E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 18:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur visa min vattenförbrukning?  (läst 5798 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2013-11-18 12:58 »

Jag har några frågor som jag hoppas ni kan ge svar på!

Jag har två flödesmätare för att kunna se hur mycket varmvatten jag gör av med i huset samt hur mycket vatten vi gör av med totalt. Är det bara under Grafer jag kan se detta eller ska man kunna se det under Rapporter också?

Under Grafer så har jag skapat en vanlig graf som ritar upp två linjediagram där jag ser när vi tar vatten i huset (varmt och totalt). Jag tycker det är synd att det inte presenteras någon Summa under diagrammet så man kan se hur mycket vatten vi har gjort av med under den valda perioden. Om jag skapar ett stapeldiagram så kan jag se en stapel, men inte exakt hur stor förbrukningen är. Jag kan ju gissa mig till ungefär genom att kolla på Y-axeln.

Nu har jag skapat ett stapeldiagram och på Y-axeln för söndag (igår alltså) så når stapeln för VATTEN TOTALT nästan upp till 900. Innebär det att vi förbrukade totalt nästan 900 liter vatten under gårdagen? Vi är två vuxna och tre barn i hushållet så det låter ju rimligt. Jag bara undrar om jag ska läsa av diagrammet så?

En konstig sak är dock att när jag skapar ett stapeldiagram med tidsrymd en vecka så syns det bara till och med gårdagen. Igår kunde jag bara se till och med lördag och idag kan jag bara se till och med söndag. Likadant om jag tar tidsrymd en månad så kan jag bara se till och med gårdagen. Jag har motsvarande stapeldiagram på min elförbrukning och då kan jag se till och med dagens förbrukning.

En sista grej som jag hoppas ni kan reda ut är att jag har skapt en beräknad kanal (VATTEN TOTALT - VATTEN VARMT) för att få fram VATTEN KALLT och för att sen kunna göra ett staplat stapeldiagram. Problemet är att den beräknade kanalen VATTEN KALLT visar helt fel värden. Min totala vattenförbrukning var ju igår nästan 900 som jag skrev ovan och den totala varmvattensförbrukningen var igår ungefär 260. Då bör ju den beräknade kanalen VATTEN KALLT vara ungefär 630 för gårdagen. Nu står det 10 när jag tar fram den (både när jag tar fram den själv i ett stapeldiagram och i ett staplat tillsammans med VATTEN VARMT).
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-11-19 14:23 »

Jag har två flödesmätare för att kunna se hur mycket varmvatten jag gör av med i huset samt hur mycket vatten vi gör av med totalt. Är det bara under Grafer jag kan se detta eller ska man kunna se det under Rapporter också?

I dagsläget finns inget stöd för vattenförbrukning under rapporter, utan det är som det står i manualen för e-logger "Rapportfunktionen går enbart att använda tillsammans med sådana typer av kanaler den är avsedd för, det vill säga elförbrukare och fastbränsle (flis, pellets)."

Under Grafer så har jag skapat en vanlig graf som ritar upp två linjediagram där jag ser när vi tar vatten i huset (varmt och totalt). Jag tycker det är synd att det inte presenteras någon Summa under diagrammet så man kan se hur mycket vatten vi har gjort av med under den valda perioden. Om jag skapar ett stapeldiagram så kan jag se en stapel, men inte exakt hur stor förbrukningen är. Jag kan ju gissa mig till ungefär genom att kolla på Y-axeln.

Nej det finns ingen summa där. För den typen av dagligt bruk används i regel systembilden och där går summan ("räkneverket") att visa på samma sätt som el total.

Nu har jag skapat ett stapeldiagram och på Y-axeln för söndag (igår alltså) så når stapeln för VATTEN TOTALT nästan upp till 900. Innebär det att vi förbrukade totalt nästan 900 liter vatten under gårdagen? Vi är två vuxna och tre barn i hushållet så det låter ju rimligt. Jag bara undrar om jag ska läsa av diagrammet så?

Ja det är förbrukade liter som visas.

En konstig sak är dock att när jag skapar ett stapeldiagram med tidsrymd en vecka så syns det bara till och med gårdagen. Igår kunde jag bara se till och med lördag och idag kan jag bara se till och med söndag. Likadant om jag tar tidsrymd en månad så kan jag bara se till och med gårdagen. Jag har motsvarande stapeldiagram på min elförbrukning och då kan jag se till och med dagens förbrukning.

Låter underligt, samma diagramtyp med samma valda tidsomfång borde även visa samma tidsomfång. Möjligtvis om det beror på att det saknas data och går till sig när det finns för "hela perioden". Om du vill får du gärna posta en buggrapport om det i separat tråd där du bifogar exempelbilder.

En sista grej som jag hoppas ni kan reda ut är att jag har skapt en beräknad kanal (VATTEN TOTALT - VATTEN VARMT) för att få fram VATTEN KALLT och för att sen kunna göra ett staplat stapeldiagram. Problemet är att den beräknade kanalen VATTEN KALLT visar helt fel värden. Min totala vattenförbrukning var ju igår nästan 900 som jag skrev ovan och den totala varmvattensförbrukningen var igår ungefär 260. Då bör ju den beräknade kanalen VATTEN KALLT vara ungefär 630 för gårdagen. Nu står det 10 när jag tar fram den (både när jag tar fram den själv i ett stapeldiagram och i ett staplat tillsammans med VATTEN VARMT).

Ja det låter också underligt. Om du vill får du gärna posta en buggrapport om det i separat tråd där du bifogar en graf som innehåller total, varm, respektive beräknad kallvatten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-11-19 16:14 »

Jag postar ett inlägg under Buggrapporter.

Sen så kan man ju hoppas att det kommer Summa i framtiden under Grafer!  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-11-20 09:16 »

Ja du får väl helt enkelt titta i avdelningen önskemål om någon annan har önskat samma sak, och om inte lägg in ditt önskemål där så att andra enkelt kan se det. Om fler hakar på och vill ha samma sak så kanske det blir av.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!