E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 12:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: För låg registrering av Huvudelmätare  (läst 5939 gånger)
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2013-02-27 16:17 »

Hej
Jag har sammanlagt 3 elmätare kopplade till loggern. En elmätare från vardera av mina 2 Vp. Dessa är kopplade direkt till loggern och här funkar avläsningen helt OK.  Den tredje mätaren  som loggern avläser är huvudelmätaren och här får jag felaktig avläsning. Huvudmätaren avläses med pulsmodul P3IQ  via en ca 4 meter lång fyrdelarsladd. Min huvudelmätare är av märket LandisGyr  100imp/KWh. Jag har angett 100 pulser på givarinställningen men jag blir konfunderad över att det  i manualen för P3IQ anges att pulsantalet skall vara 500 eller högre trots att min huvudelmätare anger 100 imp/KWh.

Har jag missat något eller finns det annan anledning till att huvudelmätaren visar för låga värden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-02-27 20:25 »

"För låg" är ganska diffust, kan du ge en konkret siffra på hur mycket för lågt värdet är?

jag blir konfunderad över att det  i manualen för P3IQ anges att pulsantalet skall vara 500 eller högre trots att min huvudelmätare anger 100 imp/KWh

Om elmätaren verkligen ger 100 imp/KWh så blir det problem, diodavläsningen på pulsmodulen klarar inte lägre än 500 pulser. Men det är ovanligt med en huvudelmätare som ger så få pulser per kWh, säker att 100 imp/kWh gäller dioden och inte pulsutgången S0? Ofta är det ett betydligt högre värde för dioden.

Vad exakt är det för typbeteckning på elmätaren i fråga?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
puffarius
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-03-01 15:06 »

Visst var det  där felet låg. Jag avläste på SO utgången som är 100 imp/KWh. Med glasögon ser jag att det alldeles bredvid den blinkande dioden, med pytteliten skrift  står
10 000 imp/ KWh ..   Pulsmätaren blinkar nu grönt  men lite ojämnt när båda VP går och ibland syns enstaka röda blink. Är det OK. ?

Med vänlig hälsning,
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-03-04 08:39 »

Bra det ordnade sig!

Det är helt ok att modulen blinkar lite ojämnt och rött ibland, det beror lite på i vilken takt pulserna från mätaren kommer och när loggern läser av modulen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!