Loggerforum - supportforum

E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft => Hjälp => Ämnet startat av: Heddan skrivet 2017-02-06 21:04



Titel: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem [err #1 Check LANcable]
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-06 21:04
Startar upp min nyuppackade Logger 3030 Pro, har kopplat den till ett nätverk med DHCP-server, har inget annat inkopplat i loggern. Får bara följande felmeddelande:
Internet err #1
Check LANcable

Ser på switchen att porten har kopplat upp i 100Mbit full duplex och att den har MAC-adress: 54:10:ec:00:85:2d
Men DHCP-servern får inte dela ut någon IP-adress till den, vad tyder felmeddelandet på?


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-06 21:13
Svarar mig själv, jag bytte DHCP server till min pfSense brandvägg och då knep den en IP-adress. Undrar om ni har fler som har problem med DHCP-servern i Synologys NASar?


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Rickard skrivet 2017-02-07 07:36
Jag kan extremt lite om nätverk, men kan konstatera på på min tidigare mobila bredbandsrouter så var jag tvungen att ansluta betalterminalen efter både logger och PC för att routern skulle låta logger och PC ansluta.
Så ibland verkar det vara i vilken ordning man ansluter prylar, eller vilka prylar man ansluter som kan spöka.
Fick ny router av tele2 för några månader sedan och nu funkar det helt problemfritt oavsett hur man ansluter.
Kanske kan denna erfarenhet hjälpa andra som får liknande problem.


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-07 07:54
Förstår faktiskt inte alls vad du menar med efter varandra. Jag ansluter allt i en switch så allt är stjärnkopplat. Och det jag direkt blir fundersam på är om ni har tänkt att det ska vara möjligt att sätta fast IP på Loggern? Jag är av den uppfattningen att utrustning som servrar och andra komponenter som ständigt är uppkopplade på nätet ska ha fast IP. Ett nätverk blir väldigt känsligt om allt faller för att DHCP-servern inte startar...
Och hur har ni tänkt lösa det om man ska kunna logga helt fristående till ett SD-kort om loggern inte startar alls utan att den har ett nätverk med en DHCP som servar den med IP-adresser? Det blir inte speciellt fristående då.
Sedan ser jag att annat problem som kommer att uppstå, eftersom loggern fastnar i detta läge att den inte får IP-adress så kommer man få problem efter varje strömavbrott för den verkar inte göra nya försök att få en IP-adress när den har misslyckats första gången. Så om DHCP-servern är långsammare på att starta upp än Loggern så blir Loggern stående i detta uppstartsläge...

Sedan säger ni att Loggern har stöd för POE, men den kan då inte drivas av en POE switch så frågan är om Loggern stödjer någon vedertagen POE standard eller är det en hemmasnickrad variant?

En massa frågetecken som jag hoppas ni rätar ut, och jag förstår om mycket inte finns på plats ännu. :)


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Rickard skrivet 2017-02-07 08:08
Som sagt, det där med nätverk är inte min starka sida.
Med efter varandra menar jag att varken logger eller PC kunde ansluta till min gamla router om jag startade/anslöt betalterminalen först.
Kan inte förklara det bättre än så.
Anslöt jag PC och logger innan betalterminalen så fungerade alltihop.

Att den försöker ansluta igen är fixat i en nyare mjukvara, vet inte om Andreas lagt upp den för fjärruppdatering ännu, eller om han väntar med det tills mer funktionalitet tillkommit.
Fristående loggningen är inte färdig ännu, så att den inte startar upp utan anslutning till en router/nätverk kommer att vara ordnat när det kommer.
När det kommer till fast IP och annat måste Andreas svara, jag kan inte det där.


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-07 08:18
OK, då verkar det mesta vara på gång. :)
Fast IP är som sagt ett önskemål.
Och gärna ett svar på vad för sorts POE Loggern stödjer, för den verkar då inte stödja vedertagen standard IEEE 802.3af eller 802.3at. Även om man har ström vid Loggern är det väldigt smidigt att kunna strömförsörja den via switchen, då kan jag på fjärr bryta strömmen till Loggern om en tvingad omstart skulle behövas...


