E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 21:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Krånglande tempgivare vid utökning  (läst 17033 gånger)
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« skrivet: 2013-02-09 10:42 »

Jag har loggat sen i April förra året och den initiala installationen och efterföljande utökningar har alla gått smärtfritt.
Men när jag förra veckan skulle gå från 5 till 7 tempgivare började det krångla.
Det är 5 Dallasgivare, en utegivare och en innegivare.
(Det finns redan en tråd i det ämnet men den innefattar en trasig vattenmätare och en krånglande pulsmätare. )

Nu har jag rivit ner alla tempgivare och dragit om allt på ett sånt sätt att jag skall kunna koppla in en givare i taget (nästan, 2 stycken sitter fortfarande ihop).
Alla gamla lödningar är borta osv.

Den första givaren, innegivaren, är den enda som går direkt in i loggern och den går bra.
Men så fort jag kopplar in den andra givaren så så får jag "S1 E0" och efter nollställning "0 Connected Sensors"
Det verkar inte spela roll vilken givare jag kopplar in, jag har provat med ett par.
Det är också så att det är när jag kopplar in data-tråden som problemen uppstår.

Vad är det som händer?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-02-09 11:08 »

Och du har nu testat alla temperatursensorer en och en, och verifierat att de fungerar en och en?

Om du inte har innetempgivaren inkopplad, hur många givare kan du då koppla in?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-02-09 11:37 »


Det var ett spännande test!

Om jag kopplar ur innegivaren och sen provar att ansluta de andra en och en så ser inte loggern någon av dom.
Inte före rensning av minnet, inte efter.
Men alla klarar av att störa ut den fungerande innegivaren. Va?
(Jag har provat med 4 Dallsgivare. Den 5:e sitter ihop med utegivaren i en annan kopplingslist)


Det måste vara något problem med mitt nya nät som sådant - jag får försöka rita upp det och posta det här.
Men jag har 5V fram till kopplingslisten. Finns det något sätt att mäta på data tråden?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-02-09 15:30 »

Vilken typ av givare är det, dallas 1-wire PRO, "dallas standard" eller är det egna givare?
När du ansluter "de andra" en och en, är det då givare du haft anslutet tidigare, och som fungerat?
Loggat

Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-02-09 15:40 »

De givare jag försökt ansluta, utöver innegivaren, är alla dallas 3-trådsgivare som jag köpt från dig.
Av de 4 jag har försökt koppla in har två använts förut och två är de nya jag skulle lägga till.

Bifogar en skiss på mitt "nät". Har dragit 1,5mm ut till kopplingsplintarna för bästa kontakt.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-02-09 15:48 »

På "standardgivarna" är brun=GND, vit=data, grön=5V
På PRO-givarna är svart=GND, vit= data, röd=5V

Bara så det itne har blivit någon miss.

Det har hänt att någon enstaka givare varit felkopplat så att gnd och 5V har varit omkastad, men det torde itne vara felet om du inte får någon av dessa att fungera.
Loggat

Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-02-09 19:39 »

Då är det PRO givarna (tråden är röd med svart hylsa).
Morgondagens prov får bli att se om jag kan få allt utom dallasgivarna att fungera.

Ta nu inte det här på fel sätt, men vad innehöll den sista uppdateringen, 121203?
Den innehåller väl inga "förbättringar" avseende givardetektering?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-02-10 09:57 »

Tittade på skissen på ditt nät, med så få givare går det nästan inte att misslyckas såvida inte kablarna är ganska långa och längderna efter förgreningarna är exakt lika långa, hade varit intressant se din skiss med kabellängder angivna. Utan att veta kabellängderna är det svårt säga något.

Har du provat koppla in givarna en och en i tvåledarläge också?

Skillnaden mellan mjukvara 120530 och 121203 är varken mer eller mindre än det som står på uppdateringssidan dvs. "Utökad felsökning för "Error B1" - Logger 2020 visar mer detaljerad felsökningsinformation om det felet inträffar
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-02-10 12:07 »

Jag håller med - det borde inte gå att misslyckas!

Kabellängderna är korta. Och ganska symmetriska. Utgivaren sitter naturligtvis längst bort.
Går igenom en vägg - säg 40cm kabel. Sen har ja en förgrening och går vidare till två kopplingsboxar. Max 40cm igen. Och allt det är nu draget med 1,5mm. Sen sitter ju givarna.

