E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-09 14:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kalkylfel - HushållsEl  (läst 6389 gånger)
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« skrivet: 2011-01-17 09:58 »

Hushållselen visar negativ KW - (om detta ändå vore sant)
Bifogar print outs av graferna
Loggat

mvh Eero
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-01-17 11:23 »

Beräkningen är korrekt, ca. 07:22:10 ligger kurvan för El total längre än kurvan för El VP.

Att det blir som det blir beror på att din värmepump slår av och att elmätaren för totalen inte hinner registrera det lika snabbt som elmätaren för värmepumpen. Gissar att upplösningen i pulser per kWh för din totalmätare är lika eller lägre än den för värmepumpen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-03-18 16:20 »

Nu är du lite för mycket teoretiker Andreas...
Beräkningen är nog korrekt, men borde det inte vara omöjligt för hushållselen att gå under 0 kW...   Med glimten i ögat (blinkande)
« Senast ändrad: 2011-03-18 16:27 av Rickard » Loggat

daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-12-04 22:55 »

Har oxå upptäkt detta.

Är det en fix på gång?

Det konstiga är att när jag tittar i rapporten så stämmer panna + hush = total, fast att jag har många hushåll på minus, dock bara under 1 minut kanske.

Jag har 1000 pulser på total och 10000 på pannan.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-12-05 08:10 »

Som jag skrev ovan, beräkningen stämmer utifrån de insignaler systemet får. Det går inte att räkna fram ett korrekt värde med insignaler som reagerar olika snabbt. Visst, det skulle gå begränsa till 0 kW, men det finns en poäng i att visa det riktiga resultatet av beräkningen. Att problemet inte syns i rapporterna beror på att den har timupplösning. Det problem vi pratar om handlar om korta övergångar på några tiotals sekunder.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!