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Rickard skrivet 2017-02-07 08:25
Längst ned i manualen http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_3030
Finns en lista över kända fel, åtgärdade fel, och vår lista med prioriteringar.


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-07 08:36
Ok, läste den igår, men inget som berör mina frågor.
POE frågan tycker jag är viktig både för mig men även för blivande köpare att ni skriver i specarna vad som gäller. För min del är det för att veta om jag måste felsöka min utrustning eller om ni inte stödjer standard är det verkligen viktigt att ni skriver det också...


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-07 09:27
Det vore bra om Andreas när han har tid svarar på följande frågor:
Finns "Statisk IP" i pipen?
Följer POE någon standard?

Får jag statisk IP slipper jag flytta min DHCP-server, har lite options satt i den som jag vet kan strula om jag flyttar till annan server...så jag slipper helst. Då väntar jag hellre ett tag med att få igång Loggern om jag vet att det är på gång. Eller så skapar jag ett eget VLAN med egen DHCP-server bara för Loggern...


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem [err #1 Check LANcable]
Skrivet av: Andreas skrivet 2017-02-07 11:49
Tråkigt du skulle fastna på "Internet err #1 Check LANcable". Det är det som omnämns under "åtgärdade fel" i manualen "kopplar inte alltid upp mot nätet igen vid nätverksfel." Det kommer med i mjukvaruuppdatering på ett par dar. Märkte du att du kan trycka på displayen för nytt anslutningsförsök? Kanske var det ett tillfälligt fel och att det egentligen fungerar på din Synology-nas.

Svarar på frågan om statisk ip och POE-frågan i separata trådar, det är mycket lättare för andra att hitta svar på samma frågor när rubrikerna i forumet speglar innehållet.


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem [err #1 Check LANcable]
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-07 12:58
Testade inte att trycka på displayen, men skall prova det ikväll. Men tror inte det gör någon skillnad eftersom jag starta om den säkert 10 ggr under kvällen, och dom ggr pfSense agerade DHCP fungerade det varje gång, och när Synology var aktiv DHCP så fungerade det inte.


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem [err #1 Check LANcable]
Skrivet av: Andreas skrivet 2017-02-08 15:00
Knepigt. Har du nån idé om på vilket sätt dhcp kan skilja sig åt mellan de bägge enheterna? Har du senaste mjukvaran i Synology? Finns nåt supportforum för Synology där det framgår om det eventuellt är problem med annan utrustning mot deras dhcp?


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem [err #1 Check LANcable]
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-02-08 15:21
Problemet om jag ska söka på deras forum så lär ingen annan ha en Logger 3030, så i så fall måste jag ha något mer att gå på...
Felet kan ju inte vara speciellt vanligt eftersom jag har haft Synologyn i många år nu och den är full patchad och full supportad fortfarande...men problemet är löst för mig, jag har nu gjort jobbet att flytta DHCP-servern till min pfSense-brandvägg istället...
Men om någon annan får liknande problem så vet dom/ni att flera har haft det. :)


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem [err #1 Check LANcable]
Skrivet av: Andreas skrivet 2017-02-08 15:37
Jag tänkte väl snarast att man i så fall skulle söka mer generellt på eventuella dhcp-problem. Men skönt att det är löst för dig! :)

Ja det är alltid värdefullt att veta vad det kan vara problem med, tack!


Titel: SV: Ny Logger 3030 Pro med nätverksproblem [err #1 Check LANcable]
Skrivet av: Heddan skrivet 2017-12-15 15:48
Bumpar denna tråd eftersom problemet inte har självläkt med tiden...
Skrotade för en tid sedan min pfSense-brandvägg till förmån för en Unifi-brandvägg, eftersom jag nu helt hade glömt bort detta problem så aktiverade jag DHCP-servern i Synology NASen igen och Loggern dog. Den lyckas inte få en IP-adress från Synologyns DHCP-server.
Ska när jag får tid försöka flytta DHCP-servern till Unifi-brandväggen och se om allt hoppar igång igen...