E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 01:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger paj Sensors 1  (läst 9775 gånger)
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« skrivet: 2011-07-22 10:11 »

Behöver veta om det ska va ström mellan gnd och data på sensors 1 jag får 5v där likaså på gnd och 5v får 5v där mellan data och 5v markerar den bara puls. Har tidigare haft problem med loggern med störningar på givarna, kan inte hitta nåt. Nollställde loggern idag ett antal gånger eftersom alla givarna fick frispel i går kväll, försökte koppla in hälften på sensors 1 och hälften på sensors 2 för att få balans.Sensors 2 funkar men så fort jag kopplar in på sensors 1 så blir det bara - på alla givare så det måste vara nån kortis. Kan koppla in gnd eller 5v på sensors 1 och data men både gnd och 5v så blir det kajko. Nu kör jag igen 24 sensorer på sensors 2 men detta kan väl inte vara optimalt eller? Ska jag köpa en ny Logger 2020 eller vad tror ni, detta är andra gången givarna får frispel det verkar som det eskalerar efter ett par månader, eller ska man bara nollställa minnet i Loggern varannan månad.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-07-25 10:28 »

Behöver veta om det ska va ström mellan gnd och data på sensors 1

Det låter rätt, data är normalt hög så ett mätinstrument, lite beroende på hur snabbt det är, visar 5V eller fladdrar några volt nedåt.

Kan koppla in gnd eller 5v på sensors 1 och data men både gnd och 5v så blir det kajko.

Går inte dra några slutsatser utifrån det, kan bero på givar-/kabelfel. Vad händer om du kopplar in en enda givare med kort kabel direkt på sensoringång ett?

Nu kör jag igen 24 sensorer på sensors 2 men detta kan väl inte vara optimalt eller?

Det beror helt och hållet på hur nätet ser ut med förgreningar, kabellängd osv. Fungerar det så fungerar det. Jag har kört över 60 givare på en och samma givaringång.

Detta är andra gången givarna får frispel det verkar som det eskalerar efter ett par månader

Svårt dra slutsatser utifrån ett fåtal tillfällen. Det finns så många felkällor, alltifrån fukt, åska, möss till dåliga lödningar och dåliga givare.

Exakt vad var problemet förra gången givarna fick frispel?

eller ska man bara nollställa minnet i Loggern varannan månad

Nej, loggern skall normalt aldrig behöva nollställas, enda gången det krävs är vid flytt av givare mellan givaringångarna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-07-25 23:58 »

Just flytten av givare som du gjort mellan givaringångarna kan vara en av orsakerna till att det inte funkar att "dela på dem" mellan ingångarna.
Om du flyttar givare mellan ingångarna måste du alltså radera minnet innan du får det att funka igen.

Det låter lite som att du har en givare som är fellödd eller felkopplad, men då borde du å andra sidan ha haft problemen hela tiden...

Det absolut bästa sättet att kolla så att alla givare är rätt kopplade är nog att ansluta dem en efter en och kolla när det hela brakar ihop, och sedan kolla den kopplingspunkten eller givarens anslutningar.
Givarna tar normalt inte skada av att kopplas in fel väg, i vart fall inte en kortare stund (alltså om GND och +5 V är omkastade av dig, eller i tillverkningen).
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-07-26 10:03 »

Apropå hacken och toppar så har jag kommit fram till att ett antal givare är paj, kopplade ur alla som gav konstiga värden satte tillbaka en på en annan stam och mycket riktigt det är alla givare på en stam som felar. Dvs nätet-inget fel utan givare är paj. Loggern ska jag testa  senare och göra som du sa bara koppla en och se. Tack för hjälpen.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-07-26 10:52 »

Som sagt, du kan inte flytta givare mellan ingångarna utan att radera minnet, då blir det fel.
Vet inte riktigt vad du menar när du skriver att du flyttar givarna mellan stammar, men jag har i vart fall aldrig varit med om att en stam som är kopplad till ingång 1 slutar funka, men en annan stam kopplad till ingång 1 fortsätter fungera...
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-07-27 08:38 »

