E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 01:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTIQ - Givarfel  (läst 9202 gånger)
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2010-08-06 00:20 »

Hej hopp.
Får inte snurr på min nyinkopplade HTIQ modul.
Loggern rapporterar givarfel på både fukt och temp-givaren.
Loggern har hittat modulen på bussen (givarna har dykt upp i givarlistan).
Dioden på HTIQ blinkar grönt. Då borde åtminstone kablarna sitta rätt?
Alla övriga givare och exp.moduler fungerar fint.

Setup enligt följande:
Mjukvara 100707
8 tempgivare, alla via sensoringång 1
2 elmätare via elmätaringångarna, en diod och en S0
2 elmätare via P3IQ, båda S0
1 HTIQ

Från 2020 går en tre-ledare (ca 3m) till en kopplingsplint.
På kopplingsplinten sitter alla tre exp.modulerna, men inga tempgivare.
Anslutningen från plinten till HTIQ är betydligt längre (ca 5m) än från plinten till de bägge P3IQ (ca 0,5m) om det har nån betydelse i sammanhanget

Jag har gjort det jag kunde komma på, dvs dubbelkollat kabeldragning, ruckat på kontakter och startat om logger några gånger. Problemet består.
Några ideer på ytterligare felsökning?
Vad skall man sätta 'offset' till på HTIQ:s givare? Kan nåt spöka där? Jag satte dem till 0.


mvh Björn
« Senast ändrad: 2010-08-06 00:26 av Sophiehill » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-08-06 09:41 »

Hej Björn, knepigt problem.

Dioden på HTIQ blinkar grönt. Då borde åtminstone kablarna sitta rätt?

Hur tätt blinkar den ungefär, blinkar den regelbundet?

Några ideer på ytterligare felsökning?

Har du provat göra loggern och alla modulerna spänningslösa? Dvs. dra ut kontakten till nätagget, vänta 10 sekunder och sätt i den igen.

Vad du också kan prova är att radera loggerns minne. Om inte det hjälper, prova koppla ur de andra givarna och modulerna så att bara fuktmodulen är inkopplad och radera loggerminnet igen.

Vad skall man sätta 'offset' till på HTIQ:s givare? Kan nåt spöka där? Jag satte dem till 0.

Offsetinställningen ska inte spela nån roll för funktionen, offset används för att flytta mätvärdet upp eller ner om man behöver trimma bort eventuella felvisningar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-08-06 10:36 »

Hej!

Dioden på HTIQ blinkar regelbundet grönt, ungefär varannan sekund.

Nu på morgonen såg det lite annorlunda ut, har inte rört något sedan igår.
Strax efter kl 09 så började det komma in värden från båda givarna, för första gången.
De såg realistiska ut. Loggern larmade dock fortfarande för givarfel.

Gjorde då nytt test med att göra allting spänningslöst (samma test som igår).
Efter det kom ett korrekt temp-värde, men RF var tillbaka på knas-värde, 3000 nånting.

Noterade en intressant sak nu. Till och från blinkar även dioden på EN av P3IQ modulerna också regelbundet grönt, ungefär varannan sekund. Denna blink på P3IQ motsvarar inte mätarens förbrukning utan måste indikera något annat. Normalt blinkar den ju bara när den reggar en puls, och så gjorde den innan jag kopplade in HTIQ på plinten.

Skall testa med minnesradering.

mvh
Björn
« Senast ändrad: 2010-08-06 10:39 av Sophiehill » Loggat
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-08-06 10:51 »

Jag känner igen problemet då jag kopplade in min fukt modul, det blev givarfel på temp och fukt sensor och fick det att fungera efter jag raderat minnet.
Loggat
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-08-06 13:37 »

Aah, nollade minnet och nu rullar det på.
Tack för tipsen.

mvh
Björn

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-08-06 13:57 »

Vad bra det fungerar. När felet uppstod, hade du kopplat in alla moduler på en gång eller kopplade du först in pulsmodulerna och körde loggern ett tag för att sen koppla in fuktmodulen?

Jag känner igen problemet då jag kopplade in min fukt modul, det blev givarfel på temp och fukt sensor och fick det att fungera efter jag raderat minnet.

Hade du haft någon annan modul inkopplad innan du kopplade in fuktmodulen?

Vill gärna höra om alla såna här problem och om de uppstår vid några speciella situationer så att detekteringsalgoritmen kan förbättras.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-08-06 15:32 »

Ja, precis så. Kopplade in 2st P3IQ och rattade in alla 4 elmätarna först. Flyttade de två ingångarna på Logger2020 till två nya mätare och expansionsmodulerna fick ta hand om de två mätare som tidigare gick direkt på Logger2020. Detta eftersom Rickard rekommenderat att låta expansionerna läsa S0 om möjligt. Allt detta gick problemfritt.

Sist kopplades HTIQ in. Jag såg något "Memory Err" fladdra förbi i displayen vid första uppstarten, samt nämnda givarfel som inte ville försvinna.

Efter en ytterligare återställning av minnet så var alla problem borta.

Loggat
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-08-07 10:47 »

Koppla in min A/DMIQ modul och slog på spänningen då fungera modulen men sen bröt jag spänningen igen och koppla in HTIQ modulen och då blev det givarfel och sen fladdra det förbi nåt om minnesfel precis som för sophiehill.  Efter nollställningen funkar allt  Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-08-09 11:05 »

Tack ska ni ha. Det verkar alltså som att problemet bara uppstår då inte alla moduler kopplas in på en gång och att det alltid försvinner när man nollar loggerminnet. Bra ledtrådar, ska ta en titt på vad detta kan bero på så snart tillfälle ges.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!