Ja det hade varit intressant att veta vad du har för pingtider.
Hur långt är det mellan adsl-modem och telefonstationen? Vad kommer du upp i för hastigheter på förbindelsen? Om förbindelsen är väldigt väldigt seg kan det bli problem med Logger 2020, det är känt.
Ligger ip-adressen stadigt eller byts den relativt ofta?
Det är väl troligt att en återstart av ADSL-modemet skulle kunna lösa problemet som Andreas säger. Men det tyder ju på något logiskt fel i så fall och det felet borde ha med kommunikationen mellan modem och logger2020 att göra. Detta fel påverkar ju inte den andra utrustningen.
All trafik fungerar/hanteras inte likadant så det är fullt logiskt att en sak kan fungera men inte en annan genom samma router.
Återstår frågan varför det fungerar ibland, utan återstart.
Att fel kommer och går är inget ovanligt när det gäller programvara, om det till exempel uppstår ett programvarufel så att en minnesadress skrivs över med något felaktigt så kan samma adress lika gärna skrivas över med något som är rätt efter en tid.