E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 08:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Alla givare utom EL borta (2)?  (läst 7532 gånger)
Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2011-08-05 20:38 »

Nu har en av mina loggers tappat alla tempgivare men EL givarna fungerar?! Såg att det fanns en tråd om detta men i denna fanns ingen direkt förklaring eller lösning annat än att nollställa allt och börja om. Har någon någon mer detaljerad lösning på detta? Bästa att fråga innan man lägger ner tid på en fullständig omstart. En fråga runt detta med fullständig reser och nytt ID mm kan man på något sätt behålla datat från det förra ID eller är den data borta? En räddning är ju att exportera hem all data innan man resetar och får nytt ID men även detta tar ju tid och sen är ju frågan hur man skall komma åt den datan i någon snygg "grafritare".
Nån som kan tipsa om knep för att lösa detta utan att byta ID med andra ord?
MVH // Vind
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-08-05 20:48 »

OM alla givare försvinner så kan det bero på ett antal saker.
Det kan vara en bugg, men det vanligaste är att det finns en brist i nätverket.

Kortslutning i en plint, givare eller kabel.
Vatten/smuts som trängt in i en givare
Avbrott på bussledningen

Sen har det hänt någon gång att det blivit glapp på 5 V spänningsmatningen till givarbussen.
För att utreda detta kan du med en multimeter mäta mellan plint 1 och 3 när loggern är igång, det skall vara nära 5 volt mellan de plintarna.

Om du gör en total reset av loggern så tappas inga data, och du behåller alla givarnamn, däremot måste du ändra IP och portnummer i routern och ID i webtjänsten.
Efter inloggning kommer du att uppmanas att "omdefiniera" loggern - vilket innebär att du laddar ned de gamla namnen och övriga inställningar (larm och dylikt) som du gjort i webtjänsten.

Kom gärna med feedback när du fått igång prylarna igen.
Loggat

Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-08-05 21:13 »

Tack för ett snabt svar Leende (smiley). Givarna är tvåtråd på plint 5 och 6 så någor fel på plint tre är det inte.
Loggern reagerar inte över huvud taget när jag kopplar in och ur givarna. Har även provat med en ny givare och även det utan resultat. Verkar som om porten låst sig på något sätt. Får bli en reset med minnesradering.
//Vind
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-08-05 21:21 »

Du skall ha 4,5-5 volt även mellan plint 5 och 6, den kan ha fallit bort även där.
Har du kollat det?

Om man kopplar in eller tar bort givare kan en reset behövas, loggern kan inte uppdatera givardefinitionerna utan reset.
Loggat

Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-08-05 22:28 »

Har 4,99V över plint 5 och 6 så det verkar ok. I övrigt inga framgångar. Har prövat det mesta så ger upp för idag. I morgon skall jag prova givarna på en annan logger. När jag provade hit och dit fick jag ibland felmeddelande "G1 E0" och/eller "G2 E0" med en temperatursensor ansluten. Utan eller med tempsensor/er verkar EL sensorerna fungera utan problem.

Kan man ansluta tvåtrådsgivarna på plint 1 och 2? Provade med en sensor. E-Logger hittade den men den gav inget värde så jag antar att det inte går.

Återkommer i morgon.
//Vind
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-08-06 00:59 »

Känner inte igen problemet, prova reseta och återkom med resultatet.
Loggat

Vind
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-08-06 21:38 »

Efter mycket om och men så rullar det hela igen. Vad som var felet har jag inte lyckats reda ut. För att få igång det hela blev jag till slut tvungen att flytta loggern närmare givarna. Kabeln som jag inledningsvis använde har jag mätt upp så den var det inget fel på. Antagligen har det tillkommit något i närområdet som stör signalerna i kabeln?! Inte vet jag! Även denna tråd i detta ärendet får således ingen bra lösning på problemet.
En sak har jag dock lärt mig: Ha alltid loggern så nära givarna som möjligt.
//Vind
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!