E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 07:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Större systembilder & mer flexibilitet i beräknade kanaler  (läst 8280 gånger)
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2010-10-17 00:18 »

Först och främst – en utmärkt produkt och ett mycket bra bemötande, e-logger verkar vara mycket bättre
och mer flexibelt än andra konsumentprodukter generellt – bra jobbat!
Det känns som om arkitekturen är den rätta för att kunna bygga på med mer funktioner -
därför lite feedback, för jag antar att det är feedback som driver er framåt.

Flera & större systembilder..
- 50 KB räcker inte riktigt för mig (~20 givare), 100 KB skulle räcka - kanske skulle man kunna tänka sig att
man fick större quota med antalet köpta givare?

Flera systembilder:
Det vore bra om man kunde ladda upp fler (upp till 3) systembilder:
- Tex. En enkel bild på rumstemperaturer och driftstatus som hela familjen förstår och som man tex. kan presentera
på en fotoram.
- En mer teknisk bild på värmesystem med Brine, Hetgas, Vätskerör, LP temp, suggastemp, etc.

Mer flexibilitet i beräknade kanaler: P
- Aritmetriska uttryck: Tex:
  DeltaT=Sensor1-Sensor2
  U-värde=(VBEffekt+Hushållsel)/(Tinne-Tute)
  Hushållsel=Eltotal-Elvärme
 
- Logiska uttryck:
   Tex: Värmeproduktion {på,av}=Ventil1 && Ventil2 || Ventil3
          Avfrostning {på,av}=VBfram<VBretur
          xxxx{sant, falskt}= (kanal1>=Kanal2)&&(Kanal3>40)||(3<Kanal3<4)

- Integrerade/deriverande/Medelväres kanaler
  Tex. 24HousEnergy=Integral(el-total,24)
         Månadsenergi=Integral(el-total,'DaysOfMonth'*24)
         Månasutetemp=mean(uteTemp, 'DaysOfMonth'*24)
         YearCOP=mean(COP, 365*24)
         VPEfficiencyTrend=Trend(COP, YearCOP,365*24)
     
- Kunna mappa larm som en logisk kanal (Detta för att kunna visa larm på systemvyn)

Med vänlig hälsning/Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-10-20 08:00 »

Tack så mycket för dina ideer och synpunkter! Har några kommentarer nedan:

Flera & större systembilder..
- 50 KB räcker inte riktigt för mig (~20 givare), 100 KB skulle räcka

50 KB skall räcka långt. Vad använder du för filformat? Hur har du optimerat bilden för att ta så lite plats som möjligt? Hur ser bilden ut, mycket skuggor, gradienter och texturer? Posta gärna ett exempel.

kanske skulle man kunna tänka sig att man fick större quota med antalet köpta givare?

På sikt kommer det att finnas olika kontotyper i webbtjänsten, dels gratiskonton med ungefär samma innehåll som idag och dels konton där man mot en rimlig månadskostnad får mer resurser.

Flera systembilder.

Har noterat ditt önskemål.

U-värde=(VBEffekt+Hushållsel)/(Tinne-Tute)

Brukar inte U-värde vara relaterat till en yta?

Hushållsel=Eltotal-Elvärme

Finns redan, skapas automatiskt om kanaler för el total och el värme är definierade.

Logiska uttryck

Ja det har diskuterats. Har du någon bra idé om hur de skulle matas in? Inte alldeles enkelt göra både flexibelt och så användarvänligt att "alla" klarar att skapa uttryck.

Vad tänkte du förresten att resultatet från de logiska uttrycken skulle användas till? Det som tidigare diskuterats är främst statusindikering i systembilden.

Integrerade/deriverande/Medelväres kanaler

Ja det finns hur mycket som helst kvar att göra när det gäller sammanställning och presentation av data. Visst tänkte du dig detta som fördefinierade val i graferna?

