E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 13:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: ESIQ mäter data men syns inte i e-logger  (läst 6129 gånger)
JMS
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2013-03-11 08:11 »

Hej

Har kliat mitt huvud lite grann inatt..

Kopplade in en ESIQ kapslad elmätarsensor till loggern igår. Gjorde detta via plint 10 och 9. Detta gick alldeles strålande bra och elmätartesten gick även den utmärkt, i displayen på loggern visar den ungefär samma förbrukning som min Fortum Energidisplay som jag switchade från.

I e-logger under givare så visar den motsvarande samma förbrukning som i logger2020 displayen om jag kör en "uppdatera givare".

Jag har skapat en "El Total" kanal via den röda genvägen under kanaler.

Nu till problemet:
1. Under kanaler på värde för kanal "El Total" får jag bara "-"
2. På översiktsbilden vill den inte visa någon elförbrukning för "El Total", den plockar inte ens upp den som ett värde
3. Om jag försöker göra en graf för kanal "El Total" får jag "Bild saknas"

Vad jag då gjorde var att skapa en kanal till för "El värme". Denna sensor finns inte men får iaf ett värde "0" under kanaldefinitionerna. Nu dyker även en grafbild upp samt att en graf kommer fram i översikten. Givetvis allt med ett värde 0 för "El värme". "El total" lyser med sin frånvaro... Samma sak i live funktionen. Samma sak sker om jag gör en kanalgrupp av de två kanalerna.

Jag tycker det är konstigt eftersom jag får in förbrukningen till loggern, och även kan se denna i e-logger under givare. Jag tror mig ha gått igenom alla inställningar, sökt i forumet samt läst igenom manualerna både en, två och tre gånger utan att hitta något som relaterar till detta problem.

Är det så att jag har missat någon liten inställning någonstans som gör att detta data inte behandlas, eller har jag något annat problem med e-logger? Jag har även provat att definiera om "El total" kanalen.


Tack,
Johan
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-03-11 08:27 »

För att kanalen skall registreras rätt skall du först namge givaren under givare och sedan välja den givaren till kanalen El Total.
Kanske har du gjort detta i fel ordning?
Loggat

JMS
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-03-11 09:56 »

OK

Jag hade inte namngett givaren, utan behållit standardnamnet (P02). Detta gäller dock alla givare jag har anslutit hitills. Efter att ha tagit bort kanalen, namngett givaren för el total samt skapat en ny kanal för el total så loggar den elen snyggt och prydligt.

Tack Rickard för snabb hjälp!

Om jag byter namn på övriga givare utan att ta bort dem - kommer jag att få problem då, eller tappa historiskt data?

Måste säga att loggern framkallar ett beroende!

Mvh,
Johan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-03-11 11:55 »

Om jag byter namn på övriga givare utan att ta bort dem - kommer jag att få problem då, eller tappa historiskt data?

Byta namn är aldrig något problem! Det enda du måste se upp med är att radera kanaler, när en kanal raderas försvinner alla insamlade data för den givare som är kopplad till kanalen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!