E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 19:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 möjliga förbättringar?  (läst 6874 gånger)
Fidusen
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2011-03-09 12:13 »

Det skulle vara önskvärt med belysning i displayen, sen hade det varit ett + om man slapp nätadaptern då man kör mot datorns USB port.

MVH/Fidusen
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-09 12:30 »

Det finns ju en version av Logger 2020 med bakgrundsbelysning..?

Spänning från USB-porten är en bra idé men tyvärr ger den bara 5V, vi behöver 12 för att klara elmätare och spänningsfall till expansionsmoduler.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Fidusen
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-03-09 14:44 »

Det finns ju en version av Logger 2020 med bakgrundsbelysning..?

Spänning från USB-porten är en bra idé men tyvärr ger den bara 5V, vi behöver 12 för att klara elmätare och spänningsfall till expansionsmoduler.

Enkelt:
http://html.alldatasheet.com/html-pdf/8673/NSC/LM2577S-ADJ/42/1/LM2577S-ADJ.html

MVH/Fidusen
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-09 18:07 »

Ja man kan switcha upp spänningen. Jag trodde du menade befintlig logger. Gör man en annan konstruktion blir förutsättningarna förstås annorlunda. Men då tänker du dig också att loggern har inbyggd usb-port, annars är det ju inte vidare snyggt? Dock finns det en anledning till att vi valt kombinationen rs232 på loggern och usb-adapter och det är att usb inte klarar lika långa kabellängder som rs232 .
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Fidusen
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-03-09 20:24 »

Ja man kan switcha upp spänningen. Jag trodde du menade befintlig logger. Gör man en annan konstruktion blir förutsättningarna förstås annorlunda. Men då tänker du dig också att loggern har inbyggd usb-port, annars är det ju inte vidare snyggt? Dock finns det en anledning till att vi valt kombinationen rs232 på loggern och usb-adapter och det är att usb inte klarar lika långa kabellängder som rs232 .

Ja, självklart med inbyggd USB port, Jag menar att när ni konstruerar och bygger ny logger version 2? eller 3?? så finns USB och spänningslösningen är ju redan som jag beskrivit möjlig Leende (smiley)

MVH/Fidusen
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-03-10 07:53 »

Då förstår jag hur du menar. Leende (smiley) Men som jag är inne på ovan, usb är inte alls självklart, dessutom finns nackdelar med att strömförsörja den här typen av produkter via datorn.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-03-10 23:07 »

En tungt vägande anledning till att skaffa loggern och köra den mot webtjänsten är ju just att man skall slippa ha en dator igång dygnet runt.
Visst, man kan tänka sig att utrusta den med både serieport, USBport, och som option ha separat nätdel som vi nu har, men det blir ju naturligvis betydligt dyrare, och då blir det en produkt som inte hamnar i det prissegment vi tänkt oss med denna konstruktion.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!