E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 05:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Åska  (läst 15780 gånger)
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2011-05-28 18:33 »

Jag har liet problem med Loggern, troligen efter åska, noterade att jag inte fick några värden från en av mina elmätare,  jag provade med att kontrollera så att det inte fanns glapp samt en norsk reset. Nu verkar logger helt ha tappat fästet.
Efter omstart verkar den ha tappat kontakt med min router. Kommer jag att tappa alla mätvärden om jag nollställer loggern? Kan jag byta loggern om jag inte får igång elmätning?

Det verkar som om jag kan få kontakt med routern igen efter några omstartar. Dock verkar min P3iQ blinka i jämn takt utan att reg värde till e-logger. (den blinkar utan att elmätaren gör det).

Jag har nollat minnet på Loggern, tyvärr har jag kvar samma resultat. P3iq blinkar i jämn takt (ej efter mätare) inga värden redistreras från den. pulselmätare ger inget värde alls.
« Senast ändrad: 2011-05-28 20:53 av joelknutsson » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-05-29 11:51 »

Efter att man raderat minnet måste man logga in i webtjänsten och skicka över inställningarna till Loggern igen.
Man måste även gå in på varje elmätaringång och ange hur många pulser/kW som elmätaren eller modulen jobbar med.
Du kan kolla funktionen på elmätaringångarna genom att köra elmätartest (http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Elm.C3.A4tartest) och med en kort bygel simulera pulser genom att bygla mellan plint 10 (12V) och plint 8 eller 9 beroende på vilken ingång som du vill kolla.

Om loggern gått sönder p.g.a. åska så gäller inte garantin, men jag tror inte riktigt att det är loggern som gått sönder, kolla först ovanstående grejer.
« Senast ändrad: 2011-05-29 11:53 av Rickard » Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-05-29 12:33 »

JAg är inte säker på att det är åska som orsakat det.
JAg har gjort elmätartestet och en av pulsingångarna fungerar, hur jag ska testa p3iq framgår inte. Båda pulsingångarna och p3ig har fungerat klockrent i flera mångader, sen noterade jag att jag inte hade någon energianvändning på den ena elmätaren.

Problemet är att en av pulsinågrarna (inte båda) och p3iq elmätare slutat fungera, jag har inte gjort några ändringar eller pillat på kablage.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-05-29 14:02 »

Om du ansluter loggern till din PC, får du upp din P3IQ som en ansluten modul?
(Har du redan kört mot PC, installera gärna LoggerSoft på en annan PC, så ser man direkt om den hittar modulen, inga gamla data ligger då kvar och spökar)

Hittas modulen så borde den kunna fungera också.

Generell instruktion för uppstart av P3IQ efter radering av minne:

Montering, uppstart och ändring av driftslägen på P3IQ

Vid uppstart/inkoppling av modulen så krävs inställningar via LoggerSoft eller webtjänsten.

•   Gör loggern spänningslös
•   Koppla in modulen enligt onlinemanualen, olika beroende på användningsområde (om sensorn skall användas för att läsa av blinkande dioder eller snurrskivor är det viktigt att en bygling sätts mellan plint 3-4)
•   Koppla in spänningen till loggern
•   Starta LoggerSoft, eller gå till webtjänsten
•   Gå till givare/sensorer och välj pulsmodulen (ID slutar på E0)
•   Ange det pulstal som pulssensorn skall arbeta med, klicka på spara.
•   Testa sedan funktionen

Om det inte fungerar ( t.ex. om du har haft andra moduler inkopplade till Loggern innan du kopplade in denna modul, eller om du gått från pulstal under 500 pulser till pulstal över 500 pulser) gör som följer:

•   Stäng ned LoggerSoft
•   Radera minne på Loggern (se onlinemanual om du inte vet hur)
•   Nu skall det stå: ”Tryck knappen” i displayen – gör det
•   Starta LoggerSoft (om du kör mot LoggerSoft) eller gå till webtjänsten.
•   Kontrollera funktionen
Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-05-29 21:07 »

Jag tycker det är lite märkligt att jag har tappat både pulsingång och expansionsmodul p3iq. JAg har inte gjort någon ändring i systemet eller i inkopplingen av dem.

Jag har inte hunnit testa att söka efter mätarna via loggersoft. Jag hittar mätarna i e-logger, de ger dock inga värden. pulsantal stämmer.

Ska P3iq blinka i jämn takt trots att det inte är någon elanvändning på elmätaren? Den ska väl blinka med bioden på mätaren?
« Senast ändrad: 2011-05-29 21:28 av joelknutsson » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-05-30 05:48 »

Även om pulsantalet stämmer så kan du behöva ändra värdet, och sedan ändra tillbaka, efter att ha raderat minnet. Prova det.
Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-05-30 19:35 »

Jag fick igång elmätning via p3iq expansionsmodul, jag saknar dock fortfarande en av pulsingångarna.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-05-30 21:48 »

Är det åska som orsakat det så är det nog inte mycket att göra åt det.
Så vitt jag vet är det första pulsingången som gett upp, garantin täcker ju inte åskskador, utan det är i så fall din hemförsäkring, men självrisken är väl lika hög som vad det kostar att byta ut den.
Får du inte pulsingången att funka ens i testläge så är den ju så vitt jag kan bedöma trasig.
Billigaste sättet att lösa problemet är väl att sätta in en P3IQ till.

