E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 08:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Senaste mätvärden  (läst 6933 gånger)
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« skrivet: 2010-09-08 07:37 »

Har lite frågor om e-logger.
1
När jag går in på givare i e.logger så ser jag alla mätvärden.
Då uppdateras fint när jag uppdaterar dom.
Men när jag går in på översikten så står det att den senast uppdaterades igår?

2

När jag gör en kanalgrupp Ack tank som skall ha 3 givare.
Ack topp Ack mitt Ack bott
Så syns bara Ack topp och mitt.
Ack bott kommer inte med

Tacksam för hjälp

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-09-08 09:51 »

Jag skriver en lite längre allmän förklaring och hoppas att det besvarar dina frågor, ställ förstås annars gärna följdfrågor.

Givare och kanaler är två begrepp som är viktiga att förstå och hålla isär i webbtjänsten.

Givare

Med givare menas de givare/ingångar som finns tillgängliga i systemet och som man kan logga och skapa larm för. På sidan "givare" i webbtjänsten visas alltså de bägge elmätaringångarna på Logger 2020, varje ansluten temperaturgivare, och om det finns anslutna expansionsmoduler (fn. högtemp, IO, fukt, puls) alla ingångar på dem.

De inställningar som görs under "givare" är grundläggande och påverkar de led som kommer efter. Ställer man in antal pulser per kWh för en elmätaringång eller gör en offsetjustering på en temperaturgivare här så påverkas både de mätvärden som loggas, de mätvärden som ligger till grund för larm, samt de mätvärden visas i loggerns display.

Däremot så kan man inte välja vad som loggas på sidan givare, det gör man på sidan kanaler, se nedan.

Knappen "uppdatera givarlista" på sidan med givare är till just för att uppdatera listan ifall man anslutit fler givare. Samtidigt görs också en engångsavläsning som bara visas på den sidan, inget lagras. De mätvärden som visas här är tänkta som hjälp för att exempelvis reda ut vilken givare som är vilken eller att se att värdena från en nyss ansluten givare verkar vettiga.

Kanaler

Kanalerna bestämmer vad som faktiskt loggas och vad som visas i graferna. Varje givare/ingång man vill logga kräver att man manuellt skapar en kanal för den. Skall du logga fem givare måste du alltså skapa fem kanaler. Så snart minst en kanal är skapad börjar loggern spara mätdata och skicka dem till webbtjänsten. (Det tar ett par minuter innan loggern hunnit spara undan och skicka över data så att de syns.) Raderar du sen en kanal så raderar du också alla mätdata för just den kanalen.

Det klockslag som visas på översiktssidan "tagit emot data senast" anger när webbtjänsten senast fått mätdata från loggern, dvs när loggern senast skickat data för någon av de skapade kanalerna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-09-08 20:44 »

Tack.
Det började fungera efter jag uppdaterat givarna.
Jag fick dock ett annat problem.
Frugan drog ur kontakten till routern när hon skulle dammsuga.
Efter det har inte elogger fått någon ny data.

Fel #2 Kontr. WANkabel / DNS rtr / Brandv


Jag antar att jag har fått en ny ip av telia. Måste jag nollställa mitt Internet-ID nu för att loggern skall lyssna på den nya ip?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-09-09 08:37 »

Jag svarar på den frågan i ny tråd (försöker se till att rubrikerna på trådarna stämmer med vad som står i dem).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!