E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-09 23:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Krånglande P3IQ känns inte igen av Logger2020  (läst 8964 gånger)
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« skrivet: 2013-02-10 16:51 »

(Delning av http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1025.0, "S7 E1 och andra problem")

Logger 2020 detekterar inte längre min P3IQ. (Som beskrivet i tråden ovan)
Vid något tillfälle har den trots att Loggern inte sett modulen accepterat nerladdning av inställningar så att jag kunnat se den på  E-logger.
Vid nästa omstart tappade den dock inställningarna och efter en rensning av minnet dyker den aldrig upp igen.

Det märkliga är att den blinkar bara grönt och det skall den om jag förstår det rätt bara göra om den har kontakt med Loggern

Jag har nu dessutom provat att byta P3IQ men den nya beter sig på precis samma sätt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-02-10 17:46 »

Steg ett är att de deketeras och visas i teckenfönstret när loggern startar.

Har du provat koppla in den med en kort kabel direkt till loggern utan andra givare inkopplade?

Har du provat dem på både port ett och två?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-02-11 21:31 »

Bortrest till torsdag, men det låter som en väldigt bra test.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-02-12 08:35 »

Jag skickar en ny logger till dig idag.
Att både logger, pulsmodul, vattenmätare och eventuellt någon tempgivare skulle gå sönder samtidigt, av en slump, låter som du säkert förstår lite konstigt, speciellt med tanke på att vi har väldigt få reklamationer rent allmänt.
Det är därför av största vikt att du verkligen kontrollerar dina kopplingar innan du ansluter den nya Loggern, så att det inte är en felkoppling någonstans som gör att du fått de problem du har.
Om/när allt fungerar får du skicka tillbaks allt som är trasigt.
När du får den nya loggern måste du koppla upp givarna en och en så du inte ansluter en defekt sensor som knäcker allt annat igen, om nu en sådan sak skulle vara orsaken till dina problem.

Vill du hellre att jag felsöker, skicka upp alltihop till mig så kollar jag på det. (Vänta i så fall på att den nya loggern kommer och lägg med även den i paketet med allt annat.)

/Rickard
Loggat

Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-02-12 13:02 »

Låter för bra för att vara sant! Jag hade börjat tänka i samma banor själv.
Jag har ju helt bytt nätet. Och givarna verkar ju funka lite var för sig ibland.

Superservice!
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-02-13 23:08 »

Grejorna låg här hemma nu ikväll när jag kom hem.

Så jag tänkte börja med det enklaste - jag tog den lösa loggern och kopplade in Dallaspro givarna en och en. Utan nät imellan - bara en och en i tur och ordning.
Inte en enda av dem upptäcktes av loggern! Så den gjorde precis som min gamla logger vilket i princip väl innebär att jag brännt givarna.
När jag skulle testa min sista Dallaspro givare var jag tvungen att flytta spänningsmatningen för att komma åt den utan nät imellan.
Då dog den lilla DC konvertern! Inte ett liv! Lampan slocknade för gott och när jag kopplar in den driver den varken min gamla eller din nya logger
Det känns som det har gått troll i den här installationen, vet inte om jag skall skratta eller gråta!

Rickard! Är det någon typ av standardkonverter som jag kan köpa någonstans? 12V/330mA låter ju inte så svårt?
Skulle så gärna vilja prova den sista dallasgivaren och en expansionsmodul innan jag helt friskförklarar min Logger och skickar tillbaka din.

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013-02-14 07:22 »

Du kan mycket väl ha någon nätadapter hemma som har samma kontakt och 12V.
Den behöver inte ge mer än 300 mA för att loggern skall fungera.
Säljs billigt på biltema t.ex.

Annars kan jag skicka en ny, säg till hur du vill ha det.
Loggat

Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-02-14 09:14 »

Jag ger mig ut på lunchen och försöker fixa en.
Antar att Claes Ohlson/Kjell & Co borde ha motsvarande.
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-02-14 14:30 »

Ny nätadapter inköpt på Biltema.
Nya tester ikväll. Leende (smiley)
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-02-14 20:51 »

Tyvärr måste jag gå ut och skotta nu men mysteriet kanske närmar sig sin lösning:
När jag ansluter den nya nätadaptern till min gamla logger så ser den för första gången på länge expansionsmodulen!
Samtidigt som den ser rumsgivaren.

Kan det vara så enkelt att nätadaptern har hållit på att gå sönder ett tag och inte klarat av att mata 300mA?
Det kan förklara att jag ibland lyckats koppla in och se enstaka givare, till och med upp till 3 vid något tillfälle.
Medan den första givaren i de flesta fall har försvunnit när jag kopplat in nästa. Den har helt enkelt inte orkat mata.

Återkommer senare
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-02-14 22:05 »

Det var så enkelt/svårt - det var nätadaptern!
Med den nya nätadaptern kunde jag enkelt ansluta mina 7 tempgivare och mina två elmätare.

Det luriga var att det var först igår den dog på riktigt. Fram tills dess har den gett 12V ut och alla spänningar har stämt på loggern. Men den har inte orkat driva dom.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!