E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 23:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felläsning elmätare [graf stämmer men ej räknare i E-logger]  (läst 27628 gånger)
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« skrivet: 2011-11-11 18:21 »

På 24 timmar har min huvudelmätare räknat fram 46 kW samtidigt som loggern visar en förbrukning på 62 kW. Loggern läser av elmätaren med fototransistor och är inställd på 1000 pulser.

Min elmätare, levererad av Energibutiken, kopplad till värmepumpen och inkopplad på pulsutgången och inställd på 500 pulser har registrerat en förbrukning på 29 kW under samma tid och loggern visar en förbrukning på 41 kW.

Vad kan vara fel? hur löser jag felavläsningen? Jag har provat med 1000 och 10000 som pulsinställning också men då blir det så mycket mer fel, 1000 och 500 verkar vara närmast sanningen.

Total el visar 40% förmycket och värmepumpmätninggen visar 35% förmycket.

/Uffe
« Senast ändrad: 2011-11-11 20:32 av ulfmod » Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-11-12 09:15 »

Vad står det för pulstal på respektive elmätare? För pulsutgången brukar det någonstans stå ungefär "S0: X imp/kWh" och vid den blinkande dioden "y imp/kWh". Det är de pulstalen som skall användas, inget annat.

När du skriver "loggern visar en förbrukning på 62 kW", exakt var är det du läser av den siffran?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-11-12 10:13 »

Det står 0: 500 imp/kWh på elmätaren från Energibutiken och 1000 imp/kWh på elleverantörens elmätare.

Loggerns visade förbrukning hämtar jag från sidan Kanaler och under rubriken Räknare, jag har alltså läst av mätarna och skrivit in dessa värden där för att sedan jämföra dessa ett dygn senare.

/Uffe
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-12 11:34 »

Om pulsantal är rätt inställt och loggern ändå visar för mycket låter det som någon form av störning som orsakar skräppulser. Hur långa är kablarna mellan logger och elmätare? Vad för slags kabel använder du? Går mer än bara en elmätare genom samma kabel? Går kablarna möjligtvis i närheten av någon kabel eller elektrisk utrustning som kan tänkas störa?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-11-12 16:08 »

Man kan inte koppla in elmätarkablarna i samma kabel som 1-wirekommunikation, ej heller kan man koppla in två elmätare via en gemensam fyrledare.
Kablarna måste vara 2-trådiga hela vägen, annars får man störningar.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-12 17:29 »

Till elleverantörens mätare är det 60 cm inkopplad på plint 8 & 10, till den andra mätaren är det 30 cm inkopplad på plint 9 & 10, en tvåtrådig kabel till varje som levererades med loggern. Kablarna ligger i plastkanaler tillsammans med tretrådiga ledningar till tempgivare. I kanalen ligger även ledningen från trafon som matar loggern, jag plockade precis bort den nu för att se om det gör någon skilnad.

/Uffe
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-11-12 20:09 »

Försök separera 1-wireledningen och pulsingångsledningarna - tror det är störst risk för störningar från 1-wire.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-11-12 20:48 »

Dum fråga kanske men kan man skärma av ledningarna med folie? ser ju mycket bättre ut om alla ledningar ligger i kanalen.

/Uffe
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-11-12 21:04 »

Mmm, tror det skulle fungera.
Men bara för att testa kan du ju separera dem så mycket som möjligt först.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-11-12 21:37 »

Jag gör bara en ändring åt gången för att se om det gör någon skillnad, gör man två eller flera ändringar vet man ju inte vad det var som gjorde skillnaden. Vi får se resultatet av att jag flyttade bort trafoledningen i morgon, men jag är fortfarande intresserad av flera synpunkter, idéer och tankar.

/Uffe
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-11-12 23:22 »

I testbänk har jag noterat att 1-wire stör pulsingångarna om kablarna ligger för nära - därav mitt råd.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-11-13 09:05 »

Att flytta ledningen mellan trafo och logger hjälpte inte, nu har jag lagt tillbaka den och lindat aluminiumfolie runt den ena elmätarledningen, den andra har jag tagit bort från ledningskanalen och hängt löst i luften. funkar det med folien borde väll skärmad våtledare vara att rekommendera.

/Uffe
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-11-15 18:15 »

Två dygn med folieklädda ledningar i plastkanal resulterade i att loggern rapporterar 66% och 68% mindre än elmätarna. Nu har jag bytt ut ledningarna mot skärmade dito, bara att vänta och se vad resultatet blir.

/Uffe
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-11-15 22:06 »

Du har ju extremt korta ledningar, undrar om du kanske skulle behöva sätta in ett par motstånd som gör ingångarna mindre störkänsliga.
Men å andra sidan, att den skulle registrera mindre än faktisk förbrukning låter inte logiskt.  Va?
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-11-16 18:13 »

Ytterligare ett dygn senare med nya skärmade ledningar (TP kabel där jag har lagt ihop blå och vit som en ledare och grön och vit som den andra ledaren och hoppat över grön/vit och orange/vit) hängande fritt i luften (inte i kanalisationen). Detta resulterade i att loggern visar förbrukningen 76 och 55 medan elmätarna visar förbrukningen 56 och 40. Loggern visar högre förbrukning än elmatärna.  Va?

Det var fel av mig tidigare i denna tråd, det var även tidigare så att loggern visar på en högre förbrukning än elmätarna, jag hade strulat ihop det lite.  Generad

/Uffe
Loggat

/Uffe
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!