Det jag menar är att jag tog bort ca 9 givare från en stam som går till logger (hade 3 stammar som möttes i loggern) nu har jag bara 1 på ingång 2 alltså ingen på ingång 1 på loggern. Nollade logger och satte dit en givare från en gammal stam och det visar sig att den har störningar fortfarande, då blir min slutsats att de 9 givarna har brakat, för just nu är det bara den som bråkar. Har köpt ett gäng nya Dallas givare och ska koppla in 1 på innegivare för det är den som bråkar.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-07-27 09:55 »

OK, men tror du inte att det bara är en givare som är trasig (en kan störa flera andra).
Jag har sålt tusentals givare och har extremt få reklamationer, det verkar väldigt konstigt om ett gäng givare skulle ha gett upp för dig.
Kanske om åskan varit och hälsat på i ditt nät, eller om du lagt 12 Volt på givarna av misstag, men i övrigt finns det liksom ingen chans att flera givare skulle gå sönder på en gång.
Det är i vart fall min känsla.
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-08-08 13:41 »

Något sent svar men jag har laborerat lite och försökt se vad problemet är. I dagsläget så har jag tagit bort ett antal givare för att mitt nät har nog inte varit korrekt utformat. Vet ej men min teori är: en tråd endast sedan förgreningar så ser min först del ut sedan i boningshuset blir det lite problem men förrut hade jag flera stammar anslutna till loggern detta kan ha orsakat problemen kanske? men efter att ha gjort så så kopplade jag innegivaren som jag trodde va paj vilket den inte va till den enda stammen men den hackar fortfarande konstigt...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-08-10 08:19 »

Det var väldigt vilka envisa problem du råkat på, vad tråkigt!

En nackdel med flera stammar anslutna ända ut till loggern kan vara att det är svårt att få bra kontakt i skruvplinten i loggern när flera kablar skall klämmas fast. Jag har själv flera gånger varit med om att "oförklarliga" problem lösts då jag skalat och tvinnat om kablar på nytt och dragit fast dem riktigt hårt i plintarna. Nästan alla givarproblem beror som bekant på glappkontakt i plintar, skarvar eller lödningar.

I övrigt är det svårt säga något generellt om det är lämpligt att ha flera "stammar" anslutna hela vägen till loggern eller ej, det beror helt och hållet på hur nätet i övrigt ser ut. Om du läser texten "Vid givarproblem" http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Vid_givarproblem så framgår att ju kortare den sammanlagda längden av nätet är, desto bättre. Men det är också ofördelaktigt att ha flera förgreningar med ungefär lika längd.

Om innegivaren fungerar när bara den är ansluten till loggern men inte när du kopplar in den tillsammans med andra givare så beror det antingen på
a) glappkontakt eller
b) att givarnätet precis ligger på gränsen till att fungera utan den och att innegivaren blir "droppen som får bägaren att rinna över".

Utifall det är det sistnämda, har du provat impedansanpassa ditt kablage med ett 70-100 ohmsmotstånd i serie med data?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-08-11 07:36 »

nej det kanske man skulle göra, sätta ett mostånd mellan GND/5V- logger eller data-logger.
Det konstiga är att när jag sitter vid loggern så hörs det som en kortslutning lite pipsummrande läte när jag kopplar in innegivaren men jag har kollat ett otalggr och det är absolut inge glapp har gjort om lödning bytt givare,kabel osv det är denna innegivare som strular till det. såå typiskt men jag ger mig inte...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-08-11 09:53 »

Det är ganska osannolikt men det skulle kanske kunna vara något mankemang med innegivaren som gör att den behöver onormalt mycket ström och därför fungerar separat men inte tillsammans med de andra. Har du provat byta ut just innegivaren mot en annan givare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-08-12 20:08 »

Ja jag har köpt nya och provat -samma resultat MEN i dag lackade jag till lite och la på all givare igen nu totalt 25 - allt funkar klockrent..... konstigt vet inte vad jag gjorde. En sak som slog mig är att logger
n sitter i ett skåp med router och modem alla datorkablar osv och störningarna kommer mest när killarna kör med X-boxen och två speldatorer järnet Call of duty online börjar nästan tro att det är nåt där som spökar. Nej jag har faktiskt ingen aning, en annan sak kan va att man måste ha en slags balans i nätet med längder som du skrev , konstigt jag har inte gjort nåt men det funkar nu. Glapp kan det inte heller va jag har kopplat om ett antal ggr. Ja Ja vi får se allt är frid och fröjd just nu i alla fall.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!