- Kunna mappa larm som en logisk kanal (Detta för att kunna visa larm på systemvyn)

Menar du systembilden när du säger systemvyn? Kan du förklara lite mer i detalj hur du vill att det skall se ut?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-21 01:03 »

Tack för dina svaroch frågor, försöker svara på dem nedan:
50 KB skall räcka långt. Vad använder du för filformat? Hur har du optimerat bilden för att ta så lite plats som möjligt? Hur ser bilden ut, mycket skuggor, gradienter och texturer? Posta gärna ett exempel.
Jag använder .png, har inte ännu letat upp något bra komprimeringsprogram, i dess orginal är bilden 70 kB, skall försöka leta upp
något bra program, förslag?

På sikt kommer det att finnas olika kontotyper i webbtjänsten, dels gratiskonton med ungefär samma innehåll som idag och dels konton där man mot en rimlig månadskostnad får mer resurser.
Det låter vettigt, jag är nog den typen av användare som skulle betala en liten slant per månad för att få mer funktionalitet.

Brukar inte U-värde vara relaterat till en yta?
Jo visst är det så, egentligen är det rellaterat till omslutande yta mot kall sida; dvs golv, väggar och tak. För jämförande
mätningar är det dock intressant att veta vad huset drar per grad i skillnad mellan ute och inne. Detta hade varigt väldigt
intressant för mig efter som jag bygger om och tilläggsisolerar. Då skulle jag direkt ha sett resultatet och kunnat jämföra
med förra året utan att ta hänsyn till yttetemperaturen som råder nu och som rådde då.

Finns redan, skapas automatiskt om kanaler för el total och el värme är definierade.
Perfekt, har inte installerat givare till mätarskåpet ännu, sker i helen så då får jag altså indikation på hushållsel.

Ja det har diskuterats. Har du någon bra idé om hur de skulle matas in? Inte alldeles enkelt göra både flexibelt och så användarvänligt att "alla" klarar att skapa uttryck.
Varför inte använda vedertagen logiknotation:
Resultatmängd {värde för sant, värde för falskt}
Operatorer:
& Och
+ Eller
(+) Exklusivt eller
>= Större eller lika med
<= .......
<> Skillt från (kan bara användas för att jämföra logiska operander)
! Inverterat

Ex. Avfrostning {aktiv,inaktiv}=VBfram<(VBretur-2)
[/quote]     

Vad tänkte du förresten att resultatet från de logiska uttrycken skulle användas till? Det som tidigare diskuterats är främst statusindikering i systembilden.
Jag har inte studerat exakt hur uttrycken borde se ut?

Primärt för statusindikering, styrning & larm
Tex:
UtgångVVCpump{on,off}=(01:00>tid>05:00) & !låstytterdörr

Jag har även haft funderingar runt hur att mäta COP, speciellt då jag har VVC som drar 1 KW, jag kan inte
sätta någon flödesgivare efter plattväxlaren eftersom den sitter begravd inne i Nibe Splits inneenhet, jag måste
behandla VV och Värme separat.

Med ett sådant system blir det momentana COPvärdet åt skogen om du inte delar upp det
i COP för vv produktion och COP för värmeproduktion. Man skulle då kunna ha alternativa aritmetiska
begrepp beroende av en logisk kanals värde.
Tex.
Definitioner av logiska kanaler:
Kompressor {på, av}=Hetgas>(Vätskerör+10)
Värmeprod{aktiv,inaktiv}=Kompressor&(VBfram>VBRetur+2)
Avfrostning {aktiv,inaktiv}=VBfram<(VBretur-2)
VVProd{aktiv,inaktiv}=kompressor&!värmeprod&!avfrostning

Nu till mitt vilkorliga aritmetiska uttryck:
COPVärme=Värmeprod?{(VBFram-VBRetur)*VBFlöde*Konst/VPEleffekt, 0} Dvs COP räknas inte vid VVprod och avfrostning (Borde iofs görs för avfrostning).
COPVV= Ett mer Komplext uttryck som inte visar momentant COP - omöjligt utan ingrepp i inneenheten.

