E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 03:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Slutade logga tempgivarna inatt  (läst 23556 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2013-02-18 20:55 »

I morse när jag vaknade så blinkade loggern rött. Strax innan midnatt så slutade den att logga mina tempgivare på plint 1, 2 och 3. Bara sporadiska värden med stora hack fanns på några givare efter midnatt. Mina HTIQ fungerade dock, liksom min P3IQ.
När jag kom hem nu ikväll så började jag felsöka och koppla bort tempgivarna, men det verkade inte hjälpa. Endast spoardiska värden typ varannan minut kom på några av givarna och nu började även mina HTIQ logga med stora hack!
Nu efter att jag har testat att starta om loggern så hittar den inga givare alls (varken tempgivare på plint 1, 2 och 3 eller mina HTIQ på plint 4, 5 och 6). Loggern hittar bara min P3IQ samt mina andra två elmätare som är kopplade till plint 8, 9 och 10!

Jag är pappaledig imorgon så då får jag gräva i detta mera. Känns konstigt att den slutade logga plötsligt utan att man rört något!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-02-18 22:07 »

Kan vara nätdelen som gett upp, mät spänningarna (12 och 5V) på loggens plintar med alla givare inkopplade.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-02-18 22:09 »

Hur gör man det?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-02-18 22:13 »

Du behöver en multimeter, inställd på att mäta Likspänning, mät mellan gnd och 5 V plint, och mellan gnd och 12 V plint.
Spänningen skal vara Max 0.5 V lägre än angivet.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-02-19 10:05 »

Jag mäter med en spänningsmätare. Är det samma sak? En lampa som lyser rött när jag testar indikerar att det finns 12V läser jag i manualen. Övriga lampor på spänningsmätaren är släckta.

Nu verkar jag ha fått igång temp och luftfuktighet på mina 3 HTIQ, men inga tempgivare på plint 1, 2 och 3 fungerar då. Förut så testade jag att bara koppla in en Dallas Rumsgivare 1-wire och då fungerade den. När jag däremot bara testar med mina två 1-wire temperaturgivare (3-tråd) så får jag som bäst bara sporadiska värden från dem. Jag ska testa lite mer...

Jag ska senare nog köpa lite lödtenn och löda på ändarna på kontakterna tror jag. Det blir ju rätt jobbigt att hålla på och koppla annars...

Sen är det också ganska jobbigt att behöva ändra pulserna på mina tre elmätare från 1000 till 100 och sen tillbaka till 1000 igen för att de ska visa rätt varje gång jag startar om loggern.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-02-19 11:06 »

Har du läst igenom avsnittet "Vid givarproblem" i manualen för Logger 2020?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-02-19 11:08 »

Du behöver en multimeter, inställd på att mäta Likspänning, mät mellan gnd och 5 V plint, och mellan gnd och 12 V plint.
Spänningen skal vara Max 0.5 V lägre än angivet.

Som jag precis skrivit i annan tråd och även lagt till i manualen under "Vid givarproblem" så är det inte säkert att nätagget är helt även om ett mätinstrument visar att den ger +12V ut, en trasig nätdel kan ge till synes rätt spänning, men spänningen kan vara brusig och brus kan störa givarnas kommunikation.  Enda sättet att säkert se om en nätdel är hel är att koppla upp den mot ett oscilloskop där det går att se om spänningen brusar eller ej.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-02-19 13:05 »

När köpte du din logger Thomas?
Vilken nätdel har du 330 mA eller 500 mA-varianten?
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-02-19 13:18 »

Jag köpte den till jul 2011 så den är alltså 14 månader.

Nätdelen är 330 mA.

Jag var tvungen att dra ut strömkontakten för att kolla och nu när loggern startade om så tappade den en givare (HTIQ) som fungerade förut.

Är det troligt att det bara är glapp i kontakterna någonstans? Det verkar ju konstigt eftersom den slutade logga tempgivarna helt plötsligt vid midnatt i förrgår när alla låg och sov.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013-02-19 13:21 »

Maila mig din adress så skickar jag en ny nätdel.

Felsök inte mer innan du provat en ny nätdel, risken är bara att du har sönder nåt i onödan, dra ur nätdelen och vänta på nya nätdelen.
« Senast ändrad: 2013-02-19 13:39 av Rickard » Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-02-19 13:28 »

Jättesnällt, Rickard.

Det är väl ok om mina 3 elmätare är kvar (en genom P3IQ på plint 4, 5 och 6 och två genom plint 8, 9 och 10? Jag vill gärna inte missa några data av min elförbrukning!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013-02-19 13:30 »

Ja, så vitt jag vet har en dålig nätdel aldrig knäckt en logger, så det borde vara OK.

/Rickard
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-02-21 17:37 »

Det verkar fungera med nya nätdelen.  Cheesy

Jag har kopplat in alla givare utom en och nu hittar loggern alla givare. De loggar också bra utan hack i kurvorna.

Stort tack för hjälpen!
Loggat
mikbry
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2013-02-23 12:22 »

Hej!

Jag har också drabbats av givarfel som verkar bero på nätdel.
Ett tips till andra är att kopplar ur nätdelen från vägguttaget och låta den svalna, testa sedan igen.
Min logger startade då korrekt, nu har jag bytat mot en Biltema 38115 som verkar fungera bra Glad

Med vänlig hälsning,
Mikael
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2013-02-25 10:46 »

Tack för att du berättade/tipsade Mikael!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!