E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 00:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - internetfel #XX  (läst 15111 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« skrivet: 2010-09-09 08:38 »

Frugan drog ur kontakten till routern när hon skulle dammsuga.
Efter det har inte elogger fått någon ny data.

Fel #2 Kontr. WANkabel / DNS rtr / Brandv


Jag antar att jag har fått en ny ip av telia. Måste jag nollställa mitt Internet-ID nu för att loggern skall lyssna på den nya ip?

Har du läst avsnittet Felmeddelanden och felsökning av internetläget i manualen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-09-09 09:43 »

Japp.

Det fungerade innan jag startade om routern och inställningarna är samma
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-09-09 12:37 »

Märkligt, har inte stött på att nån haft det här problemet förr mer än vid något tillfälligt nätfel. Meddelandet kommer när loggern inte lyckas kontakta något utanför ditt nätverk. Har du någon fellogg i din router, syns något där om att någon trafik blivit spärrad? Har du provat dra ur strömkabeln till loggern, väntat 10 sekunder och sen satt i den? Kan det kanske vara en adresskonflikt med nån dator eller annan utrustning i ditt hushåll, försök kolla upp vilka ip-adresser som är utdelade.

Vad har du för slags bredbandsrouter förresten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-09-09 12:45 »

Jag har en zyxel 320-w från telia.
Jag skall testa lite i kväll
Loggat
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-09-09 21:58 »

rensade minnet i loggern och skrev in ny port i routern.
Ändrade id i etjänsten.
Nu står det så här
Att göra
Ingen ingångsdefinition har skickats till loggern sen klient-id ändrats, klicka här för att göra det.
Klickar
FEL: Kunde inte ansluta till klienten, kontrollera att den går och är inkopplad till internet (Timeout).
Loggat
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-09-10 01:48 »

Har just nu (kl 01:45) suttit med samma problem i flera timmer. Felet börkade i eftermiddag med konstiga kurvar utan larm om givarefel. Se http://e-logger.se/pub?ovarp. Sen omstart av logger2020 med minnesradering har jag inte fått ordning på det och får samma timeout felmeddelande som ovan. Och nu måste jag faktisk sova lite. Det kanske löser sig under natten på något sätt.
Hälsningar
Keld Brodersen
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-09-10 07:59 »

Felmeddelandet "Kunde inte ansluta till klienten" från webbtjänsten betyder att loggern inte svarar på den ip-adress och port webbtjänsten tror att den skall finnas. Prova trycka resetknappen på loggern så att den gör en ny handskakning med webbtjänsten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-09-10 10:10 »

Hur vet webbtjänsten vilket ip och port den skall lyssna på.Hänger det ihop med ID nr?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-09-10 11:00 »

När webbtjänsten gör ett anrop så lyssnar den sen efter svar på samma adress och port som anropet skickats ifrån, det styrs inte av id (vid problem med id visar loggern för övrigt felmeddelande om id då den startas).

Problemet i det här fallet är som sagt sannolikt att webbtjänsten inte vet på vilken adress loggern finns och att anropet därför inte går fram. Om du trycker resetknappen på loggern så den startar om så berättar loggern för webbtjänsten var den finns. Vid problem vid omstarten visar dessutom loggern felmeddelande som kan vara en ledtråd till varför det inte fungerar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-09-10 20:55 »

Vete fasiken vad jag gjorde men plötsligt fick den kontakt.
Uppdaterade programvaran till senaste ver och nu verkar det fungera.

Jag tappade dock 2 givare som sitter på sensor 2
5 och 6 Någon som vet vad det kan bero på?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-09-13 09:12 »

Vad bra det löste sig. Även om det är mycket sällsynt kan det ibland vara tillfälliga störningar på internet, men mest troligt är att du lyckades få webbtjänsten och loggern i synk någon gång när du startade om loggern.

Angående givarna så är det utanför ämnet (rubriken) på den här tråden, många som söker svar på sina frågor letar genom att läsa rubrikerna så det är viktigt att de stämmer. Jag svarar därför på frågan i ny tråd.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-09-13 20:28 »

Jag har däremot inte löst problemet med timeout, trots ett otal försök. Vilket sätt (reset, enter-knapp eller ström bort) tycker du jag skall försöka för att få synkning mellan nätet ocg loggern
Hälsning
Keld
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-09-14 07:57 »

Att trycka reset och att bryta strömmen är samma sak - bägge gör att loggern startar om och går igenom internetuppstartssekvensen. Enterknappen gör ingen verkan i det här fallet.

1) Står Logger 2020 i Internetläget - dvs. har du gått in i inställningsmenyn i Logger 2020 och valt "Driftläge Internet" efter senaste minnesradering?
2) Går Logger 2020 igenom hela internetuppstartssekvensen (displayen på Logger 2020 skall mer eller mindre snabbt visa "Init 1/6", "Init 2/6 fram, till "Init 6/6") utan felmeddelanden?
3) Hur lång tid tar det från det du startat om Logger 2020 utan felmeddelanden i internetläget fram till dess du går in i webbtjänsten och försöker kontakta den? Vänta inte för länge.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-09-14 21:34 »

Nu är det åter fel 6.
1. ja internet läget är på, id. är inmatat i e-logger. Virtual sever och portforwarding är inställt på rätt ip-adress och port samt öppen för både tcp och udp, alltid öppen. Reserverad ip-addres till loggern är angiven och DMZ inställt på loggerns ip-adress. Router och loggern startat om otal ggr med kontroll av ip-address och portnr. Vad mer kan jag göra än att vänta på bättre tider?
Hälsningar
Keld
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-09-15 08:39 »

Kan inte se att du nämnt att du fått fel 6 förut, men nu visar displayen på din Logger 2020 alltså "Internetfel #6 kontr. router". Då ligger problemet med största sannolikhet just i din router, möjligtvis i din internetförbindelse. Det går helt enkelt inte att komma åt Logger 2020 utifrån på dess nuvarande ip-adress och port.

Först routern. Vad exakt har du för router? Har du alltså både (1) DMZ, (2) virtual server och (3) portforwarding på samtidigt? Det kanske inte är alldeles lyckat med överlappande inställningar, jag skulle rekommendera att du tar bort allt utom port forwarding och startar om routern.

Sen var det internetförbindelsen. Vad har du för typ av bredband och för operatör? Vad får du för värden om du kör http://www.bredbandskollen.se/ ? Kan din operatör ha egen brandvägg där vissa inkommande portar spärrade, kolla det med dem. Prova ändra portnummer i Logger 2020, antingen i inställningsmenyn eller genom att radera minnet. (Glöm inte uppdatera portinställningarna i din router om du ändrar port i loggern.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!