E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-09 08:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error 86 -1?  (läst 20524 gånger)
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« skrivet: 2010-12-07 19:53 »

Citat
Citat från: PaW skrivet 2010-12-04 20:14
Står sen "Error 86 -1" samt blir fast röd lampa lite då och då på Logger2020:an...

Citat
Andreas svar. "Det har nog inte något med din pelletsmätning att göra, "Error 86" är något som ibland uppstår om man slår av och på loggern, brukar försvinna av sig själv efter en tid eller vid minnesradering."

Får detta fel samt fast röd lampa kort efter, lite då och då.
Har nu även minnes raderat utan att blivit av med felet.

Fick tapp i lagringen av datat på tjänsten e-logger lite då och då idag.
Därav tänkte "bli av med felet", men fortgår - dock ej tappat lagring data än...

Ändring är inställning av pulsgivare på pelletsskruv till 21 pulser/kWh (=kg), samt räknekorrigering rätt rejält för att få nollat räkneverk fr.o.m. ikväll då jag justerade till fler pulser vid fyllning 10 liters hink. (125 pulser/hink/6= ca 21 pulser/kg)
Har ej tidigare upplevt felkoden förrän efter pulsräkning samt högtemp modul.
Verkar även uppleva bara när jag gör dessa inställningar. (Provat 450 pulser/kWh och upplevde då ej detta fel.)

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-12-08 11:30 »

Svårt i så fall se nån annan rimlig förklaring än att det är skulle kunna vara någon form av udda programfel i loggern. Men sådana fel är tyvärr inte enkla att felsöka. Enda chansen till snabb lösning är att hitta nån form av samband som gör att problemet kan ringas in bättre.

1) Vad har du för mjukvaruversion i din Logger 2020?
2) Kommer felet både när skruven rör på sig och den står still?
3) Försvinner felet om du kopplar ur dataledningen från pulsmodulen?
4) Försvinner felet så snart du ställer in 450 pulser och kommer tillbaka så snart du ställer in 21 pulser, och är det så repetitivt att det gör det varje gång om du ändrar pulsinställning fram och tillbaka låt säga 5 gånger?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-08 11:42 »

1) Logger 2020 version 101019. (Kör bara mot e-logger.)
2) Både som jag upplever det. Måste ta mig tid kontrollera nogrannare.
3) Har ej ännu haft tid prova. Senare.
4) Ställde om till 450 pulser i morse från jobbet. Märker mindre missade data. Dock kl 10:45 blev det inget data registrerat under 1 min.
    Dessutom ej någon aktivitet då på skruven enligt mönstret.

Lampan och fel-meddelandet blinkade imorse så man såg det när man passerade förbi Loggern, vilket tyder på nästan varje gång i cykeln för rullningen av givarna på displayen...

Känns obra missa data lite då och då.
Skall utreda och hålla lite mer kontroll.
Kör nu 450 pulser och ingen koorigering för att se hur ofta data tappas.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-12-08 14:20 »

Gått utan tapp hela dagen verkar det som tills nu, 14:01-14:03 som det saknas data igen...

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-12-08 23:16 »

Provat och donat nu på e.m./kvällen...

2) Kommer hur som.
    I displayen ser man felet anges samt röd fast sken i varje cykel på givarna. Dock ej vid samma intervall utan en gång/cykel.
3) Felet försvann när jag kopplade bort pulsmodulen helt...
    (Kunde ej bara ta bort DATA = plint 2 på modulen då blev det massa fel bara.)
4) Spelade ingen roll längre vad för pulsangivelse utan fel varje gång.

Börjar misstänka för mycket data/beräkningar på pulsmodulen eller något. Verkar låsa loggern då.
??

Låter nu gå utan pulsmodul för att se imorgon.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-12-09 09:54 »

Hmm så kanske alltså inget som har med pulsinställning att göra utan kanske snarare med pulsmodulen? Blir intressant höra om problemen försvinner utan pulsmodul. Dock körs det ju en hel del pulsmoduler där ute i stugorna utan problem så det är tyvärr ändå inte något omedelbart gripbart fel.

