

Hej, under senaste 12 timmarna 12 spikar, alla med lägre värde än normalt slumpvis i tid och plats i nätverket. 10 st på temsensorer och 2 st på flödesmätaren som mäter cirkulationen i värmesystemet. Bytte nätagg igår kväll samt kopplade fast internet, ingen skillnad. Har haft några spikar under hela min loggertid men så har mycket kom efter utökning med 4 tempsensorer till för några veckor sedan. Ikväll ska jag koppla upp LoggerSoft. Rickard och Andreas kan inte ni titta på mina data på mitt konto? Skickar gärna mitt lösenord om det behövs./ MVH Tobias
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-03-27 11:44 »

Jag kan titta på data men det är inget jag gör annat än i verkliga undantagsfall eftersom det dels tar tid och dels går stick i stäv med principen om öppen support, dvs. att alla kan se och dra lärdom av det som diskuteras.

Om problemet inte gäller elmätare och helt tydligt accelererades i samband med utökning av antalet temperatursensorer så ligger problemet med stor sannolikhet i ditt givarnät. Du får prova koppla ur delar av givarnätet för att på så sätt ringa in vad som är problem. Eventuellt kan det hjälpa att flytta/fördela om givare mellan de två ingångarna på loggern. Läs igenom avsnittet "Vid givarproblem" i manualen för Logger 2020.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-03-27 12:56 »

Är det två olika fel som finns i detta nät?
Tänkte att tempgivarnas spikar går neråt, och flödesmätarnas spikar går uppåt.
Sitter flödesmätarna via P3IQs?
Loggat
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2013-03-27 13:54 »

Jag får exakt samma typ av spikar  på min flödesmätere
endast i e-logger och inte i loggersoft
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2013-03-27 15:03 »

Är ingångarna kopplade till varandra? Om det finns glapp i nätet för tempsensorer skulle det påverka flödesmätarna som sitter med p3iqs på ett annat nät och annan ingång? Beträffande öppenheten håller jag helt med dig Andreas, det verkar ju vara flera som behöver hjälp med detta problem. /Tobias
Loggat
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!