Uppdateringen var långsökt. Minns rubriken på min förra tråd - "S7 E1".
Jag tappade 7 givare och expanionsmodulen före att jag uppgraderade.
Expanionsmodulen fungerar inte heller nu när jag har kopplat in den igen.

Kan man på en dallasgivarna tolka data utan att ansluta till e-logger?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-02-10 12:43 »

Alltför symmetriska kabellängder är inte bra, det kan då uppstå samverkande signalreflexer som stör ut data. Men du testar ju givarna en och en och på en rak kabel då har det ingen betydelse.

Du svarade aldrig på om du provat koppla in givarna en och en i tvåledarläge också?

Om du inte lyckas få någon av givarna att detekteras en och en varken i en- eller tvåledarläge så låter det ju som att dina givare gått sönder. De är visserligen väldigt tåliga men om man till exempel råkar koppla in dem på 12 volt en längre tid så ger de upp.

Kan man på en dallasgivarna tolka data utan att ansluta till e-logger?

Osäker på hur du menar. Men om man ansluter ett oscilloskop så syns ettorna och nollorna som variationer mellan noll och fem volt på data.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-02-10 12:54 »

Jag har provat tvåtrådsläget med en givare. Den kommer inte upp. Har inte provat med alla.

12v har jag aldrig lagt på givarna - i tvåtrådsläget matas dom väl av dataledaren?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-02-10 13:23 »

Så du har alltså:
1) Provat alla dina givare en och en var för sig i tretrådsläge och ingen av dem fungerade?
2) Provat en givare i tvåtrådsläge och den fungerade inte då heller?

När du provade din givare i tvåtrådsläge, testade du den på port två då?

Det hade varit bra om du hade kunnat testa alla dina givare i tvåtrådsläge på port två var för sig. Får du inte igång dem på det viset så talar ju det mesta för att dina givare är trasiga och då finns det inget att göra än att byta dem.

12v har jag aldrig lagt på givarna -

Jag förstår. Det är annars ganska lätt gjort om man är lite tankspridd och håller på med både givare och moduler att råka lägga +12 som skall till modulen på givarna. Har själv gjort det flera ggr, men för mig har som tur är inget gått sönder.

Något annat som kanske kan ta död på givarna vid verkligt maximal otur är statisk urladdning vid in/omkoppling, har aldrig varit med om det och det kanske är långsökt men vet inte om det kan uteslutas helt.

i tvåtrådsläget matas dom väl av dataledaren?

Ja.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-02-10 16:44 »

Så du har alltså:
1) Provat alla dina givare en och en var för sig i tretrådsläge och ingen av dem fungerade?
2) Provat en givare i tvåtrådsläge och den fungerade inte då heller?
Det har jag gjort.
Men det visar sig vara helt slumpmässigt. Jag kopplade loss en Dallasgivare helt och kopplade in den direkt i loggern.
Då fungerade den. Jag flyttade ut den till sin anslutningspunkt och då fungerade den fortfarande.
Men så fort jag försöker få in fler givare så tappar jag de jag har.
Jag har provat samma sak med en annan Dallasgivare och samma sak händer.
Jag hade ju 3 givare inne för någon vecka sen och idag kommer jag inte förbi 2.
Har mätt Gnd resp 5V på kopplingslisterna samt mätt motståndet till loggern, 0 ohm, för att undanröja risken för glapp.

När du provade din givare i tvåtrådsläge, testade du den på port två då?
Jorå, ingång 5 och 6.

Har dessutom efter ditt förra inlägg provat att byta ut förgreningen och lägga dom i en slinga istället för att få större skillnad i kabellängd. Gjorde ingen skillnad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2013-02-10 17:45 »

Ursäkta om det verkar som jag frågar samma sak, men jag är fortfarande inte helt säker på svaret: Har du provat alla givare en och en och då fått dem att fungera i både två- och tretrådsläge?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2013-02-10 18:06 »

Ursäkta om det verkar som jag frågar samma sak, men jag är fortfarande inte helt säker på svaret: Har du provat alla givare en och en och då fått dem att fungera i både två- och tretrådsläge?
Nej, det har jag inte. Tvåtrådsläget har jag bara provat nån gång och det gjorde inte saken bättre.
Problemet verkar mer vara att den inte klarar av att detektera mer än ett par givare åt gången.
Och att jag måste "introducera" givaren direkt mot loggern.
Och att den försvinner när jag introducerar nästa.
Det är nog inget fel på givarna men jag undrar om inte loggern har fått en smäll på nåt sätt.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!