Loggerforum - supportforum

E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft => Nätverksinställningar => Ämnet startat av: Hans skrivet 2021-08-06 17:48



Titel: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Hans skrivet 2021-08-06 17:48
Hej, har läst flertalet inlägg om liknande problem men kan inte identifiera mitt. Har bytt LAN kabel, raderat minnet, startat om router och fiberkonv. flera gånger. Precis startat upp Loggern efter en tid då jag installerat annan utrustning. Innan hade jag den igång utan givare och utan problem, dock utan att ändra driftläge. Jag har ju min 2020 igång och kan alltså se namnet på båda i E-logger.

Har nu installerat första givaren i mitt frikylesystem och kan inte få den att fungera via nätet. Loggern hittar givaren och visat tempen i displayen men så fort jag raderar minnet och väljer driftläge E-logger så får jag alltså "kontrollera LAN" Loggern ger ett dubbelpip och verkar starta om med jämna mellanrum. Vad gör jag för fel?


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Andreas skrivet 2021-08-08 16:41
Hej! Har du möjlighet att testa köra loggern mot en annan router?


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Hans skrivet 2021-08-08 17:17
Hej Andreas.
Har en 4g router, kan ev. prova med den. När ja tänker efter så installerade jag loggern när jag hade en telia router. och den blev alltså liggande oanvänd efter det. I slutet på juni fick jag ny router då vi bytte operatör. Kan det vara så att den nya inte släpper igenom loggern alltså? Min 2020 rullar på trots bytet.


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Hans skrivet 2021-08-08 18:28
Nu har jag provat med 4g routern, samma felmeddelande.


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Andreas skrivet 2021-08-09 07:44
Tack! Har du även möjlighet att testa med ett annat nätagg? Det du också möjligen skulle kunna kontrollera själv är lödningarna på Ethernetkontakten, att de ser bra ut så det inte är någon miss där. Sen är det nog dessvärre läge för att skicka in loggern för påseende.


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Rickard skrivet 2021-08-09 08:41
Provat stänga av din logger 2020 när du ansluter logger3030 till din router?
Tänker om det blir någon form av krock som gör att den inte släpps in av routern?
T.ex. - ta nätdelen från Logger 2020 och koppla den till Logger 3030 så testar du två saker på en gång.


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Hans skrivet 2021-08-09 08:51
Tack! Har du även möjlighet att testa med ett annat nätagg? Det du också möjligen skulle kunna kontrollera själv är lödningarna på Ethernetkontakten, att de ser bra ut så det inte är någon miss där. Sen är det nog dessvärre läge för att skicka in loggern för påseende.
Har nu testa med ett annat nätaggregat, ingen skillnad. Har kikat på lödningarna i förstoringsglas och så gott jag kan bedöma ser dom bra ut. Det är möjligen uppenbart men har inte nämnt att endast en av lysdioderna, den vänstra för aktivitet lyser. Kopplat till en switch men har också testat direkt till router också.


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Hans skrivet 2021-08-09 08:57
Provat stänga av din logger 2020 när du ansluter logger3030 till din router?
Tänker om det blir någon form av krock som gör att den inte släpps in av routern?
T.ex. - ta nätdelen från Logger 2020 och koppla den till Logger 3030 så testar du två saker på en gång.
Hej Rickard, jag slog av 2020, startade 3030, raderade minnet och bytte driftläge till E-logger, samma felkod.


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Hans skrivet 2021-08-09 18:29
Inga mer tips, ska jag alltså skicka tillbaka loggern så ni får testa den?


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Rickard skrivet 2021-08-10 08:48
När köpte du loggern?
Garantin är 1 år, och jag är ingen stjärna när det gäller felsökning, så om garantin gått ut är det nog bättre om du hör om Andreas kan felsöka.
Har du garanti kvar kan du skicka den till oss, adressen hittar på längst ned på energibutiken.se, så ser vi om vi kan hitta nåt fel, om inte - så får du en ny logger.


Titel: SV: Internetfel #1 kontrollera LAN kabel i Logger 3030Pro
Skrivet av: Hans skrivet 2021-08-10 09:14
Okej, den är inköpt i mars så jag skickar.