E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 02:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Som lotteriet ibland - problem med tempgivare  (läst 6362 gånger)
valle
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« skrivet: 2011-06-09 23:32 »

De senaste dagarna (veckan) så har mina tempgivare helt spårat ut.
Har haft mindre problem tidigare där det ibland försvinner givare efter ex. strömavbrott men har på det hela fungerat ok.

Dock sista tiden så är det rena slumpen ifall en givare eller flera kommer att fungera och i såfall hur länge.
Så nu känns det som att jag har provat det mesta och vet inte längre vad jag skall göra.

Jag har följande:

A: 1 P3IQ
B: 2st pulsmätare
C: 3 tempgivare kopplade till sensors 2
D: 2 tempgivare kopplade till sensors 1

Till problemet:

Just nu fungerar A B och har inte haft några problem förutom ett som jag fick hjälp med av Andreas.

Tempgivare i C fungerade 2st efter en nollställning och omstart av Logger2020 medan en visade -0.0 grader. Denna gick dock senare över (ca 20sekunder ?) till att visa korrekt temperatur.
Tempgivare i D visar den ena korrekt medan den andra visar -0.0 grader.

Under tiden som jag skrev ovan så har tempgivaren i D som visade -0.0 grader börjat visa 127.6 grader medan den som fungerade nu visar oregelbundna värden typ 29.6 och stiger sakta uppåt (låg på ca 23 grader innan det spårade ur vilket är ett korrekt värde).


Provar nu att starta om genom att trycka på reset på logger2020.

Resultat:
Samma som ovan (markerat med tjock text)

Vad jag har gjort för att försöka hitta felkällan:
Till C går det en kabel som är ca 4 meter ut till en plint där givare 1 sitter och från den går det en kabel till på ca 1 meter där givare 2 sitter
Har bytat ut hela kablaget till 2 ledars (innan satt det 4 ledars där endast 2 var kopplade)
Resultat: Ingen skillnad

Till D har jag en längre kabel (uppskattningsvis 10-12 meter där den förgrenar sig till 2 givare varav den ena kabeln är ca 5 meter och den andra ca 9 meter, dessa är tvinnade i varandra (inte hela kabeln utan bara "tåtarna" + fastskruvade i en plint)
Har även bytat kabeln som ovan från en 4 ledare till en 2 ledare utan någon skillnad.

Vad som för mig är helt ofattbart är att om jag ex. bara kör 1 tempgivare, ex i sensors1 gruppen så kan det vara så att den inte fungerar alls, visar -0.0 grader eller så fladdrar temperaturen något grymt. Kopplar jag då på fler tempgivare så börjar det fungera.

Har också testat att koppla bort sensors2 helt och bara köra en tempgivare till sensors1 (ensam) och då är det också lotto ifall det fungerar.

Givetvis så har jag kopplat till/från givare medan logger2020 varit avstängd och jag nollställer minnet mellan varje "större" förändring.


Jag hade kunnat skriva mängder med konstiga fel som jag inte hittar någon logik i (ovan är bara kort vad som händer just nu).
Behöver verkligen hjälp för så som det är nu duger den bara till att logga el med.
Som jag skrev i början så har det fungerat rätt så stabilt rätt så länge men inte sista veckan.

PS! Jag kör mot loggersoft som också är vidarekopplad till websidan. Alla givare som inte är inomhus sitter under tak och har inte någon kontakt med vatten alls.

Testar för skoj skull att koppla bort alla tempgivare på sensors2 och nollställer loggern för att undvika felmeddelande.

Resultat:
Tempgivaren (grupp D) som visade -0.0 för att sedan visa 127.6 grader står just nu och fladdrar på runt 60 - 90 grader.
Tempgivaren (grupp D) nummer 2 som visade korrekt i börjar står också och fladdrar mellan 30 - 60 grader.

Stänger av Logger 2020 och kopplar på alla tempgivare (som det var från början och nollställer sedan logger2020).

Resultat:
Grupp D fladdrar i temp medan Grupp C visar alla tempen korrekt utan några konstigheter (dvs ingen -0.0 grader)

Vad göra Va?Va?Va?Va?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-06-10 09:29 »

Det kan vara så att en eller flera av givarna är trasiga. Prova köra en och en i taget och notera vilka som eventuellt fungerar och inte.

Ser värdena likadana ut i loggerns teckenfönster och i LoggerSoft?

När saker slutar fungera sker det i princip alltid i anslutning till en händelse. Du kan inte påminna dig om att du gjorde nån förändring i samband med att problemen kom (kopplat in fler givare/tillbehör, dragit om kablar, ändrat mjukvara), eller har ni kanske haft strömavbrott/åska?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
valle
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-06-10 12:29 »

Rent spontant så har följande förändringar skett, ( ca sista veckan)

1st P3IQ inkopplad
1st pulsgivare

Vi har haft flera strömavbrott, kanske 3 st.
Det har varit minst 2 dagar då det har åskat

Fast jag kan inte säga exakt när och om problemet dykt upp vid något specifikt tillfälle

Jag skall göra som du säger, 1 efter 1 och se vad som händer.
Loggat
valle
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-06-10 13:16 »

"Ser värdena likadana ut i loggerns teckenfönster och i LoggerSoft?"

Nu när jag kollar så ser jag att jag har en tempgivare som heter "Utomhus" både i loggersoft och på webben men i logger2020 står det bara "Ut"

Provade att resetta logger2020 och det står fortfarande "Ut"
Provade starta om loggersoft, ingen skillnad.

Ovan problem har jag haft nån gång tidigare fast med annan givare. Skillnaden är att jag inte får rätt på det nu...

Edit:
Nu nollställde jag logger2020 och nu visar den rätt  Obeslutsam
Knasigt, jag har säkert nollställt minst 10 gånger i går...

Frågan är varför blev det så denna gång?
« Senast ändrad: 2011-06-10 13:26 av valle » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-06-11 10:40 »

Kanske var det så att du trodde att du nollställde loggern men att du inte gjorde det, det problemet har vi varit med om förr, det gäller att se efter att det verkligen står "raderar minnet" i teckenfönstret. Menar du att din logger nu visar det givarnamn du vill ha i teckenfönstret eller att tempgivarna nu visar rätt värden?

Givarna går att namge på flera ställen och det är lätt röra ihop dem. Anledningen till att de går att ha olika namn på olika ställen är att det skiljer i hur lång text som kan visas, finns större utrymme kan det vara bra att kunna forumulera namnen på ett annat sätt än om man bara har 8 tecken tillgodo.

Hur som helst, vad jag undrade över var, när värdena fladdrar eller visar -0.0 eller 127.6, ser du samma värden i teckenfönstret i Logger 2020 och i LoggerSoft?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!