E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 07:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: S7 E1 och andra problem  (läst 29365 gånger)
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« skrivet: 2013-02-01 00:14 »

Just nu är det lite motigt.... Va?

Förra fredagen lade flödesmätaren av - den snurrar fortfarande och flöde har jag men till min loggning kommer ingenting(använder den inbyggda räknaren).
Trodde väl att det var nån sladd som var lös så jag tänkte fixa det i samband med att jag satte dit 2 tempgivare som jag hade hemma.
Men när jag monterat tempgivarna började Logger 2020 blinka rött efter uppstart.
Efter diverse omkopplingar visade den fortfarande rött så jag kopplade bort de nya tempgivarna.
Och när då allt var åter i "orginalskick" kunde man tro att den skulle hoppa igång  Obeslutsam, men naturligtvis inte.
Fortfarande blinkar den rött och ger felkoden "S7 E1".
Vad betyder den?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-02-01 08:59 »

Det betyder att loggern inte hittar 7 givare och 1 modul vid uppstart. Antingen är det kabelglapp någonstans eller så är enheter flyttade mellan givaringång ett och två utan nollställning av loggern. Loggern håller reda på vilken ingång givare/moduler sitter på, det är därför det krävs nollställning vid givarflytt.

Det står om givar- och modulfelslarmet i manualen för Logger 2020 under Startsekvens > Givar- och modulfelslarm vid start
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-02-01 13:48 »

Tack Andreas,

Vart lite sent igår så jag slutade ungefär där. Sökte desperat efter "S7" i manualen men hittade inget. Såg stycket du hänvisar till men förstod inte hur det hängde ihop.
Jag har inte flyttat någon givare - alla mina tempgivare ligger på sensoringång 1.
5 gamla och 2 nya - är det för många?

Men det skall alltså bara vara glapp och inte finnas något behov av nollställning om jag inte explicit flyttar en givare?

Har du hört något om att pulsutgången på den nya flödesmätaren som Rickard säljer kan ge upp?
Den har tuffat på i 8 månader innan den förra fredagen slutade leverera data?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-02-01 16:48 »

Vart lite sent igår så jag slutade ungefär där. Sökte desperat efter "S7" i manualen men hittade inget. Såg stycket du hänvisar till men förstod inte hur det hängde ihop.

Är osäker på om det är S eller G beroende på språkval i loggern eller om bokstaven ändrats utan att manualen hängt med.

Jag har inte flyttat någon givare - alla mina tempgivare ligger på sensoringång 1.
5 gamla och 2 nya - är det för många?

Nej inte alls, det går att ha 45 givare på samma ingång om man vill och kablaget inte är för långt/komplicerat.

Men det skall alltså bara vara glapp och inte finnas något behov av nollställning om jag inte explicit flyttar en givare?

Normalt så. Men skulle kanske kunna vara så att felaktiga givare råkat registrerats om det glappat när du kopplat om och i så fall hjälper nollställning även mot det.


Har du hört något om att pulsutgången på den nya flödesmätaren som Rickard säljer kan ge upp?
Den har tuffat på i 8 månader innan den förra fredagen slutade leverera data?

Det låter osannolikt att själva flödesmätaren skulle ge upp, sådana har i regel väldigt lång hållbarhet. Du har kontrollerat alla plintar/skarvar/kablar. Har du kontrollerat om dioden på pulsmodulen blinkar alt. loggern piper i elmätartestet, beroende på hur modulen är kopplad, när du har flöde?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-02-01 19:20 »

Grrr, fortfarande S7 E1 efter omkoppling.
Och galna värden till e-logger.
Får ge mig på det igen - vill undvika en total nollställning om det går.
7 givare och en modul som den inte hittar- det blir ju typ alla?

Angående flödesmätaren så använder jag den inbyggda pulsutgången så nån diod finns inte att kolla.
Skall se om jag kommer till elmätartestet - men jag får nog fokusera på tempgivarna först.
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-02-01 19:45 »

Andreas?

Mina  5 gamla och 1 av de nya tempgivarna syns i e-logger.
Alla får "Ej hittad" i röd text framför sig.
Vad händer om jag raderar dom i e-logger?
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-02-01 21:11 »

Hmm, det börjar lukta kallstart.

