E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 12:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur monteras KB-givare för att få rätt mätvärde?  (läst 14635 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2009-11-06 19:10 »

Hej,

Tror att jag har problem med att få till det med mina givare för KBin och KBut.

Så här har jag gjort montaget av KB-givarna:

Montagepasta samt isolering enligt länk nedan.
Bredvid originalgivarna med montagepasta och isolering enligt länk nedan.
http://www.varmepumpsforum.com/monteringskit.htm

Resultatet:
KBin visar 1,8 °C för mycket. KBut visar 1,1 °C för mycket.
Det kanske är ett mer korrekt värde än det originalgivarna visar, men detta innebär att min redan nu höga tempdiff blir ännu högre. Enligt originalgivarna är tempdiffen under värme-laddning 3,6 °C vid 38 °C framledningstemp (just nu efter 30 minuters drifttid). Enligt Dallasgivarna är tempdiffen 4,3 °C.

Kör jag KB-pumpen när kompressorn står stilla så diffar originalgivarna på 0,2 °C, medans Dallasgivarna diffar på nästan 1 °C.

Idag fick jag ett ryck och flyttade ut givarna till KB-rören utanför VP'n. Monterade med pasta samt isolering.
Förväntade mej bättre mätvärden, men tji fick jag. Nu visar KBin 0,4 °C för mycket och KBut visar 1,4 °C för mycket. Helt plötsligt är alltså tempdiffen bara 2,5 °C vid 38 °C framledningstemp.

 Va? Vad är det mest rätta?
Finns det knep för att få bättre mätdata? Aluminiumtejp? Rörhylsor?
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-11-06 19:54 »

Har du nyligen köpt givarna av mig (senaste veckan)?
Eller har du köpt dem själv?

Är det mer än 0.5 graders felvisning får du reklamera till mig om du köpt av mig, försök dock avgöra vilken som visar fel innan du skickar...

Jag brukar kolla givarna i ett vattenglas under ständig omrörning, givarna ligger normalt inom +- 0.25°

Om du vill kolla dina givare, försök få loss i alla fall 4 st som du mäter upp på ett liknande sätt för att se om/vilken givare som visar fel.

Isoleringen kan nog faktiskt bli bättre om du använder eltejp istället för buntbanden, men jag tror inte att det är där skon klämmer om det skiljer så mycket med KB-pumpen i drift men kompressorn stillastående.

Ids du inte reklamera kan du kalibrera givarna i verktygsmenyn, markera den givare du vill justera och klicka på fliken feljustering.
Loggat

Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-11-06 22:19 »

Hade samma problem, men diffen var ännu större, +4 grader på KB, både in och ut. Det visade sig att jag hade luft i kollektorn, efter avluftning med "riktig" pump (gav 3,5 bar) så ligger diff på givarvärden ~+ 0,6!? Jag har inte rört givarna. Va?
Jag har dock inte pasta på dom (för svårt att få dit då det är rätt trångt), utan bara lagt in dom under isoleringen vid originalgivarna.(trodde att det var felet från början).

Givarna provade jag på varma sidan innan montering på KB och då stämde dom bra mycket bättre!  Chockad
Mystiskt, känsligare vid låga temperaturer?

Men som sagt, nu är problemet borta.

// Anders
Loggat
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-11-07 19:32 »

Har du nyligen köpt givarna av mig (senaste veckan)?
Eller har du köpt dem själv?

Har köpt 2 givare av dej för 6 månader sedan. Resterande 9 har jag inhandlat av en arbetskollega.

Är det mer än 0.5 graders felvisning får du reklamera till mig om du köpt av mig, försök dock avgöra vilken som visar fel innan du skickar...

Jag brukar kolla givarna i ett vattenglas under ständig omrörning, givarna ligger normalt inom +- 0.25°

Om du vill kolla dina givare, försök få loss i alla fall 4 st som du mäter upp på ett liknande sätt för att se om/vilken givare som visar fel.

Tror inte det är nåt fel på givarna. Har monterat dessa mycket nära varandra (1 cm) i ett förrådsutrymme för att kontrollera hur de visar. Resultatet var en genomsnittlig felvisning på -0,20+0,31 grundat på 6 st avläsningar.

Isoleringen kan nog faktiskt bli bättre om du använder eltejp istället för buntbanden, men jag tror inte att det är där skon klämmer om det skiljer så mycket med KB-pumpen i drift men kompressorn stillastående.

Det är här jag tror problemet finns. Har sett att vid höga temperaturer (hetgas) måste jag kompensera mer. Förmodligen gäller det också vid kalla temperaturer. Misstänker att det har att göra med isoleringen av givaren.
Skall testa vidare med eltejp, aluminiumtejp samt ännu mer isolering.
Jag ser kompensering som en nödlösning...

Avsikten med detta inlägg var mest att försöka få reda på hur andra mätnördar åtgärdat problemen med givare på kalla resp. varma mätställen.
Tror du det kan vara värt besväret att löda fast rörhylsor utanpå KB-rören (originalgivarna sitter ju så)?
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-11-07 20:34 »

Bychen,
Menar du att du bara fär +0,6 °C felvisning genom att bara stoppa in givaren under isoleringen bredvid originalgivaren?
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-11-07 20:38 »

Jag har inte testa med pålödda hylsor, men min bedömning är att man får tillräckligt bra visning med den montering som du gjort.
Då du bevisligen får en felvisning på ca 1 grad så kan jag dock hålla med dig om att det bör gå att få bättre.
Jag har noterat att de 13 mm armaflex som jag använder i mitt exempel inte är nog för att få en fullgod isolering utåt, så mer isolering är alltså mätbart bättre, dock vet jag inte om det skulle/kommer att påverka skillnaden som du får i mätresultat, med likvärdig isolering borde mätfelet bli detsamma på båda givarna.