När du säger att du kört pulsingångstestet, exakt hur har du gjort?
Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-05-31 22:02 »

Kör jag elmätartest så hörs det inget från loggern.
Byglar jag plint 10 och 9 får jag mätvärden som fladdrar till upp mot 6500W.

Kan man dra slutsatsen att det är kabelbrott eller fel på min elmätare?
Hur kan man isf felsöka respektive felkälla?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011-06-01 06:50 »

Felsökningen görs enklast som följer:

(Fungerar en av elmätaringångarna kan du hoppa över detta steg)
Om du har tillgång till en multimeter/spänningsmätare, kontrollera att du har ca 12 V likspänning när du mäter mellan plint 10 och GND på Logger 2020.

1. Aktivera eltest på den ingång i Loggern som du skall testa (Du kan välja om du vill testa ingång 1 eller 2).
2. Använd en kort bygel och "dutta" mellan plint 10 och plint 8 eller 9 beroende på vilken ingång du vill testa, varje gång du "duttar" bygeln på plint 8 eller 9 skall det pipa från logger-högtalaren, om det inte gör det, kontrollera att du verkligen valt rätt ingång för elmätartesten.

Om det inte piper, eller visar effekt i loggersoft eller webtjänsten så är ingången defekt, eller så saknas 12 V på plint 10. (eller så har du inte gjort rätt)

Om det fungerar när du byglat går du vidare till nästa steg:

1. Anslut kabeln som går mellan loggerns elmätaringång och elmätaren.
2. Kontrollera att loggern står i testläge, om inte, ställ den åter i testläge för den ingång du vill testa.
3. "Dutta" nu ihop de två ledarna som normalt skall anslutas till elmätarsensor eller pulsutgång på elmätaren, varje gång du "duttar" skall det pipa från loggerhögtalaren, och/eller visa effekt i loggersoft eller i webtjänsten.

Om det inte gör det så har du fel på kabeln mellan logger och elmätaren. (Eller så har du inte gjort rätt)

Om föregående steg fungerade, gör som följer:

Vid anslutning till pulsutgång:

1. Anslut ledaren som kommer från plint 10 på loggern till pulsutgångsplinten märkt med +
2. Anslut ledaren som kommer från loggerns plint 8 eller 9 pulsutgångsplinten märkt -
3. Se till att du har en relativt stor effektförbrukning på elmätaren, och kontrollera att ingången visar effekt, eller, om testfunktionen är aktiverad - att det då och då piper till i logger-högtalaren.

Om det inte fungerar så är pulsutgången trasig, eller så har du gjort något fel. (Eller så har du får låg effektförbrukning på din elmätare, vilket kan göra att det blir långt mellan pulserna på utgången)

Vid anslutning av elmätarsensor:

1. Anslut ledaren som kommer från plint 10 på loggern till elmätarsensorns korta ben.
2. Anslut ledaren som kommer från loggerns plint 8 eller 9 elmätarsensorns långa ben.
3. Se till att du har en relativt stor effektförbrukning på elmätaren, och kontrollera att ingången visar effekt, eller, om testfunktionen är aktiverad - att det då och då piper till i logger-högtalaren.

Om det inte fungerar så är elmätaren trasig, den blinkande dioden trasig, eller så har du gjort något fel. (Eller så har du får låg effektförbrukning på din elmätare, vilket kan göra att det blir långt mellan pulserna på utgången)



« Senast ändrad: 2011-06-01 06:56 av Rickard » Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-06-06 21:49 »

Har följt din felsökningslista och kunnat konstatera att det är elmätaren som strular. Pulsutgången på elmätaren verkar ha lagt av i samband med åska. Efter jag ersätt elmätaren mot ny fungerar det fint igen.

Stort tack för din hjälp, beklagar att du fått lägga så mycket tid på strulande utrustning som inte är "din".
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011-06-06 23:00 »

Det viktigaste är ju att det börjar fungera, och felsökningsguiden kommer säkert att hjälpa andra.
Kanske Andreas kan lägga upp den som en instruktion för felsökning av elmätaringångarna?
Loggat

Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-06-07 14:11 »

När kommer det en blixt detektor till logger2020  Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-06-07 14:51 »

Hur funkar en sån?
Mäter den ljus eller spänning?
Loggat

Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-06-08 07:55 »

Det vet jag inte men en konkurrent till dig har en sådan i sitt sortiment.

Det hade ju varit lite kul med en sådan till loggern
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!