Jag har två grupper, en gammal med fyra tempgivare och en ny med två tempgivare, och en ensam tempgivare som går in i Loggern.
Har jag ingenting anslutet får jag "S7 E1"
Ansluter jag någon av grupperna var för sig får jag "S7 E1"
Ansluter jag den ensamma tempgivaren får jag "S7 E1"
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-02-01 23:14 »

Nu kan ni snart hitta en näst intill oanvänd loggerutrustning på blocket!

Jag har nollställt min Logger 2020 och efter det laddat ner den senaste mjukvaran.
Nu vägrar den helt att hitta några givare och felmeddelandet är utbytt mot "S0 E1"
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-02-02 11:22 »

Har du läst igenom och provat allt som står beskrivet i avsnittet "Vid givarproblem" i manualen?
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-02-02 13:35 »

Jag har provat det mesta inklusive kollat spänningsnivåerna som var ok.
Det som återstår är att byta plintar  - får försöka med det ikväll.
Börjar tro att det är någon lödning i loggern som gett upp - kan jag flytta alla givare till 4-6 trots att det är Dallas tretrådsgivare?

Status just nu:
Vanlig elmätning med diod av pumpens förbrukning är det enda som funkar.
Inga av de 7 temperatursensorerna funkar - "0 Conn. Sensors" i Logger
Flödesmätaren funkade inte när jag började och det gör den inte nu heller.
Elmätningen för hela huset via P3IQ "låtsas" funka men värdena är helt vansinniga
Status "S0 E1" och blinkande rött
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-02-02 13:45 »

Jag har provat det mesta inklusive kollat spänningsnivåerna som var ok.
Det som återstår är att byta plintar  - får försöka med det ikväll.
Börjar tro att det är någon lödning i loggern som gett upp - kan jag flytta alla givare till 4-6 trots att det är Dallas tretrådsgivare?

Som det står i sista stycket av "Vid givarproblem" i manualen" så går det köra tretrådsdallasgivare i tvåtrådsläge genom att koppla ihop +5V och gnd från givaren till gnd till loggern.

Status just nu:
Vanlig elmätning med diod av pumpens förbrukning är det enda som funkar.
Inga av de 7 temperatursensorerna funkar - "0 Conn. Sensors" i Logger
Flödesmätaren funkade inte när jag började och det gör den inte nu heller.
Elmätningen för hela huset via P3IQ "låtsas" funka men värdena är helt vansinniga
Status "S0 E1" och blinkande rött

Helheten är inte intressant i det här läget. Ta en sak i taget! Koppla ur allt annat och prova en temperaturgivare i taget. När/om du får temperaturgivarna att fungera kan du stegvis gå vidare med pulsmoduler/elmätning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-02-02 16:23 »

Ok, tycker du att jag skall försöka med plint 1-2 eller direkt med plint 5-6?
 
Fantastisk support förresten, tack!

Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-02-02 21:01 »

Nej, inte går det nått vidare!

Nu tror jag att jag har provat allt
Ny felkod:
"ERROR 93
 65692"
dök upp och försvann.

Den vägrar erkänna att jag har några sensorer alls, oavsett om jag stoppar in en eller flera eller om jag kör 2- eller 3-tråd.
Nu har jag bara värmepumpens elmätare inkopplad och den visar 0 trots att pumpen går.

Orkar inte mer just nu......
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013-02-02 23:52 »

Radera minnet: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Nollst.C3.A4ll_logger_.E2.80.93_radera_alla_inst.C3.A4llningar

När det är gjort, koppla in en givare åt gången, starta om loggern, koppla in ny givare, starta om loggern, o.s.v., o.s.v.

Om givarna är OK skall loggern hitta en ny givare varje gång du startar om den (med en ny givare inkopplad).
Om den senast inkopplade givaren INTE är OK så kommer det att larma, en defekt eller felaktigt inkopplad givare kan släcka ned hela nätverket, och du får då obönhörligen fellarm som inte går åtgärda utan att detektera exakt vilken givare som är defekt.
Loggat

Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2013-02-03 08:28 »

Nollställningar började jag med i Fredags.....
Just nu skulle jag vilja nollställa e-logger med.
Nollställde igår med bara en elmätare ansluten men e-logger tycker fortfarande att flödesmätaren också är ansluten.
Vilket får mig att tro att den inte kopplar upp ordentligt mot e- logger....
Loggat
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!