E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 00:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: LoggerSoft hittar inte loggern  (läst 22625 gånger)
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« skrivet: 2013-03-12 15:33 »

Hittade du någon uppdaterad mjukvara till accesspunkten?
Accesspunkten skall ställas i range extender mode, hade du den i det läget?

Hmm, har precis samma problem som TS, kan koppla in datorn o köra internet via TP-LINK i källaren utan några som helst problem, i mitt fall TL-WA701ND, också köpt av er, men i mitt fall ansluten till Thomson TG585 v7 fr Tele2.
Men ska den verkligen stå i Range extender? Är det inte client det ska vara?:


Operation Mode
Please select the proper operation mode according to your needs:
 Access Point  - Transform your existing wired network to a wireless network.
 Multi-SSID  - Create multiple wireless networks to provide different security and VLAN groups.
 Repeater(Range Extender)  - Extend your existing wireless coverage by relaying wireless signal.
 Bridge with AP  - Combine two local networks via wireless connection.
 Client  - Acting as a "Wireless Adapter" to connect your wired devices (e.g. Xbox/PS3) to a wireless network.


Eller är det bridge with AP?
Jag fattar ju inte hur det kan fungera med en dator men inte med Logger 2020?
Kollade nu och det är senaste firmwaren i TPlinken redan: 3.13.12 Build 120605 Rel.39102n

Nätverkskontakternas lysdioder blinkar som de ska i båda ändar tror jag och Loggger 2020 får både tid och IP-adress när den ansluts första gången efter att man ställt om den till E-logger läge.
I Loggersoftläge fungerar den som den ska tror jag, har mätt temperaturer på 7 kanaler utan problem io flera dagar nu.
Nu när jag nollat minnet enl instruktionerna här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1103.msg515895#msg515895

Och logger soft hittar alltså ingen logger, trots att jag har provat att mata in både korrekt IP-adress och ID som man ombeds att göra i Loggers display.

I Thomson routern så presenteras den så här:
Information

Status:   Aktiv

Typ:   Generic Device

Ansluten till:   WLAN (Wireless)

Tillåten på WLAN:   Ja

   Adresserar

Fysisk adress:   64:70:02:xxxxxxxxx


Tilldelning av IP-adress:   DHCP

IP-adress:   192.168.0.66

Använd alltid samma adress:   Nej

DHCP-lånetid:   0 dagar, 18:26:06

   Anslutningsdelning
Inga spel eller tjänster är tilldelade den här enheten
.

Provade nu med en annan kabel mellan logger o TPLink och startade om logger, fick detta i displayen:
Init 1/6
IP-adressen som tilldelats visas
ID visas
Sedan som vanligt Internet Error #5-2
Jag dubbelklickar på det och det står:
Init 5/6
Wait 19
Sedan händer inget mer, den röda dioden på logger blinkar
Grön på nätverksansl lyser konstant grön och den gula blinkar ibland
På TP-Link lyser eller blinkar alla dioder som de ska.
Om man provar att dubbelklicka i detta läget kan det hända att den börjar om med Init 5/6 och räknar ner från 19, antingen stannar den på 13 trr jag och visar Internet Error #5-2, eller så går den ända ner till 0 och visar istället Internet Error #5-1, kontrollera LAN-kabel.

I Thomson presenteras Loggern så här:
   Information

Status:   Inaktiv

Typ:   Generic Device

   Adresserar

Fysisk adress:   02:00:00:00:00:db

Tilldelning av IP-adress:   DHCP

IP-adress:   192.168.0.69

Använd alltid samma adress:   Nej

DHCP-lånetid:   0 dagar, 23:52:30

   Anslutningsdelning
Inga spel eller tjänster är tilldelade den här enheten.


Kan det vara att man måste "Tilldela ett spel eller ett program till en lokal nätverksenhet"?