Det här känns som sagt väldigt udda, visst hade du glapp på kretskortet, undrar om det kan ha något med det att göra?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-12-09 10:44 »

Fungerar utan problem när jag nu har bortkopplad pulsmodul. Va?

Dock fick jag inga fel i början när jag körde pulsmodulen utan började när jag ändrade pulserna samt räkne koorigeringen.
(Blev rätt stora tal för att få ner till 0 på räknaren. Dock fel även när jag sen inte använde koorigeringen.)

Jo jag hade glapp på kretskortet, men inga fel nu och då har jag kopplat bort vid pulsmodulen.
Har mätt plintarna som nu är stabilt mot de två GND plintarna som glappade.

De som kör pulsmodul använder de dessa mot t.ex. pelletsskruvar som går i lite olika intervall, eller flödesmätningar med samma oregelbundna intervall?
Denna skruv går intensivt i några sekunder lite då och då.

Hade först en tejpremsa med svart på den bricka som mäter ca 30 mm i Ø.
Sen körde 4-delat för nu köra 8-delat fält, nu åter 4-delat.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-12-09 11:41 »

Jo jag hade glapp på kretskortet, men inga fel nu och då har jag kopplat bort vid pulsmodulen.
Har mätt plintarna som nu är stabilt mot de två GND plintarna som glappade.

Jag tänkte om det möjligtvis blir fel om pulsmodulen glappar?

Har du förresten något mer inkopplat på den +12V plint som försörjer pulsmodulen?

De som kör pulsmodul använder de dessa mot t.ex. pelletsskruvar som går i lite olika intervall, eller flödesmätningar med samma oregelbundna intervall?

Pelletsskruv är du nog ganska ensam om i dagsläget skulle jag tro. Flödesmätare är vanligare. Helt dominerande är förstås elmätare. Och elförbrukning kan för den delen vara väldigt oregelbunden med stora förbrukare som slås på och av i korta intervaller.

Denna skruv går intensivt i några sekunder lite då och då.

Fast hur intensivt är det egentligen om du räknar i pulser per sekund?

Men du fick ganska höga toppar i momentaneffektsberäkningen, kanske är det något som är relaterat till det. Raderade du minnet något när du gick mellan 450 och 21 pulser förut? Om du kopplar in pulsmodulen igen och raderar minnet och sen ställer in 450 pulser per enhet, får du fel då också? Om inte, kommer felen tillbaka vid 21 pulser per enhet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-12-09 14:00 »

Högtemp- och pulsmodul går på samma DATA, GND, +12V.
Inga fel på högtemp modulens data.
Skall kolla ännu en gång på kopplingarna.

Eventuellt skall jag se om jag kan koppla pulsmodulen mot något annat som är mer frekvent för att utesluta fel på den.
Dock ej vid mer populärt tillfälle då "regeringen" börjar ledsna på mitt pannrumsrusande... hihi  Rullande ögon (ironi)

Har inte räknat pulser per sekund, men körde fyllningar 10 liters hink t.ex. 2010-12-04 19:20 * 3 ggr.
Om jag kikar på grafen skulle jag chansa med att där står ca 200 pulser under 8½ minut - väldigt cirka.
Skulle då ge ca 0.4 puls per sekund. (Trött och felräknat - ändrat nu... Generad)
Vet dock om det blir rätt sätt att räkna..? Va?
Har som jag skrev också provat 1, 4, 8 delstreck på den snurrande axeln.

Tagit för vana att radera minnet varje gång jag gör en förändring.
(Mycket spring dator-logger2020-pannrum blir det...  Tunga )

Alltså samma fel om 21 eller 450 pulser. Testade oxså 121 pulser...

/Pa
« Senast ändrad: 2010-12-09 15:26 av PaW » Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-12-09 14:36 »

Du får ge din regering lite fotmassage eller baka en kaka eller nåt. Leende (smiley)

Högtemp- och pulsmodul går på samma DATA, GND, +12V.