Ja det finns hur mycket som helst kvar att göra när det gäller sammanställning och presentation av data. Visst tänkte du dig detta som fördefinierade val i graferna?
Nja det var inte min tanke, min tanke var att kunna skapa en ny beräknad kanal för medelvärdesbildning, Integrering och trendanalys,
jag vet inte vilket som är bäst.
Månadsmedelutetempkanal=mean(utetempkanal, 30*24).

Menar du systembilden när du säger systemvyn? Kan du förklara lite mer i detalj hur du vill att det skall se ut?
Återkommer - i morgon med detta.

Jag inser att allt detta kanske inte är rätt prioritet för er, och att det inte låter sig göras över en dag, men jag vill
ventilera mina ideer och behov.

MVH/Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-10-21 10:32 »

Jag använder .png, har inte ännu letat upp något bra komprimeringsprogram, i dess orginal är bilden 70 kB, skall försöka leta upp
något bra program, förslag?

Gratisprogrammet http://www.irfanview.com/ är ganska bra på att ordna kompakta .png.
1) Klistra in bilden med CTRL+V
2) Image>Decrease color depth, välj 256 (behövs/går förstås inte om bilden redan har 8-bitarsfärg)
3) File>Save as>kryssa "Show options dialog", kryssa "Use PNGOUT PlugIn", klicka "save"

Berätta gärna om du lyckas få din bild mindre.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-10-21 15:58 »

[U-värde] Jo visst är det så, egentligen är det rellaterat till omslutande yta mot kall sida; dvs golv, väggar och tak.

Då är jag med. Men varför då inte lägga in ytan direkt i formeln så kan folk fylla i den om de vill?

[Logiska uttryck] Varför inte använda vedertagen logiknotation:

Begriper sig folk i allmänhet på det? Ett av målen med systemet är att alla funktioner skall vara någorlunda begripliga och lätta att använda för så många som möjligt.

[Logiska uttryck] Primärt för statusindikering, styrning & larm

Jag förstår. Problemet är att man då måste tolka uttrycken både i webbtjänsten och ute i loggrarna och det är en del pyssel med det. Speciellt om uttrycken skall vara så flexibla som du föreslår. I dagsläget går  de beräknade kanalerna endast att använda för grafer, även om det hela förstås i grunden är gjort med annat i tankarna också.

Vad gäller den styrning som är på gång (kräver extra tillbehör) så kommer den att tillåta vissa typer av enklare villkor. Men de villkoren skapas då via ett slags guide.

Jag har även haft funderingar runt hur att mäta COP, speciellt då jag har VVC som drar 1 KW, jag kan inte
sätta någon flödesgivare efter plattväxlaren eftersom den sitter begravd inne i Nibe Splits inneenhet, jag måste
behandla VV och Värme separat.

Med ett sådant system blir det momentana COPvärdet åt skogen om du inte delar upp det
i COP för vv produktion och COP för värmeproduktion. Man skulle då kunna ha alternativa aritmetiska
begrepp beroende av en logisk kanals värde.
Tex.
Definitioner av logiska kanaler:
Kompressor {på, av}=Hetgas>(Vätskerör+10)
Värmeprod{aktiv,inaktiv}=Kompressor&(VBfram>VBRetur+2)
Avfrostning {aktiv,inaktiv}=VBfram<(VBretur-2)
VVProd{aktiv,inaktiv}=kompressor&!värmeprod&!avfrostning

Nu till mitt vilkorliga aritmetiska uttryck:
COPVärme=Värmeprod?{(VBFram-VBRetur)*VBFlöde*Konst/VPEleffekt, 0} Dvs COP räknas inte vid VVprod och avfrostning (Borde iofs görs för avfrostning).
COPVV= Ett mer Komplext uttryck som inte visar momentant COP - omöjligt utan ingrepp i inneenheten.

En svaghet med den där typen av villkor med temperaturjämförelser är att du får en tröghet i signalerna som ger störningar i beräkningarna som måste filtreras bort, vilket inte alltid är alldeles enkelt, och på köpet får man luckor i data. Du har ingen ingen indikatorlampa eller pump eller ventil på vilken man kan mäta status och utifrån det få fram en logisk signal för driftsläge?

min tanke var att kunna skapa en ny beräknad kanal för medelvärdesbildning, Integrering och trendanalys,

OK, då är jag med.