Gick nu till loggersoft på denna dator och ser att det kommit ett larm precis:
3/12/2013 4:47:20 PM Kunde inte få kontakt med Logger 2020. Kontrollera att ström- och nätverkskablar är anslutna till loggern och att grön lampa blinkar. Kontrollera att nätverket fungerar på denna dator genom att exempelvis starta webbläsaren. Kontrollera att ip-adress och id är korrekt för loggern i inställningsmenyn. Kontrollera att Logger 2020 visar rätt mjukvaruversion vid uppstart, skall vara högre än 110615 Prova sedan starta om LoggerSoft (detta program).
Så jag startar väl om loggersoft då...
Och får nu samma meddelande igen.
Hmm, ngt har hänt för detta larm har jag inte sett tidigare.

Version på loggersoft som jag fick på cd är 1.0.0.9, finns det ngn nyare?
« Senast ändrad: 2013-03-12 21:24 av karlmb » Loggat
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-03-12 22:09 »

Provade att pinga från TPlink till loggern men inget svar:
 Pinging 192.168.0.69 with 64 bytes of data:

 Request timed out.
 Request timed out.
 Request timed out.
 Request timed out.

 Ping statistics for 192.168.0.69
  Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

Det går däremot bra att pinga t.ex denna dator.
« Senast ändrad: 2013-03-12 22:44 av karlmb » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013-03-12 22:33 »

Vilka problem får du när du kör den i range extender mode?
Jag kör ju med den accesspunkten i range extender mode, och det fungerar.
Tidigare versioner av TP-links accesspunkter skulle stå i client, men med den nyare fick jag det inte att fungera.

Du har väl inte glömt lägga den i läge e-logger efter att du raderat minnet?
Loggat

karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-03-12 23:05 »

Hmm, jag har inte provat, tyckte det verkade helt ologiskt att den skulle stå i range extender..
Men OK, får prova det då!
Loggat
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-03-13 14:39 »

Har jag provat range extender mode också, det gick kanske lite bättre, loggern ser ut så här nu i routern:
Logger   

   Information

Status:   Aktiv

Typ:   Gaming Console

Ansluten till:   WLAN (Wireless)

Tillåten på WLAN:   Ja

   Adresserar

Fysisk adress:   78:e4:00:8c:20:a9

Tilldelning av IP-adress:   DHCP

IP-adress:   192.168.0.66

Använd alltid samma adress:   Nej

DHCP-lånetid:   0 dagar, 23:33:32

Först blev det det vanliga Internet fel #1 kolla LAN-kable, men så startade jag om loggern igen och då gick den vidare och visade både tid, ny IP och sitt ID, sedan: Firew? Allow + Internet fel #5-2
Det senare beeror ju på att jag inte har ngt konto än för e-logger men problemet är fortfarande att loggern inte ses av loggersoft, oavsett om jag matar in ID + ny IP-adress eller bara söker med tomma fält.
Jag blir inte klok på detta, ser att de flesta som haft problem har haft samma router som jag, Thomsson TG585 v7...och att de flesta ser ut att ha gett upp, men vad är det frågan om egentligen?
Är det ide att starta om loggern fler ggr eller göra ngt annat?

Fortsätter här då det väl är lite mer Thomson specifikt..: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1072.0
« Senast ändrad: 2013-03-13 14:55 av karlmb » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-03-13 16:55 »

Kan inte svara på om LoggerSoft kan hitta Loggern om den är ställd i läge e-logger utan att du har ett konto i e-logger, det kan nog bara Andreas svara på.
Om du vill testa innan Andreas hinner svara kan du radera minnet igen och starta om loggern, för att sedan se om LoggerSoft hittar loggern.
Loggat

karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-03-13 17:17 »

Kan inte svara på om LoggerSoft kan hitta Loggern om den är ställd i läge e-logger utan att du har ett konto i e-logger, det kan nog bara Andreas svara på.
Om du vill testa innan Andreas hinner svara kan du radera minnet igen och starta om loggern, för att sedan se om LoggerSoft hittar loggern.

