E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 00:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Krav på spänning till Logger 2020.  (läst 6046 gånger)
MartinMossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2011-04-03 18:15 »

Hej.

Jag har en Logger 2020 som rullar och går såsom tågen borde göra.
Vad jag också har är en 180W solcellspanel med möjlighet att ladda en 12V batteribank.

Jag har nu funderat på att kunna driva Loggern direkt från batteribanken och slippa en nätadapter som står och genererar värme.

Mitt problem är dock att jag kan få pulser på 16V in i batteribanken när den är full och min fråga är ju själklart ifall loggern klarar av så hög spänning.
Bör jag kanske investera i en DC/DC omvandlare för att på såvis få en stabil 12V eller kan jag koppla Loggern direkt mot batteriet?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-04-04 09:06 »

Roligt höra att loggern rullar på för dig!

Vad gäller spänning är Logger 2020 konstruerad och utprovad för att strömförsörjas med den medföljande nätadaptern, vilket innebär ganska exakt 12V. Neråt går den inte sönder men funktionen påverkas. Uppåt kan den gå sönder alternativt att livslängden förkortas på grund av högre värmeutveckling. Så håll 12V.

Billigaste sättet få ner spänningen torde vara en en spänningsregulator (exempelvis 340-12 eller 7812) och två kondensatorer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MartinMossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-04-04 16:22 »

Tack för snabbt svar.
Då siktar jag på att få till en stabil 12V spänning, det kommer kanske behövas till andra saker också.
Loggat
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-04-05 23:08 »

Borde väl fungera att sätta en 7812 innan Loggern för att vara säker på att man får 12V?
http://www.kjell.com/?item=90064&path=

///P
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!