Jag inser att allt detta kanske inte är rätt prioritet för er, och att det inte låter sig göras över en dag, men jag vill ventilera mina ideer och behov.

Det är alltid tacksamt med synpunkter och ideer så det behöver du inte förklara, kom gärna med fler! Jo det är alltid en fråga om prioriteringar och om hur lång tid varje enkild sak tar att göra. U-värde och delta-T är i alla fall relativt enkelt att lägga in, det kan nog komma ganska snart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-03-12 00:39 »

U-värde och delta-T är i alla fall relativt enkelt att lägga in, det kan nog komma ganska snart.

Ha! Äntligen hittade jag den rätta tråden att göra mitt, som jag anser, viktiga inlägg i.
Delta-T, som den kallas ovan, är den beräknade kanal jag önskar få tillgång till. Och som Andreas nämner så borde den vara enkel att lägga in.

Mitt mål är sedan att välja två temp.kanaler, sätta en larmgräns för den nya kanalen och låta larmgränsen trigga en digital utgång på A/DMIQ. Detta får då exempelvis min cirk.pump mellan vedpanna och ack.tank att starta då tempdiffen går över en viss gräns.
Här vill jag referera till mitt kommande inlägg i en annan tråd ang. larm som man inte vill ska hamna i larmloggen:
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=295.0


Hur var det förresten, kan man i nuläget inte sätta larmgränser för beräknade kanaler?

I förlängningen skulle man i definitionen av den nya "Differenskanalen" kunna välja två helt godtyckliga befintliga kanaler (temp, fukt, analoga ingångar, energi, andra ber. kanaler, o.s.v.). Sedan är det upp till användaren att välja kanaler som ger "vettiga" differenser. Det bör ju inte ge Andreas så mycket merjobb, förmodar jag.

På detta sätt kan man som sagt starta en pump, ändra en växelventil, eller låta andra spännande saker hända vid olika differenser. Möjligheterna ökar ju i systembilder också, förutsatt att man kan använda ber. kanaler här.

M.v.h.
Anders
PS. Med tanke på alla goda idéer som finns här i forumet så har vi snart fixat fred på jorden också Med glimten i ögat (blinkande)

Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-03-12 15:09 »

Delta-T, som den kallas ovan, är den beräknade kanal jag önskar få tillgång till. Och som Andreas nämner så borde den vara enkel att lägga in.

Mitt mål är sedan att välja två temp.kanaler, sätta en larmgräns för den nya kanalen och låta larmgränsen trigga en digital utgång på A/DMIQ.

Vad som är enkelt beror på vad man pratar om, det är enkelt att lägga in delta-t så att det syns i graferna i webbtjänsten eftersom grunden för beräknade kanaler i graferna redan är utvecklad. Däremot är det inte alls lika enkelt att göra samma sak för larm, larmkollen sker i själva loggern och där finns ingen grund för beräknade kanaler.

Detta får då exempelvis min cirk.pump mellan vedpanna och ack.tank att starta då tempdiffen går över en viss gräns. Här vill jag referera till mitt kommande inlägg i en annan tråd ang. larm som man inte vill ska hamna i larmloggen:

Det är inte ett larm, det är en styrfunktion. Och händelser från styrfunktionen, när nu den är klar, kommer inte att hamna in larmloggen.

Hur var det förresten, kan man i nuläget inte sätta larmgränser för beräknade kanaler?

Nej, som jag är inne på ovan, larm kontrolleras i loggern och beräknade kanaler finns bara i webbtjänsten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-03-12 21:54 »

Solklart! Då förstår jag hur den biten funkar. Roligt ändå att höra att önskemålet är med i planerna Leende (smiley).

Jag är fortfarande ganska ny med Logger2020 och det som hör därtill. Försöker insupa all kunskap jag kan komma över. Annars är jag väl bekant med industriell SCADA genom mitt dagliga yrke (SCADA=System för Övervakning, Styrning och Datainsamling).
/Anders
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!