E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 12:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: LoggerSoft hittar inte loggern  (läst 22414 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013-03-18 06:21 »

Nja, det är knappast fel på loggern, men det är ju å andra sidan svårt att garantera det, även om den är testad innan leverans.
Troligen är det något fel på ditt nätverk, vilket kan vara väldigt svårt för oss att lösa.
Andreas är dock mycket bättre än vad jag är på nätverksproblem, så om någon kan hjälpa dig så är det han, eller någon annan som har en likadan router som du.
Vill du kan du naturligvis skicka upp loggern till mig för kontroll, men som sagt, jag tror inte att det är något fel på loggern.
Du har inte någon annan gammal router att testa på?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2013-03-18 10:33 »

[Flyttat diskussion ovan från "Internetfel #1 Kontr LANkabel [med trådlös accesspunkt]" till ny tråd "LoggerSoft hittar inte loggern".]

Gjorde en ny felsökning i windows, men samma resultat, loggern svarar ej:
Citat
Nätverksdiagnostik i Windows Information om utgivare
Hittade problem
webbplats (192.168.0.67) är online men svarar inte på anslutningsförsök
...
Är det fel på loggern då?

Nej absolut inte, loggern är ingen webbplats, det Windows säger har ingen relevans.

Jag är ganska övertygad om att din logger är felfri och fungerande och att problemet sitter i nätverket.

Har du startat om routern?

I första inlägget skrev du så här:

I Loggersoftläge fungerar den som den ska tror jag, har mätt temperaturer på 7 kanaler utan problem io flera dagar nu.
Nu när jag nollat minnet enl instruktionerna här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1103.msg515895#msg515895

Och logger soft hittar alltså ingen logger, trots att jag har provat att mata in både korrekt IP-adress och ID som man ombeds att göra i Loggers display.

LoggerSoft hittade alltså loggern till att börja med, men nu hittar inte LoggerSoft loggern, om du tänker efter noga, har du ändrat något i datorns inställningar eller i nätverket sedan dess?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2013-03-18 11:55 »

Jag uttryckte mig oklart, loggern fungerar ok nu med avseende på standalone, den har aldrig hittats av loggersoft.
Jag har provat en massa, bl.a tom återställt datorn till några veckor tidigare då jag fick ngt fel som gjorde det omöjligt att starta den.
Påverkade troligen inte detta med loggern då det är likadant hela tiden, loggersoft hittar ingen logger.
Har testat med o utan brandvägg på, att installera loggersoft på nytt (som admin, vilket det varit hela tiden), att bara köra loggersoft som admin, men alltid samma resultat, ingan felmeddelanden vare sig från loggern eller loggersoft så länge man har loggern i loggersoftläge.
Ska prova nu med en annan router, på skrivbordet och bara med kablar, återkommer inom kort...
Loggat
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2013-03-18 17:24 »

Ha!
Med en annan router bara på bordet med kablar, en D-link DIR-615 som jag har liggande så fungerar det direkt!
Provade då att på nytt ansluta till ordinarie router via kabel och nu är det inga problem längre!
Gick ned i källaren till TP-linken, och även där är allt nu OK!!

Ngt i Thomson-routern gör att Loggersoft inte kommer igenom när den frågar efter loggrar, men sedan hittas de!
Mkt märkligt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2013-03-19 09:14 »

Vad bra att det löste sig till sist och tack så mycket för att du berättade vad problemet var!

När LoggerSoft söker loggrar så används något som kallas broadcast (paket som skickas till alla adresser på det interna nätverket), det verkar alltså som om din Thomson TG585 v7 inte släpper igenom broadcast. Möjligtvis kanske det finns någon inställning för det i routern? Skulle kanske också kunna vara felaktig inställning för subnet mask.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2013-03-26 22:05 »

Ja, ska se om jag kan hitta ngt om broadcast och Thomson när jag får tid.
En konstig sak var ju dock att Rickard som har kört samma kombination inte haft några problem.
Men han kanske inte provade med en ny logger som datorns loggersoft eller e-logger aldrig har sett, utan bara började köra via TP-linken ist f via kabel direkt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013-03-27 05:32 »

Jag har inte en Thomson Router, och jag uppgraderar och byter logger så pass ofta att jag gjort installationen ett antal gånger.
Det är ofta nya problem som tillstöter (på allt som är trådlöst) men jag har i alla fall hittills fått det att fungera varje gång.
Loggat

karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2013-03-27 07:10 »

Jag har inte en Thomson Router, och jag uppgraderar och byter logger så pass ofta att jag gjort installationen ett antal gånger.
Det är ofta nya problem som tillstöter (på allt som är trådlöst) men jag har i alla fall hittills fått det att fungera varje gång.

Ah, OK, hade fått för mig det.
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!