E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 16:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Slutade logga tempgivarna inatt  (läst 23776 gånger)
XL-Studios
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2013-03-02 19:28 »

Har drabbats av att givare "försvinner" och har felsökt överallt. Det märkliga är att det är ganska slumpmässigt vissa som försvinner. Kan det vara närdelen?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2013-03-04 08:33 »

Jag skulle tro att om det är problem med nätdelen så försvinner alla temperaturgivare på en gång. Åtminstone alla kopplade till en och samma givaringång på Logger 2020. Givarna kan nog komma och gå och alltså ibland registreras i kortare perioder så att kurvan i en graf med alla givare blir "hackig". Däremot tror jag inte att signalerna från elmätare kopplade direkt till Logger 2020 påverkas, de kurvorna syns alltså hela tiden.

Prova gärna byta nätdel så ser du ju.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
XL-Studios
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2013-03-06 12:00 »

Byte av nätaggregat gjorde (nästan) susen. Nu känner loggern igen alla givarna MEN de kommer inte upp korrekt i översikten eller systembilden. De syns under givarlistan. Vad bör jag göra?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2013-03-07 09:39 »

Har ominitierat din logger. Problemet var förmodligen att loggern nollställts när inte alla givare fungerade, när loggern kopplas upp mot webbtjänsten efter nollställning skapas bara kanaldefinitioner för givare som fungerarar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
robert
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2013-06-10 19:43 »

Även mina tempgivare har betett sig underligt de senaste dagarna. Sporadiska mätvärden lite här och där. När jag startade om den nu så försvann alla givare, endast elpulsmätaren fungerar.

Fel på nätdelen? Hur byter jag den isåfall?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013-06-10 20:11 »

Mmm, nätdel eller fel i någon del av givarnätverket, glapp, kortslutning, eller fukt som trängt in i någon givare.

Det är ju inte helt ovanligt att man har en annan 12 V nätdel liggande i någon byrålåda, och i så fall kan man ju prova byta den innan man börjar felsöka på nätverket.
Loggat

robert
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2013-06-10 21:03 »

Skulle fukt i en givare kunna göra att man tappar alla givare? Jag har ju faktiskt en som ligger i poolvattnet. Inkapslad, men den kan ju ha börjat läcka.....
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2013-06-10 23:48 »

Ja, om det blir fukt som resulterar i oxid eller alger kan överledningen av ström bli så pass stor att hela nätet går ned.
Har du en 300 eller en 500 mA nätdel?
På de tidigare 300 mA nätdelarna har det varit en del trassel, men de nyare 500 mA nätdelarna har fungerar bra.
Loggat

robert
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2013-06-11 19:22 »

Nehe, det var inte poolgivaren. Nu har jag kopplat bort ett gäng givare och då hoppade det igång igen. Lutar åt att det är en av de vanliga innegivarna som strular. Får bli lite strukturerad felsökning....
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2013-07-14 06:24 »

Mina givare har nu också försvunnit, endast elmätningen fungerar. Jag hittar inget fel, men däremot hittade jag ett par andra nätdelar. Den ena var 12V 1A och den andra 12V 595mA.

Det är väl inget som kan gå sönder om jag testar med någon av dessa?
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2013-07-14 11:18 »

Jag tittade på Biltemalänken, den var 12v 800MmA, så jag satte i den klenare av de jag hade. Nu fungerar allt igen.
Men nog måste jag kunna använda även den på 1A?, den andra använder jag i garaget för att testa grejor med iom. att den är ställbar på alla möjliga sätt.
Loggat
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2013-07-14 12:26 »

Du kan använda 1A man kan alltid gå upp i strömstyrka huvud saken är att matningsdonet är av god kvalitet loggern verkar superkänslig mot störningar.
Själv använder jag ett Siemens matningsdon 12V 5A Glad Glad
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2013-07-14 12:32 »

ok, tack för svaret.
Jag var lite rädd att om man hängde på många givare och med långa sträckor emellan dem så skulle den samlade lasten bli så hög att själva loggern skulle lida. Men det låter bra det du skriver Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2013-07-15 09:36 »

Det går bra att sätta in en större eliminator.
Loggern är inte alls superkänslig mot störningar, däremot så kan de nätdelar som vi levererat med loggern (switchade aggregat) plötsligt gå sönder på ett sätt som gör att spänningen ser ut att vara OK, men i praktiken så finns där störningar som gör att det under väldigt korta tider blir 0V (kan inte ses på en vanlig multimeter, bara med oscilloskop).
Just det faktum att spänningen ser OK ut när man mäter med multimeter gör att det är svårt att säkert veta vad som orsakar felet, att byta nätdel OM man får denna typ av problem är ofta ett enkelt sätt att utesluta just detta fel.
Loggat

Mikaelc
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2013-07-27 14:18 »

Fick ett problem häromdagen som känns som det skulle kunna länkas till nätdelen?
Hörde något som pep ungefär 1 gång/sekund och upptäckte att det var loggern som lät som den stod och "startade om" varje sekund.
Håller jag in Enter för att göra en reset så kommer frågan "Erase memory" upp och man kan reseta och får upp nytt ID etc, men så fort den startar om så börjar problemet igen.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!