E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 05:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koldioxidmätare  (läst 11189 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« skrivet: 2011-10-10 09:20 »

Sedan skulle jag vilja optimera och kontrollera ventilationen i huset. För att göra det behöver jag en koldioxidmätare. T ex denna: https://www.m.nu/co2matare-version-2-p-259.html. Om jag förstått rätt måste alla givare programmeras in i systemet, inte något man kan göra själv, Stämmer det?

Co2-mätaren du länkar till har 0-5V ut och skulle gå att koppla in till Logger 2020 via en IO-modul (ett tillbehör för att ta in analoga och digitala signaler), stöd för DS2450 finns i dagsläget ej i Logger 2020. Tyvärr visas signalen från IO-modulen som 0-100% (0%=0V, 20%=1V, 40%=2V osv) eftersom värdena ännu inte går att skala om i mjukvara. Den funktionen borde dock inte vara så hemskt långt borta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-14 15:38 »

Nu går det att skala om analoga ingångar för korrekt visning av mätvärden i webbtjänsten. Manual
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-10-14 19:27 »

Jag tycker det är så kul detta med loggning så jag funderar på nya intressanta saker att mäta. Finns det någon givare som kan mäta koldioxidhalten i luften? På så sätt vet man ju om man har dålig ventilation hemma och kanske behöver vädra!  Rullande ögon (ironi)
Loggat
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-10-15 09:41 »

Du kan ju köra en sån här och koppla analoga utsignalen till en ADMIQ:
https://www.m.nu/co2matare-version-2-p-259.html
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-10-16 09:43 »

Klistrat ihop ovanstående två inlägg med befintlig tråd.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-01-27 09:57 »

En tusing för ADMIQ och en tusing för CO2-mätaren är ju lite mycket. Obeslutsam

Visas CO2-värdena alltså i skalan 0-100% med upplösningen en tiondels procent?
Varför säljer ni inte egna CO2-mätare om det nu går att mäta CO2-halten i luften?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-01-28 10:08 »

En tusing för ADMIQ och en tusing för CO2-mätaren är ju lite mycket. Obeslutsam

Jo är man bara intresserad av CO2 så, men IO-modulen går ju använda till annat också.

Visas CO2-värdena alltså i skalan 0-100% med upplösningen en tiondels procent?

Nej se inlägg #1, det går sedan 2011-10-14 att skala så att faktisk CO2halt-visas.

Varför säljer ni inte egna CO2-mätare om det nu går att mäta CO2-halten i luften?

Jag tvivlar kanske på att efterfrågan på CO2-mätare är så stor, krävs viss volym för att det skall vara värt ta in något i sortimentet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Patrik
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-01-30 16:02 »

stöd för DS2450 finns i dagsläget ej i Logger 2020.

Jag tvivlar kanske på att efterfrågan på CO2-mätare är så stor, krävs viss volym för att det skall vara värt ta in något i sortimentet.

Kan man inte tänka sig att ordna ett stöd för just den produkten i Logger2020, även om man inte säljer den själv? Eller är det så att det behövs förändringar i givaren för att det ska lira tillsammans?
Man tjänar ju såklart inga pengar på det direkt, men det breddar ju användningsområdet för produkten.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-01-30 16:46 »

Kan man inte tänka sig att ordna ett stöd för just den produkten i Logger2020, även om man inte säljer den själv? Eller är det så att det behövs förändringar i givaren för att det ska lira tillsammans?

Ingen aning om vilka ändringar som skulle behövas för att stödja just den givaren, det går lätt bort ett par timmar bara att sätta sig in i det. Sen går det ytterligare x antal timmar för att göra jobbet.

Man tjänar ju såklart inga pengar på det direkt, men det breddar ju användningsområdet för produkten.

Arbete kostar pengar och för att ta en kostnad krävs rimliga utsikter att få igen den kostnaden. Och jag har svårt se detta skulle ge nån större rusning av nya loggerkunder.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-08-31 18:58 »

Jo är man bara intresserad av CO2 så, men IO-modulen går ju använda till annat också.

Nej se inlägg #1, det går sedan 2011-10-14 att skala så att faktisk CO2halt-visas.

Jag tvivlar kanske på att efterfrågan på CO2-mätare är så stor, krävs viss volym för att det skall vara värt ta in något i sortimentet.


Om man skulle bestämma sig för att köpa en sådan koldioxidmätare
( https://www.m.nu/co2matare-version-2-p-259.html )
och en IO-modul från er, kan man räkna med support från er då om man inte skulle få igång den själv?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-09-02 12:53 »

Själva koldioxidmätaren kan du inte få support på eftersom den kommer från en annan återförsäljare.

Däremot får du självklart support på det övriga, till exempel om du med en voltmeter kan mäta upp giltig utsignal mellan 0-5V från co2-mätaren, men att signalen inte kommer fram efter IO-modulen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!