Inte, men det skrev du ju tidigare?: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1103.msg516324#msg516324
Citat
Om du ser att klockan ställs in så har loggern kontakt med internet via routern, och du skall nu även kunna hitta den genom en sökning från Loggersoft.

Det är helt OK att ha loggern i läge e-logger även om webbtjänsten inte är aktiv.
Loggat
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-03-13 17:43 »

Just nu ser listan på enheter i routern ut så här:
   speedtouch
192.168.0.254   


ELaptop   
192.168.0.65   
   WLAN


Logger2020   
192.168.0.70   
   okänd


TP-link-AP   
192.168.0.64   
   okänd


TP-link-AP-WL   
192.168.0.70   
   WLAN


Mlaptop   
192.168.0.66   
   WLAN


Det ser ut som att TPL-linken får en egen Wlan-ip (utöver den som först skapas för själva enheten med gränssnitt "okänd" istället för eth-port eller WLAN) och den blir sedan samma för Loggern, ska det se ut så? Logger har också gränssnittet ""okänd".

Edit: Tog bort det Ipnummer för TPlink som var samma som för Loggern, 192.168.0.70 för att se om det är ngn form av konflikt, och då skapade det genast en ny för TP-link, fast nu med samma IP.nummer som för dess WLAN-annsl, 192.168.0.64, det känns ju vettigare.
Dock ingen skillnad i hur loggern beter sig.

Edit2: Nähä, nu är det samma IPadress igen..:

   speedtouch
192.168.0.254   

Logger2020   
192.168.0.70   
   okänd


TP-link-AP   
192.168.0.64   
   okänd


TP-link-AP-WL   
192.168.0.70   
   WLAN

Edit3:
Mkt märkligt, nu har loggern en egen adress, 70 igen...

Provade nu att radera minnet och återställa till loggersoftläge.
Inga felmedelanden och den fick en ny IP-adress utan problem, .64, dvs samma som ena TP-link igen.
Men Loggersoft hitttar fortfarande ingen logger :-(

Har nu även givit loggern en fast adress i routern, men ingen skillnad.
« Senast ändrad: 2013-03-13 20:48 av karlmb » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-03-14 11:19 »

Först blev det det vanliga Internet fel #1 kolla LAN-kable, men så startade jag om loggern igen och då gick den vidare och visade både tid, ny IP och sitt ID, sedan: Firew? Allow + Internet fel #5-2
Det senare beeror ju på att jag inte har ngt konto än för e-logger men problemet är fortfarande att loggern inte ses av loggersoft, oavsett om jag matar in ID + ny IP-adress eller bara söker med tomma fält.

Jag har aldrig fått frågan förut så jag var tvungen att kolla. Och nej, det går inte att köra ställa Logger 2020 i driftläge E-logger och köra LoggerSoft utan att vara uppkopplad mot E-logger. LoggerSoft går inte att använda förän startsekvensen gått till slut och det inträffar aldrig i driftläge E-logger när loggern inte är uppkopplad.

Varför köra loggern i driftläge E-logger när E-logger inte används? Va? Det innebär ju bara att loggern aldrig startar upp ordentligt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-03-14 13:49 »

Ok, att vi provade med e-logger-läge var ju mest i diagnos syfte. .
Den har ju uppenbarligen kontakt med Internet men logger soft ser den inte iaf.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-03-14 13:58 »

Den har ju uppenbarligen kontakt med Internet men logger soft ser den inte iaf.

Som jag skrev, LoggerSoft ser inte loggern förän startsekvensen gått till slut vilket aldrig inträffar i driftläge E-logger när loggern inte är uppkopplad.

