E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 03:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vindhastighet  (läst 54689 gånger)
Patrik
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2012-06-24 21:06 »

Skulle inte dessa givare gå att använda för att få med väderdata till loggern?

http://www.txwx.com/1wire_price.htm

// Kästel



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2012-06-25 11:05 »

De skulle säkert gå att använda. Men de är förhållandevis dyra och skulle kräva mjukvaruanpassning.

Problemet är inte att hitta givare eller att utveckla tekniken, problemet är att det är en förhållandevis stor investering att förverkliga det hela och att vi behöver kunna räkna hem investeringskostnaden. På ren svenska krävs alltså att vi vet att många är beredda att betala för den hårdvara/mjukvara som krävs för att få in väderparametrar i systemet för att det skall bli av.

Vi kommer relativt snart att göra en användarenkät för att pejla efterfrågan på diverse. Däribland att koppla väderinstrument till Logger 2020. Är intresset stort kan vi kanske ta beslut om att ta fram en lösning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2012-07-12 09:47 »

http://www.hobby-boards.com

Här har dom lite färdiga moduler som kan kopplas till vindgivare och till färdigt 1-wire system, är detta något man kan koppla in själv?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2012-07-12 10:09 »

Till Logger 2020 fungerar bara de moduler som säljs i Energibutiken.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2013-06-28 16:33 »

Jag lyfter denna tråden för att kolla ev. status hur det gick med frågeformuläret nu skickade ut för ett antal månader sen.
Var det endast ett fåtal som önskade sig tillgång till vindmätare och nederbörd?

Skulle vara intressant om man kunde handla en sån från energibutiken, vind eller vatten eller både och.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2013-07-02 12:39 »

Just detta var det mest efterfrågade i hela enkäten. Men kan tyvärr inte ge några besked om vad som eventuellt kommer i framtiden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Patrik481
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2013-08-26 19:01 »

Hej, jag är fantastiskt nöjd med hela loggerkonceptet.
Men jag tycker ochså vindmätare med riktning är intressant.
Kanske något att kika på framöver.

Jag skulle även vilja ha regnmätare. Just för att få lite koll på nederbörd
och om det behöver vattnas på sommaren.
Det finns sådana med vågskål som vippar över för x antal mm (ml)
och som då ger en puls vid varje mängd.

Visst, jag kan köpa en väderstation som Davis eller Oregons internetmodell,
men det hade varit intressant att få in det i nuvarande loggersystem och
slippa ha så många olika system.
Fast då kanske någon även önskar sig en UV/solsensor och barometer...
Loggat

Mitsubishi FH25 (VEHZ QHeat 635) & ESIM364 & Raspberry 2 med RfxTrx433E & Domoticz
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2013-08-26 21:25 »


Visst, jag kan köpa en väderstation som Davis eller Oregons internetmodell,
men det hade varit intressant att få in det i nuvarande loggersystem och
slippa ha så många olika system.
Fast då kanske någon även önskar sig en UV/solsensor och barometer...


Nja  nån måtta får det väl allt vara med UV/solsensor och barometer.  Leende (smiley)

En regn och vindmätare skulle ju vara en höjdare att kunna ha i sitt eget loggerkoncept.
För att kunna få Andreas och Rickard satsa lite tid och kraft i detta så skulle jag kunna tänka mig att man skickar in en
peng i förskott. Säg 100-200 kr för att visa sitt seriösa intresse. Om många nu är intressserade av detta så kanske det till slut blir av.

Skulle det nu inte bli så många som visar sitt intresse så kan väl pengarna ligga innestående för kommande abonnemangskostnad  eller tillgodo för framtida inköp. Eller vad säger den samlade församlingen här och även Andreas och Rickard ?
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2013-08-27 14:45 »

Det sista jag skrev ovan var att vi vet att efterfrågan på detta är stor, och jag tvivlar inte på att intresset är seriöst.

Som sagt, jag kan inte ge besked om vad som eventuellt kommer i framtiden.

Men rent generellt, för att sätta saker i perspektiv, så är det dyrt och tidskrävande att utveckla, ce-märka och sätta elektroniska produkter i produktion. Det tickar lätt iväg flera hundra tusen även på något som verkar ganska enkelt. Och dessutom krävs en rimlig vinstpotential för att kunna fatta beslut på affärsmässiga grunder. Så som grund för att kunna ta fram ett nytt tillbehör skulle det alltså, om vi antar att tillbehöret kostar 1000 kronor, kanske behövas i alla fall 400-500 personer som förbinder sig att betala den summan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2013-08-27 15:13 »

Jag tror nog att de som är intresserade kan tänka sig att betala 1500-2000 kr för denna funktion.
Minns nu inte om surveyen som gick ut ställde frågan om vilket pris man kunde tänka sig för denna funktion.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #40 skrivet: 2013-08-31 18:42 »

Håller med ovanstående.
Regn- och vindmätare vore kanon. Kan tänka mig att betala 1500-2000 kr för detta.
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2013-09-07 10:56 »

Samma här, blir en trevlig vidareutveckling i så fall.
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2015-03-10 16:48 »

Jag tog beslutet att fortsätta i denna tråd fast det var mer än 120 dagar sen sist men tycker ni att jag ska öppna en ny så hojta till i så fall så gör jag det...

Jo min fråga är om nåt är på G med en ny modul/funktion med en regn och vindmätare innan sommaren i år 2015? Det skulle vara kul med en sån
men förstår att kostnaden är lite högt och chansartat att lägga en sån i produktion till försäljning med de siffror ni har nämnt här nedan.

Ett förslag från mig är i så fall om ni kan göra en SW uppgradering med att "bara" lägga till en ny sort i Loggern så att man kan namnge den
med "nederbörd" i mm och även en för vindmätare och ge den raden med sort m/s så kan man använda sig av eran Puls/elmätarmodul P3IQ och meka ihop nåt själv? Vad säger ni?
/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2015-03-11 17:10 »

Det är bra att du fortsätter på gammal tråd, de har inget bäst-före så länge ämnet är aktuellt.

Jag kan tyvärr inte ge något bra svar. Vi jobbar på kunna erbjuda en lösning för vind och regn. Men då lösningen inte är färdig är tiden inte mogen för att berätta vad det är för slags lösning. Och jag vågar mig inte på att säga när heller, men jag hoppas verkligen att vi kan presentera något innan sommaren.

Vad man kan göra i dagsläget om man vill ha in vindstyrka i loggersystemet är det som jag är inne på tidigare i tråden, dvs. skaffa/bygga en vindmätare som ger en analog utspänning och ta in den med en io-modul.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #44 skrivet: 2016-09-08 09:16 »

Hej igen,

Nu har det passerat 1,5 år och undrar hur det går med utvecklingen av funktionen med regn och/eller vindmätare ?

Berätta gärna vad som eventuellt kan vara på G, om nåt är det.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!