E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 10:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Räknare pulser  (läst 8680 gånger)
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2010-03-08 16:19 »

Jag undrar om det går att se antalet pulser i logger 2020 ?
Jag vill använda den som en räknare under ett dygn och läsa av
antal pulser från dioden på en elmätare.
//Jarmo
Loggat
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-03-08 20:02 »

Hej Jarmo

Jag använder webtjänsten och där går det inte vad jag vet. Loggern registrerar ju varje puls men räknar om det kontinuerligt till momentan förbrukning via den parameter du angett på givaren (antal pulser per kwh)

Du kan ju dock räkna fram bakvägen hur många pulser loggern registrerat genom att ta den genomsnittliga momentanförbrukningen (kW) för de 24 timmarna, den får du i grafen, multiplicera det med 24(h) och sedan multiplicera igen med den parameter du angett för antal pulser per kwh.

mvh
Björn
Loggat
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-03-10 08:26 »

Om jag tar fram en graf på 24 timmar i web applikationen och tar medelvärdet som presenteras *24 och *1000
Så skall jag få antal pulser som logger 2020 registrerat ?
eller funkar det endast med pc mjukvara ?
mvh
Jarmo
Loggat
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-03-10 22:10 »

Yes, enligt min tolkning av hur Loggern arbetar med pulserna så borde det stämma.
E-logger eller LoggerSoft är sak samma.
Andreas kan nog bekräfta eller korrigera.
Björn
« Senast ändrad: 2010-03-10 22:12 av Sophiehill » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-03-11 10:01 »

Ja i princip är effekt och pulsantal samma sak, men i praktiken inte alldeles exakt samma pga avrundningar, dock tror jag inte att felet blir speciellt stort.

Men vad vill du använda antalet pulser till Jarmo, är det inte kWh som är intressant? Vill du veta antalet kWh för en viss tidsperiod så multiplicera medeleffekten för tidsperioden med antalet timmar under tidsperioden. Har du exempelvis en snitteffekt på 1,56 kW under ett dygn har du förbrukat 1,56*24 = 37.44 kWh.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-03-12 10:52 »

Vill göra en test på elmätare som eventuellt inte stämmer i räkneverket (mekaniskt)
Vi vet att s0 utgång inte stämmer med det som presenteras i det mekaniska verket.
Jag vill istället mäta antal blink från lysdiod som jag tror visar rätt värde.
//Jarmo
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!