Skall du köra LoggerSoft utan att vara uppkopplad mot E-logger måste du välja driftläge LoggerSoft i inställningsmenyn i Logger 2020.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-03-14 15:15 »

Vilket jag alltså gör nu igen, loggern fungerar normalt nu och visarr temperaturer som den ska men den hittas ändå inte att Loggersoft.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-03-14 15:43 »

Har du provat med en kabel direkt mellan logger och router?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2013-03-15 23:20 »

Har du provat med en kabel direkt mellan logger och router?

Nu kör jag med Universell Range extender på TP-linken och Thomson routern, trots att båda enheterna sägs stödja WDS.
Nu fungerar det också bra att surfa via TP-linkens LAN-uttag från denna dator och just nu har Loggern tilldelats adressen 192.168.0.70
Jag gjorde en nätverksfelsökning mot den adressen och fick då följande rapport:

Citat
webbplats (192.168.0.70) är online men svarar inte på anslutningsförsök. Identifierat 
 
Fjärrdatorn svarar inte på anslutningar på port 80, kanske på grund av inställningarna för brandväggen eller säkerhetsprinciperna. Den kan också vara otillgänglig just nu. Windows kunde inte hitta några fel med datorns brandvägg. 
Kontakta tjänsteleverantören eller ägaren till fjärrsystemet för att få mer hjälp eller försök igen senare Slutfört
 

Inga felmeddelande från Loggern när den startar upp nu i LS-läge, den visar IP-adress, SW-datum: 120530, hur många anslutna givare det finns, och slutligen börjar mätvärdena rulla som vanligt, tillsammans med en blinkande grön diod. LAN uttagets dioder lyser o blinkar som vanligt.
Men ingen logger hittas nu heller av loggersoft, som jag installerat om som admin, och kört som admin.
Har även provat att köra utan brandväggen igång.

Ska jag verkligen tvingas ge upp och plocka loss loggern för att testa den med kabel här uppe vid routern?
Loggat
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2013-03-16 15:26 »

OK, nu har jag tagit upp loggern o anslutit direkt med LAN-kabel till Routern.
Först med givarfel eftersom alla givarna nu är urkopplade, sedan raderade jag minnet och har nu 0 givare, ny IP-adress .67 som syns i routern, grön diod på loggern indikerar inga fel, men fortfarande hittas inte loggern.
Jag har provat både med kabeln som kom med TP-link o en annan kabel här uppe, de fungerar båda med datorn mot routern (och TP-link).
Enda skillnaden mot tidigare är att nu är loggern "aktiv" enligt routern.
Byter jag LAN port på routern, så följer IP-adressen med dit, fortfarande aktiv.

Gjorde en ny felsökning i windows, men samma resultat, loggern svarar ej:
Citat
Nätverksdiagnostik i Windows Information om utgivare

Hittade problem
webbplats (192.168.0.67) är online men svarar inte på anslutningsförsök.webbplats (192.168.0.67) är online men svarar inte på anslutningsförsök.
Fjärrdatorn svarar inte på anslutningar på port 80, kanske på grund av inställningarna för brandväggen eller säkerhetsprinciperna. Den kan också vara otillgänglig just nu. Windows kunde inte hitta några fel med datorns brandvägg.  Identifierat  
Kontakta tjänsteleverantören eller ägaren till fjärrsystemet för att få mer hjälp eller försök igen senare Slutfört

Är detta ngt som kan användas för felsökning?:
Logg för nätverksdiagnostik
Filnamn:  B3DEB8E6-365E-4A26-B82B-D4C6133A41CB.Diagnose.0.etl
 
Logg för nätverksdiagnostik
Filnamn:  8443D136-2DA7-46FF-AF59-8567586A92B8.Diagnose.1.etl
 
Annan nätverkskonfiguration och loggar
Filnamn:  NetworkConfiguration.cab
 
Annan nätverkskonfiguration och loggar
Filnamn:  NetworkConfiguration.cab
 



Är det fel på loggern då?
« Senast ändrad: 2013-03-16 15:40 av karlmb » Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!