E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 17:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med Rapporter  (läst 6764 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2013-11-16 17:53 »

Efter att jag har installerat två flödesmätare för att mäta min totala vattenförbrukning och varmvattenförbrukningen i huset så har jag nu fått tre flikar under Rapporter ("Uppvärmning kWh", "Fastbränsle kg" och "Elförbrukning kWh"). Jag tror inte att jag har haft det förut.
På den första fliken så står det "Uppvärmning kWh". I de staplarna så finns det med "VATTEN TOTALT" och en av mina två luftvärmepumpar (LVP UPPE). Min kanal "VATTEN TOTALT" gav jag först typen Elförbrukare, men ändrade sedan till Fastbränsle. Är det därför den har hamnat där? Måste jag radera minnet på loggern för att den inte ska hamna där? Om så är fallet vad innrbär det att radera minnet? Måste jag namnge alla givare igen?
Den syns inte under fliken "Elförbrukning kWh".

Sen så undrar jag hur jag ska istället ska få min andra luftvärmepump att synas under "Uppvärmining kWh"? Den som syns nu har fått typen "El värme", men tydligen så kan bara en kanal ha typen "El värme", eller har jag fel? Kan jag använda en beräknad kanal (d.v.s. båda mina luftvärmepumpar) och ge den typen "El värme"?

Jag har ju också fått en flik som heter "Fastbränsle kg". I den så syns bara "VATTEN TOTALT". Vart kan jag se min kanal "VATTEN VARMT", d.v.s. min flödesmätare som mäter varmvatten? Den har jag ju också gett typen "Fastbränsle". Den syns ju under Grafer och loggar som den ska.

Sen så undrar jag om jag verkligen ska ge mina flödesmätare typen "Fastbränsle kg"? På stapeln klockan 12 idag så står det 1.1 kg. Vad innebär det? Att jag förbrukat 1.1 liter vatten mellan klockan 12 och 13?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-11-17 12:37 »

Min kanal "VATTEN TOTALT" gav jag först typen Elförbrukare, men ändrade sedan till Fastbränsle.

Varför gjorde du så, vad har vatten med el och fastbränsle att göra? Va?

Måste jag radera minnet på loggern för att den inte ska hamna där?

Nej, du måste ändra i flödeskanalen från typ "fastbränsle" till typ "ingen". Sen kan det ta upp till en timme innan rapporten genereras om på nytt.

Sen så undrar jag hur jag ska istället ska få min andra luftvärmepump att synas under "Uppvärmining kWh"? Den som syns nu har fått typen "El värme", men tydligen så kan bara en kanal ha typen "El värme", eller har jag fel?

Det stämmer, bara en kanal kan ha typen "el värme". Den andra lvpn kan du få med i rapporten genom att ange typ "elförbrukare".

Kan jag använda en beräknad kanal (d.v.s. båda mina luftvärmepumpar) och ge den typen "El värme"?

Nej, det går inte att använda beräknade kanaler i rapporten. Det finns ett avsnitt som heter "Rapporter" i manualen för E-logger, där står det om hur man gör och vad som stöds.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-11-17 14:09 »

Varför jag gjorde så? För dig som jobbar med detta och är insatt så kanske det är självklart, men för mig så var det inte självklart vad jag skulle välja!
Ska jag alltså välja typen "Ingen"? Kommer jag då kunna se under Rapporter hur mycket vatten jag har gjort av med? Det kan jag ju inte nu, varken under Grafer eller Rapporter.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-11-18 09:10 »

Tack för att du förklarar hur du tänker, har lagt in ett förtydligande i manualen: "Rapportfunktionen går enbart att använda tillsammans med sådana typer av kanaler den är avsedd för, det vill säga elförbrukare och fastbränsle (flis, pellets). Om det inte finns någon kanaltyp vars namn stämmer in på det som mäts skall kanaltyp sättas till "Ingen". Det innebär då att rapportfunktionen inte används för den kanalen. Om en kanal av misstag kommit med i rapporten och sen tas bort genom att kanaltyp sätts till "Ingen" kan det ta upp till en timme innan kanalen försvinner från rapporten igen."

Att du inte kan se förbrukningen under grafer låter konstigt, starta gärna en ny tråd om det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-11-18 11:35 »

Tack Andreas, ibland kan det vara bra att vara övertydlig.  Leende (smiley)

Jag startar en ny tråd om min vattenförbrukning.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-11-19 14:18 »

Ingen orsak. Säg gärna till om du hittar något mer du tycker borde förtydligas i manualen. Det är bara genom att ni säger till vi kan få reda på vad som är oklart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!