E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 08:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Optimering av värmepumpar  (läst 4647 gånger)
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2013-03-18 18:21 »

Hej
Undrar hur jag ska gå till väga för att optimera mina båda värmepumpar som jag övervakar via e-logger. Jag loggar elförbrukning samt ingående och utgående temp samt in och utgående brine. Fins det någon enkel arbetsplan hur jag ska göra?
Jag har försökt att söka på ämnet men inte fått någon träff här på forumet.
Är det någon som vet?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-03-19 06:52 »

Du hittar nog bättre information om just den typen av saker i www.varmepumpsforum.com
Men rent generellt kan man väl säga att ett bra schema att följa är detta:

1. Öppna alla termostater för fullt, en värmepump har högst verkningsgrad när den tillåts arbeta med så låga temperaturer som möjligt, strypande termostater och varierande flöden gör att värmepumpen inte får arbeta med perfekta och stabila förutsättningar.

2. Justera in grundflöden över radiatorerna/golvvärmen så att du har en temperaturdiff mellan vbf och vbr på ca 5-8 grader.

Vänta ett dygn.

3. Om det blir för varmt inne, sänk kurvan (om det är under ca 0°C ute) eller dra ned parallell-förskjutningen (om det är över 0°C ute).
4. Om det blir för kallt inne, öka kurvan eller öka parallell-förskjutningen.

Vänta ett dygn.

Justera igen om det fortfarande inte är bra.

När du har rätt tempdiff, och bra temperatur inomhus oavsett utetemp kan du ställa in några få termostater, t.ex. i rum som påverkas mycket av solinstrålning, för att undvika oönskad övertemp i dessa rum.

Du kan även titta på antalet kompressorstarter/dag, de behöver inte var fler än max 30 stycken/dag för att hålla en fullgod värmekomfort i huset.
Fler starter än så kan påverka livslängden på värmepumpen negativt, ligger du över 50 starter/dygn bör du definitivt göra något åt det hela.

Då du inte angett tillräcklig info om var du bor, husets energibehov, typ av värmepump och så vidare så är det svårt att hjälpa dig mer.

Men än en gång, kolla i värmepumpsforum, där har din typ av fråga ställts hundratals gånger, du bör få bra hjälp där bara genom att läsa gamla ämnen som liknar dina frågeställningar.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!