E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 03:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Alla givare borta utom el???  (läst 8315 gånger)
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« skrivet: 2011-06-24 10:42 »

Ja midsommar börjar ju inte så bra, 02,41 i natt så slutade alla givare att skicka data till Logger.
Har kollat loggern och den får upp alla givare MEN det står -0.0 på alla, har resetat och brutit strömmen men det händer inget.
Vad göra? Mycket konstigt har ingen som helst aning vad felet kan va, ingen åska och el-givaren funkar loggar på som vanligt.
Kollade igen den visar med röd blink ERROR S24 EO
« Senast ändrad: 2011-06-24 11:36 av frin » Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-06-24 12:03 »

LÖST resetade ett par ggr sedan kickade den igång igen!!!! Kanon jag jublar. Har en god vän som kommer på besök just idag o då kunde det ju va bra att visa hur bra loggern funkar. Såg inte bra ut i fm, men nu funkar det igen peppar peppar, ska nog ta mig en rejäl snaps på detta. Hoppas turen håller i sig!!!
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-06-24 12:09 »

Nu la den av igen.. Fan också.Nä nu har jag inte tid med detta måste va lite social o ta hand om gästerna o snapsen.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-06-24 13:44 »

Inte ett fel jag känner igen.

Du kanske skulle prova radera minnet?
Kör du mot webtjänsten innebär det att du måste ändra port/IP i routern och ID i webtjänsten, så det tar ju en stund...
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-06-25 13:42 »

Oj oj oj nu blev det mycket skall fösöka.Kan gå lite trögt idag
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-06-25 14:27 »

Ok klart har nu ändrat ID och port/IP elen funkar fortfarande MEN alla andra sensorer visar -30000 och ingen kontakt eller loggern säger att det inte finns några sensorer? Vad göra? Inte kan väl alla sensorer pajja på en gång det har ju inte ens varit åska här. Blir lite smått tokig på detta allt har ju funkat så bra. Snälla hjälp mig...
Vid urkoppling av sensorer på plint 1 2 3 så drog elen i väg till 180 000!!!!

Har nu testat att koppla ur alla givare och kopplat in en ny givare men Loggern hittar inte denna heller.
Detta måste innebära att loggern har packat ihop då eller. Kan den inte hitta en ny och visa att en sensor är inkopplad så.... konstigt nog funkar ju elen fortfarande den tickar på
« Senast ändrad: 2011-06-25 16:38 av frin » Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-06-25 21:28 »

Nu J-A har jag lagt ner ett antal timmar på felsökning och ändrat en massa kan bara säga att skam den som ger sig. Viktigt var tydligen att koppla ur allt och sedan nolla loggern och radera minnet.
Gjorde det och testade sedan att ansluta den sensorn jag har som är ny, då funkade det . Sedan växlade jag mellan 1 och 2 an altså sensorerna i huset fick 5 volt och de med långa kabeln fick ingen 5 v. Helt plötsligt hittade den samtliga 24 givare(sensorer)Ny ID 2 ggr och en massa ändringer i routern och så .... Nu ska vi se hur länge det funkar. Man har ju fått lite mer insikt i knapptryckningar och hur det funkar när det funkar. Undrar bara vad det var som utlöste denna totala nollningen.
Fördelen var att alla givarna är ju namnsatta och det blev inte en massa ändringar där. BRA.
Som sagt problemet är löst, lite bakis och envis så löste det sig.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-06-26 08:14 »

På någon enstaka logger har 5 Volt från plint 3 fallit bort p.g.a. glappkontakt, om samma fel uppstår igen, prova mäta spänningen mellan plint 1 och 3 innan du börjar skruva.
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-06-26 09:39 »

Gjorde det och fick 1,5 v? men nu verkar det som att det var inte det som var problemet, utan koppla ur allt inkl nätv kabel. Nollställa loggern (radera minnet) koppla in givarna och se så allt funkar i loggern först, sedan ansluta till internet igen med ny ID och IP/port. Det fina var att givarna har ju namn och adress så där behövde man inte ändra något.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!