E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 10:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Export av graf i display syfte  (läst 8954 gånger)
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2011-03-20 19:35 »

Hej

Jag har försökt att hitta ett script eller program som tankar ner grafbilderna vid schemalagd tid. Sedan skall dessa bilder visas och uppgraderas i en applikation (bildspel).

Just för att kunna göra en display av produkt och samtidigt kunna ha detta som ett övervakningsverktyg på firman. Jag vet om larmen och så, men då vi skickar anställda till olika kunder helatiden så kan man omedelbart se att något gått fel o.s.v

Inget super duper viktigt önskemål, men i vårt läge ganska användbart.


Och senare då betalsystemet kommer önskar jag ett enklare sätt att hämta information från tidigare datum än att i dag skapa en ny graf.
Tänker mig en startdatum slutdatum ruta där vi kan skriva in detta och sedan få en popup där jag skriver ut informationen eller helt enkelt visar kunden skillnaden mellan nu och då.

mvh
Rickard Österlind /inte Ingalill Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-21 08:28 »

Jag har försökt att hitta ett script eller program som tankar ner grafbilderna vid schemalagd tid. Sedan skall dessa bilder visas och uppgraderas i en applikation (bildspel).

Hur tätt tänkte du dig att ladda dem?

Tänker mig en startdatum slutdatum ruta där vi kan skriva in detta och sedan få en popup där jag skriver ut informationen eller helt enkelt visar kunden skillnaden mellan nu och då.

Om jag nu förstår dig rätt så är något åt det hållet planerat.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-03-21 20:24 »

Bilderna kann väl i vilket fall som helst inte uppdateras mer än var 10:e minut i dagsläget? Så var 10:e minut är ok.

Trevligt att ni redan funderat på det. Ser fram imot detta.

mvh
Rickard
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-22 08:05 »

Jag förstår. Men att tanka ner grafbilder om det skall vara någorlunda tät uppdatering kommer inte att fungera. I så fall bör du istället ordna en lösning där du har ett webbläsarfönster öppet i vilken grafen visas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-03-29 18:09 »

Jag har suttit och scriptat lite på det. Jag har kommit så långt att jag skapar en frame och uppdaterar den var 10 minut, fungerar fint. Nästa steg är att fixa i scriptet så den varierar visning i ut efter antal sidor jag programerar in. Så den först visar grund publish, sedan efter 1-2 minuter buter till systembild, osv vart efter man har byggt upp publik display i webtjänst.

När jag lyckats kanske jag får presentera det här? eller ni kanske önskar minimal trafik? Bara så jag inte ställer till med något.


mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
www.cenitek.se
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-03-30 18:18 »

Den typen av script kommer inte att fungera då de publika sidorna i webbtjänsten inte är gjord för kontinuerliga uppdateringar av den typen. Datamängd och belastning blir helt enkelt för stor. Den trafik och processorkraft du nyttjar registreras på ditt konto och du kommer att slå i taket.

Som jag var inne på ovan så krävs en annan typ av lösning där du har ett öppet webbläsarfönster som uppdaterar sig självt automatiskt. Den lösningen är dock inte klar.

En annan möjlighet till snabba uppdateringar som förmodligen kommer på sikt är att köra LoggerSoft parallellt med webbtjänsten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-03-30 22:24 »

Men med ett öppet webfönster programerat med frame standard, uppdatering var 10:e minut. Genererar jag verkligen så mycket trafik då?

Jag vill ju absolut inte ställa till med någon överbelstning. Ni har ju själva satt uppdateringsgränsen till var 10:e minut, finns det andra regler jag missat?

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-03-31 08:54 »

Har du aldrig funderat på varför de publika sidorna inte redan fungerar på det sätt du försöker åstadkomma själv (dvs grafer/bilder som automatiskt uppdateras och alterneras hur länge som helst)? En sån funktion är otroligt enkel att skapa på serven. Men varför finns det inte då?

Som människa kan du uppdatera webbläsarfönstret bara då du är vid datorn och du har inte tid att göra det i så hemskt långa perioder. Men kontinuerlig automatisk uppdatering sker just kontinuerligt i all evinnerlighet, även om ingen över huvud taget tittar. Belastningen blir alltså relativt sett mycket större. Och det ska ses i ljuset av att en server inte betjänar en enda användare utan många. I det läget fungerar inte konstant repeterande nedladdning av relativt skrymmande servergenererade bilder. Vad man istället måste göra är att skicka över rådata till klienten för att låta den rita bilderna. Det minskar bandbreddsbehovet med en faktor 100 och serverbelastningen med ännu mer. På köpet kan man kosta på sig mer frekvent uppdatering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-04-01 09:10 »

Låt oss leka med tanken att 100 användare uppdaterar systembilden med 10 minuters intervall.

90 kb X 100 användare = 9 Mb
9 Mb 6 ggr/timme = 54 Mb/timme
54 Mb/timme = 1.3 Gb/dag
1.3 Gb/dag = 40 Gb/månad.

Ett konto för en dedikerad server kostar x antal kronor/månad och då ingår X antal Gb/månad, låt oss säga att 100 Gb trafik ingår.
Därefter får man betala rätt dyrt för trafik som tillkommer utöver detta.

Att minimera trafik som åstadkoms av uppdateringar är därför tyvärr nödvändigt i en tjänst som denna.
Som privatperson, med ett privat internetabbonnemang har man ingen begränsning eller merkostnad vad gäller trafikmängder, så jag kan förstå att det känns konstigt att vi måste begränsa trafiken i gratiskontot, men så ligger det till i realiteten.
Förhoppningsvis kommer trafikavgifterna på sikt ned, men för närvarande är det så här det ligger till.
Loggat

Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-04-02 10:39 »

Ok, nu klarnar bilden. Bra jobbat killar.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!