Jag förstår. Du skulle kunna prova koppla ur högtempmodulen och redera minnet, försvinner problemet då? Om inte, prova även koppla ur alla temperaturgivare så att du enbart kör med pulsmodulen och radera minnet. På så sätt kanske vi kan dra nån slutsats om det har något med nån viss kombination av moduler eller med belastning på utgående spänning att göra.

Om jag kikar på grafen skulle jag chansa med att där står ca 200 pulser under 8½ minut - väldigt cirka.
Skulle då ge ca 2½ puls per sekund.

2,5 pulser per sekund är inte mycket, men borde inte 200 pulser på 8,5 minuter bli 200/(60*8,5) = 0,4 pulser per sekund? Inte för att det är nån större skillnad. Som jämförelse ger en elmätare som mäter 1 kW och har 10000 pulser per kWh på utgången 10000/3600=2,7 pulser per sekund.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-12-10 19:58 »

Skumt fel är det. Va?
Kopplade om och in pulsmodulen igår kväll, 20:05 ca.
Gick som en klocka utan tappade data o.dyl. till kl 06:20 ca - då plötsligt började tappa data...
Fortsätter sen under dagen med tappat då & då...

Ca 08:40 kom ett "skov" med pulser på modulen i 25 min...
Lika ca 14:00 i ca 30 min...


Kom hem vid 18:00 ,och efter fotmassage & kaka Glad, donade jag om pulsmodulen med en egen kabel.
Tänkte se om det är störningar att köra högtemp.modulen på samma som puls modulen.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-12-11 09:36 »

Äh fan, lika med egen, separat kabel för pulsmodulen.
Tappat data vid 06 igen. Arg

Det konstiga är att loggern går bra från inkoppling ca 19 till första tappet vid ca 06.
Sen blir det mer frekvent tapp, men inget mönster. Va?

Fick även "skov" med data denna gång med.
Ut och kikar - då står pulsmodulen och blinkar fastän ej skruven rör sig.
Verkar som hamnar mellan svart/vit fält och ej bestämt sig... Obeslutsam

Nu är det än en gång omdraget med data-kabeln från pulsmodulen i separat kabel med +5V kablaget.
Plintarna börjar ta stryk känns det som och trist värre då än en gång GND plinten verkar lite glapp... Ledsen

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-12-11 10:55 »

Kopplat ur högtemp modul, men fortfarande larm "Error 86 -1" samt röd lampa vid displayen.
Självklart raderat minnet efter urkoppling.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-12-11 11:29 »

Men den går fortfarande felfritt om du kopplar ur pulsmodulen?

Och det blir fel även om du kopplar ur alla tempgivare/elmätare och bara kör pulsmodulen?

Ajaj vad jobbigt du fick det, men misströsta inte det här ska vi fixa på ett eller annat sätt.

Fick även "skov" med data denna gång med.
Ut och kikar - då står pulsmodulen och blinkar fastän ej skruven rör sig.
Verkar som hamnar mellan svart/vit fält och ej bestämt sig... Obeslutsam

Ta gärna upp det problemet i "Använda P3IQ för pellets mätning?"-tråden om du vill.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-12-11 18:38 »

Äh tror det är något annat nu.
För att när felet kommer efter några felfria timmar (ca 5-10) så prova jag nu på kvällen med att bara göra loggern strömlös en kortis och åter.
Har nu gått felfritt i tre timmar efter detta.

Känns som det måste vara något annat och vill ej skruva mer på givarna på ett tag. Känns som jag sliter ut både kablar och plintar...Gråtande
(Samt oerhört opopulärt nu.Arg)

Den gick felfritt när jag kopplade ur pulsmodulen tidigare. (Kommer dock ej ihåg hur länge den fick gå urkopplat.)

Alltså bryt strömmen när felet kommer och den går tydligen felfritt i timmar.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!