E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 08:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Möjlighet att uppgradera FW via lokal ftp elelr liknande.  (läst 8570 gånger)
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« skrivet: 2011-01-24 15:19 »

Jag ser att det finns en ny firmware till loggern, vilken förhoppningsvis löser de oförklarliga luckorna i loggarna. Verkar vara trassel runt 0°.

Tyvärr ser jag att det inte går att uppdatera via 3G och att det krävs minst 8 Mbps anslutning för uppdateringen. Var är orsaken till dessa begränsningar?

I mitt fall innebär det att jag måste åka 18 mil för att hämta den, 18 mil för att kunna uppdatera den, och sedan 18 mil igen för att sätta tillbaka den och 18 mil till för att komma hem igen, summa 72 mil Arg

Om det funkat att uppdatera via 3G hade jag inte behövt åka alls, och om det funkat med lokal ftp hade det räckt med en resa och jag hade inte behövt vara utan loggning under tiden loggern inte är på plats.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-01-24 16:10 »

Ja det låter riktigt besvärligt. Anledningen till att det (oftast) inte fungerar är att vi inte räknade med att loggern skulle användas via 3G när de ursprungliga specifikationerna togs fram.

Dessvärre kräver denna uppdatering dessutom att minnet i loggern raderas, och då måste man vara på plats i vilket fall som helst. Också en svaghet.

Allt är förstås möjligt att lösa, förhoppningsvis hinns det med någon gång framöver.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-01-24 20:28 »

Det går inte att sätta upp nån lokal uppgraderingsserver på en laptop?

Hur går uppgraderingen till rent protokollmässigt?

Jag har en macbook där jag kan boota upp solaris, xp eller win 7, förutom macosx, om man skulle kunna fixa till nåt.  Va?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-01-25 08:55 »

Det är tyvärr inte tvärenkelt och tillvägagångssättet är inte offentligt. Uppdatering på distans är känsligt då det finns risk för att nån med onda avsikter byter ut eller förstör mjukvaran i loggern.

Du har ingen logger i ditt hem? Det enkla hade i så fall varit att uppgradera den, ta med och byta ut.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-01-25 09:12 »

Det är tyvärr inte tvärenkelt och tillvägagångssättet är inte offentligt. Uppdatering på distans är känsligt då det finns risk för att nån med onda avsikter byter ut eller förstör mjukvaran i loggern.

Du har ingen logger i ditt hem? Det enkla hade i så fall varit att uppgradera den, ta med och byta ut.

Nix, min loggning hemma är ett hemmahack som snurrat sedan 2004.

Men varför skulle det vara så hemligt och komplicerat till denna? I stort sett alla "gadgets" som säljs kan ju uppdateras via lokal ftp eller med en browser, och det är ju stora och välkända företag.

Jag kan väl till nöds gå med på att jag just denna gång måste krångla lite extra, och möjligen även nästa gång, eftersom detta problem väl inte är fixat i den nya firmwaren heller, men jag tycker absolut att ni måste fixa någon enklare metod att uppgradera om man inte har snabbt nät.

Jag förstår inte varför det skulle vara en större risk att uppgradera via 3G eller långsamt nät, eller via lokal uppladdning än via säg 8 Mbps ADSL?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-01-25 12:10 »

Jag kan tyvärr inte ge mig in i diskussioner som börjar väga över från support till varför, det blir fort alltför långa resonemang och den tiden har jag inte.

Logger 2020 har precis som alla andra produkter både fördelar och nackdelar. Förhoppningen är att vi på sikt ska hinna lösa problemet med uppdatering över 3G. Jag beklagar att det är besvärligt men samtidigt är uppdatering inte något som sker speciellt ofta, det blir dessutom mer och mer sällan i takt med att buggarna blir färre.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-03-11 21:59 »

Ursäkta att jag hjälper till att älta detta ämne lite till.
Skulle följande galna idé kunna vara ett alternativ? Cool

1. Man laddar ner ny firmware från webtjänsten som en fil och sparar på sin lokala dator.
2. Kopiera filen till en laptop med LoggerSoft installerad.
3. Åk de 18 milen med laptopen.
4. Ändra anslutningen till Logger2020 från Internet till RS-232.
5. Låt LoggerSoft ladda över ny firmware via RS-232
6. Ändra tillbaka anslutningen, och Häpp! Klart! (Det, förstås, 18 mil hem igen...)

Med denna metod behöver man ju inte avslöja hur uppdateringen egentligen går till Med glimten i ögat (blinkande) (apropå tidigare inlägg)
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-03-11 22:43 »

Tja, enligt manualen måste man ju sätta upp ett konto för att kunna uppdatera. Dvs det går inte att uppdatera via rs-232, och det går ju inte att ladda ner firmware till nåt annat än en logger heller.
Loggat
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-03-11 23:16 »

 Chockad Oj då. Förlåt! Jag var nog otydlig. Det var menat som ett förslag till ny funktion i webtjänst/LoggerSoft/Logger2020 att med befintlig hårdvara kunna hitta ett alternativt sätt att uppgradera loggern.
/Anders
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-03-12 14:57 »

Tack för ditt engagemang Anders, men problemet är inte att hitta fler sätt, problemet är att utveckling tar tid och kostar pengar och att vi därför måste prioritera var vi lägger krutet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-03-12 21:36 »

Jag har full förståelse!
/Anders
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!