Jag har i ärlighetens namn inte kontrollerat mätfelen vid höga temperaturer särskilt mycket, då de allra flesta av mina kunder (och jag själv) bara mäter på temperaturer i området -30 till +65 grader.
Loggat

Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-11-07 21:58 »

Kan bekräfta att jag kör med 13 mm armaflexisolering.
Har precis monterat monterat givarna med eltejp utan märkbart resultat.
Rundpumpade därefter KB'n utan att kompressorn gick. Originalgivarna diffade på 2 tiondelar. Behövde då justera KBin -0,55 °C för att den skall visa som originalgivaren. KBut behövde justeras -0,50 °C för att visa lika som originalgivaren. Denna kompensering är väl helt acceptabel, men jag förväntar mej att vid kompressorstart så kommer KBut-givaren att visa alldeles för mycket i förhållande till originalgivaren. Återkommer om detta så snart jag fått värmebehov och kunnat logga lite data.

Jag har i ärlighetens namn inte kontrollerat mätfelen vid höga temperaturer särskilt mycket, då de allra flesta av mina kunder (och jag själv) bara mäter på temperaturer i området -30 till +65 grader.

Hetgasen jag mäter på har aldrig överstigit 85 °C hittills.
Med kalla mätningar avsåg jag KBin och KBut. Började logga i slutet på april, så utegivaren kommer väl snart att få visa prov på lite större minusvärden.
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-11-08 02:12 »

Har utfört testet med omrörning i ett vattenglas med 3 givare.
De bägge KB-givarna samt en till.
Mätresultaten blev följande:

Givare|Mätvärde|Diff
Innetemp|19,82 °C|Referens
KBin|19,62 °C|-0,20 °C
KBut|19,56 °C|-0,26 °C

Ser ut som felvisning inte är ett problem i mitt fall.

Har nu monterat bägge KB-givarna på utgående köldbärare samt lindat aluminiumfolie runt givare och rör samt isolering. Hittills visar de iallafall lika. Får se resultatet när kompressorn går.
Det måste ha att göra med den stora temperaturskillnaden (KB - innetemp).
Väntar nu på kompressorstart...Gäsp...
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-11-08 02:54 »

Aluminiumfolie runt givaren verkar hjälpa lite grann iallafall.
Felvisning utan aluminiumfolie = 1,4 °C
Felvisning med aluminiumfolie = 1,0 °C

Med felvisning avser jag skillnaden mot originalgivaren.
Eftersom mina originalgivare diffar på 2 tiondelar samt visar 6,5 °C i borrhålet sommartid tror jag de är ganska tillförlitliga.

Gonatt!!!
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2009-11-08 23:42 »

Kan härmed rapportera att det är svårt att montera givarna för köldbärare så att de visar korrekt.
Vad korrekt är kan säkert diskuteras, men i mitt fall är det originalgivarna.
Som jag skrivit tidigare i detta inlägg så diffar mina originalgivare på 1-2 tiondelar när jag kör cirkpump för köldbärare och kompressorn står still.
För att erhålla lika mätvärden på köldbäraren på "mina" givare (vid värmedrift) har jag tvingats korrigera KBut med -0,9 °C samt KBin med +0,1 °C.
Vid rundpumpning av KB visar därmed också "mina" givare en diff på 1,0 °C.

Även om det inte blev riktigt bra på KBut så fungerade metoden bra för KBin som ju också är något varmare.
Tidigare tvingades jag korrigera KBin med -1,8 °C samt KBut med -1,1 °C.

Har i dagsläget monterat givarna med montagepasta samt eltejp isf buntband. Sedan har jag lindat 10 varv med aluminiumfolie runt givarna. Slutligen 13 mm armaflexisolering (längd 15 cm).

Nästa steg blir att leta efter tjockare isolering för att utröna om det ger mer korrekta mätvärden. Om inte kommer jag att prova att löda fast rörhylsor och montera givarna i dessa.

Skall man logga skall det göras riktigt. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2009-11-09 21:26 »

Bychen,
Menar du att du bara fär +0,6 °C felvisning genom att bara stoppa in givaren under isoleringen bredvid originalgivaren?

Ja, så var det när jag cirkulerade brine i samband med avluftning, omgivningstemperaturen i pannrummet var ungefär samma +8 grader som brinetemp då jag avluftade, därför såg jag ingen skillnad på VP-givare och logger-givare. Det samma gällde då jag körde igång. Givarna stämde mycket bra överens tills det blivit varmt vid kompressorn, då visade sig en större diff.

Jag har därför gjort lite prov och förändringar. 13 mm armaflex ändrade temp med ~-3 grader(naturligtvis beroende på omgivningstemperatur).
Så det är helt avgörande med isolering, men det har jag sett att du redan konstaterat, jag har nu monterat givaren i det ditlödda röret som originalgivaren sitter i (loggergivaren sitter mitt emot i röret). Satt 2 x 13 armaflex över givaren, jag har tänkt att sätta aluminiumtejp utanför för att mota bort strålningsvärmen.

Hinner jag så ska jag följa upp differenserna och skriva ned dom med olika alternativa isoleringspinciper.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!