E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 07:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vindhastighet  (läst 54989 gånger)
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2009-11-04 20:34 »

Skulle gärna vilja logga vindhastighet, då det, som jag tror, påverkar husets värmebehov.
Inte för att man kan göra nåt åt blåsten (kanske isolera mera), men det är ju fruktansvärt roligt att veta sånt här. Glad

Kan för lite om elektronik för att förstå om det är möjligt i loggern, de vindmätare jag sett lämnar viss frekvens(?) för hastighet och gray-code för riktning, allt via seriellt gränssnitt.

Ett alternativ kanske vore att göra något i programvaran för att kunna importera data från väderstationer?

// Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-11-09 10:10 »

Jovisst påverkar blåsten värmebehovet, i vissa fall dessutom rätt rejält.

Att det kommer stöd för någon dedikerad vindmätare är dock inte troligt då de det är mer rationellt, lite som du är inne på i din sista mening, att ta in "alla väderparametrar" på en gång, dvs. att utveckla stöd för en hel väderstation på en gång. Så har någon tips på prisvärd väderstation (alternativt integrerad väderstationsgivare) som mäter vindriktning, vindhastighet, barometer och nederbörd och har serieutgång (RS-232) så säg gärna till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
finansvalp
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-01-08 12:45 »

Hej
Jag har ev. hittat väderstation med RS-232 kontakt men jag behöver ha reda på vilket protokoll som ni använder på Logger2020

Lars
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-01-08 13:26 »

Det låter intressant. Men jag förstår inte riktigt hur du menar vilket protokoll Logger 2020 använder? Logger 2020 kan i dagsläget inte läsa data från några RS-232 tillbehör över huvud taget. Hur protkollet dvs. kommunikationsformatet ser ut skiljer sig ofta kraftigt från fall till fall, så väderstationsstödet är något som måste skräddarsys av oss när vi väl hittat en väderstation som verkar värd att satsa på.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-12-02 11:19 »

En gammal tråd.
Det blir svårare och svårare att hitta väderstationer som har RS232 idag. Nästan alla leverantörer av väderstationer går över till USB.

///P
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-12-02 12:38 »

Jo dessvärre. Men vi har faktiskt så smått ändå börjat utveckla visst stöd för en väderstation. Går det bra kommer vi nog att kunna erbjuda en lösning nån gång januari/februari.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
kirderf
Medlem

Antal inlägg: 2



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-12-03 09:12 »

Om det är via RS-232, kommer den att fungera med SunLogger 2020 ?

Mvh Fredrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-12-03 11:09 »

Det är vår ambition men jag kan tyvärr inte lova något i dagsläget.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bandit
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-03-24 16:30 »

Vind och utetemperatur har stor betydelse för elförbrukningen.
Jag har full koll på utetempen, nu är det dags att mäta vinden.

Finns det någon lösning för att mäta vinden med Loggern?
 Cool
Loggat

Nibe F1245-8, 3st Elmätare
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-03-24 18:10 »

Flyttade ditt inlägg till befintlig tråd. Som du ser ovan är något på gång men tidsplanen har som vanligt spruckit, så är det att utveckla teknik. Ledsen Det går sakta framåt men är fortfarande ett par månader bort.

Om du är sugen på att göra något själv är det här en roligt tråd http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=20186 Signaturen Drakglenn föreslår att använda en gammal datafläkt (antar den bör vara kullagrad) och mäta utspänningen. Utspänningen skulle man kunna anpassa och sen mäta med analog ingång på IO-modulen som finns som tillbehör till Logger 2020. Och signaturen Maglu skriver om skovlar av pet-plast (annan föreslår halverad pingisboll) på kullagrad axel från en floppydiskstation där roterande magnet detekteras med cykeldator. Istället för att retektera magneten med cykeldator borde man kunna använda ett tungelement kopplat till pulsmodulen som finns som tillbehör till Logger 2020. Fast hur lätt det är att kalibrera och få något sånt här linjärt är förstås osäkert. Kalibreringsmöjligheterna är ju dessutom i dagsläget ganska begränsade i vårt system.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-03-25 10:43 »

De vanligaste modellerna av Väderstationer har tungelement och en liten magnet som Andreas beskriver. Men frågan är om det inte är enklare att köra en separat väderstation för vind och väder mätning och loggern för det andra?

Och sedan sammafoga all data i datorn ?

Jag kör en Davis Vantage Pro2 väderstation kopplad till en PC som loggar mitt väder åt mig. Alla mätinstrument är kalibrerade från början.

Här är min vädersida: http://niklasberglund.dyndns.org/weather/carterlake/index.php

Går att mäta i princip allting med sånna där, för oss som gillar att mäta saker Leende (smiley)

/Niklas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-03-25 13:54 »

Jomenvisst kan man tänka sig att köra en väderstation vid sidan av loggern och synkronisera ihop alla mätdata i en dator. Speciellt om man som du har en egen webbserver hemma som är igång dygnet runt.

Men det är inget alternativ för dem som vill koppla sin logger direkt mot internet och få en samlad bild, då måste väderstationen kopplas till loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus T
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-04-11 20:49 »

Jag har hittat en väderstation med 1-wiregränssnitt som verkar prisvärd. Den är framtagen för APRS-nätet (ett radiobaserat för positionering och väderstationer för amatörradio).

Den går visserligen bara att köpa i paket med ett modem, men gör man en förfrågan går det säkert att få köpa bara väderstationen.

Eftersom den redan har rätt gränssnitt borde det vara enklare att få den att fungera ihop med loggern än med rs-232.

https://www.argentdata.com/catalog/product_info.php?cPath=29&products_id=135&osCsid=3ff6bf45d62bd671c38c0197729fa8dc

//Magnus
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-04-12 09:12 »

Intressant. Men när jag tittar lite snabbt tycker jag det ser ut som att gränssnittet inte är onewire utan seriellt med 2400 baud, är inte onewire en ingång för att kunna ansluta en tempertursensor?

Vindmätare, vindriktning och regnmätare går att köpa separat för $68.
https://www.argentdata.com/catalog/product_info.php?cPath=29&products_id=145
Men då ingår ingen elektronik utan man måste själv koda av tungelementen på givarna.
https://www.argentdata.com/files/80422_datasheet.pdf
¤ "Each 0.011” (0.2794 mm) of rain causes one momentary contact closure that can be recorded with a digital counter or microcontroller interrupt input."
¤ "A wind speed of 1.492 MPH (2.4km/h) causes the switch to close once per second."
¤ "The vane’s magnet may close two switches at once, allowing up to 16 different positions to be indicated. An external resistor can be used to form a voltage divider, producing a voltage output that can be measured with an analog to digital converter,"

Att koda av de signalerna vore nog fullt möjligt med IO-modulen. Men jag undrar just vad det är för kvalitet på sensorerna/plasten, tycker det ser lite klent ut när jag klickar för att se stor bild.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus T
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-04-12 21:06 »

Ja, jag insåg senare att 1-wiregränssnittet inte var till vindgivaren utan en extra ingång till modemet vid sidan av vindmätaren.
Att koppla hela kalaset direkt till loggern kräver ju bara två digitalingångar och en analog och det finns det ju som sagt en färdig modul för. Upplösningen blir således flyttad från väderstationens logik direkt in i I/O modulen och hur noggrant den räknar pulserna.
Priset är ju minst sagt lockande, men som sagt ett stort frågetecken för kvalitet.  I/O modul och vindmätare för under 1500kr och lediga in/utgångar över för annat kan nog tilltala många här, bara grejerna håller.

//Magnus
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!