E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 20:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan 2 sunlogger2020 ta del av varandras givare?  (läst 9688 gånger)
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« skrivet: 2013-03-17 11:55 »

Jag är också på gång med solceller och vill ha till någon bra lösning i loggern, jag har en sunlogger2020 - men behöver en till solstyrning samt fler elmätarIngångar till elproduktion.
Kan jag koppla ihop 2 st sunlogger2020 så att de tar del av varandras givare?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-03-18 10:39 »

Är tyvärr osäker på vad du menar med "tar del av varandras givare"...? Det enda jag kommer att tänka på är att man i  E-logger kan skapa grafer som innehåller kanaler från flera olika loggrar.

[Då din fråga inte stämde överens med trådens rubrik flyttade jag den till ny tråd.]
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-03-18 18:59 »

Tanken var om solstyrningen i första loggern kan styras av givare i andra loggern, kan de kopplas ihop som med en expansionsmodul?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-03-19 09:18 »

Exakt hur hade du tänkt dig bygga upp styrningen när du funderar på flera sammankopplade loggrar?

Att koppla ihop loggrar på det viset är inget som går i dagsläget. Även om det skulle gå att lösa rent tekniskt så låter det inte som någon bra idé. När det gäller styrning är det viktigt att den är robust. Och för att få ett robust system gäller det att inte blanda in alltför många komponenter. Flera loggrar, flera nätagg och dessutom nätverksförbindelse och switch med nätagg - ja det blir många felkällor det, dvs. stor sannolikhet för driftstörningar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
TonyS
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-03-19 19:56 »

Jag använder idag 3st olika solstyrningar, en för själva solpanelerna - en för att automatiskt fylla på värme från acktanken till elpannan - och en för att ladda värme från vattenburna kaminen till acktanken. Elpannan är normalt avslagen, men nu är veden slut så den är igång...  Generad Det funkar jättebra och sköter sig självt, men en del mätpunkter är samma för flera givare - därav tanken med att byta ut en solstyrning till en sunlogger och få bort några analoga givare och få 2st elmätaringångar på köpet.

Men du har nog rätt i att separata styrningar ger en högre säkerhet, får nog köpa 2st P31Q istället.
Vår systembild för att förtydliga lite: http://e-logger.se/pub?schultzberg&p=1

Jag ska strax krångla till det med 4,8kW sol-el också!   Med glimten i ögat (blinkande)
Tack för en bra produkt, sunlogger 2020 funkar kanoon!!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-03-20 08:30 »

Tack, då förstår jag hur du tänkte! Intressant se hur ditt värmesystem ser ut. Hade det inte varit mer praktiskt med en mer integrerad lösning, dvs. en enda styrning för allt? Det är inte alls omöjligt att Logger 2020 får utökade styrmöjligheter och kapacitet för fler utgångar någon gång i framtiden.

Solel är säkert bra men tror du inte det vore en bättre investering byta ut elpannan mot någon typ av värmepump? Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!