E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 01:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kanal uppdaterar samma värde vid problematisk givare  (läst 8252 gånger)
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« skrivet: 2012-10-04 20:38 »

Upptäckte idag att 4 av mina kanaler visat samma värde hela dagen, har samma värde som max-, min-, medel- och nuvarande värde.


Tittar jag på givarna så hade de helt andra värden och de uppdaterade sig när man tryckte på uppdatera givalista:


Så, loggern verkar få in värden från givare, skickar dem till e-logger, som visar att givarna har värden men uppdaterar inte kanalerna.

Testade att starta om loggern, då "dör" de 4 problematiska givarna och loggern börjar ge larm för att en av givarna hamnar under ett gränsvärde.


Naturligtvis så har jag nåt kabelfel som gör att givarna bråkar, men det är inte därför jag skriver här på forumet.

Jag har för mig att vid givarfel så ska kanalen skriva notering under kommentar när sista mätvärdet kom. I detta fallet så fortsatte kanalen registrera det senaste fungerande värde. Varför givarna faktiskt gav data när de verkade strula vet jag inte. Men det värdet borde väl ha registrerats i kanalen?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-10-05 17:04 »

Tack. Jättebra beskrivet fel.

En teori skulle kunna vara att du hade glappkontakt/fukt i kablaget att givarna fick precis så lite spänning att de halvfungerade och faktiskt gav samma värde hela tiden. Det finns ingen mekanism för att detektera det problemet. En sån mekanism skulle i och för sig kunna ordnas, men det här måste ju vara ett extremt ovanligt tillstånd.

Det kan givetvis också vara något udda mjukvarufel. Men dessväre svårt felsöka när loggern inte längre är i det läget. Om du får det igen, säg till utan att starta om loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-10-05 22:17 »

Men andra bilden är tagen precis några sekunder efter första bilden. Då visar givarna nåt annat än vad respektive kanal visat hela dagen. Så e-logger verkar få in värden från givarna, men uppdaterar inte kanalerna. Lite som "schrödingers givare" - levande och döda samtidigt  Glad

Nu kopplade jag ut en misstänkt givare men då dök den upp som "ej hittad" istället för blankade värden som 3e bilden visade efter omstart. Så det ligger nåt i att givarna orkar identifiera sig, men inte ange sina värden. Det är ingen funktion i e-logger där kanalen vid felaktigt givarvärde "safe:ar" och tar senaste schyssta värde?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-10-06 11:04 »

Ah du tänker Schrödinger, jag tänker mer zombier. Leende (smiley)

Men andra bilden är tagen precis några sekunder efter första bilden. Då visar givarna nåt annat än vad respektive kanal visat hela dagen. Så e-logger verkar få in värden från givarna, men uppdaterar inte kanalerna.

Kanaler och givare är två skiljda system, förfrågan sker med olika anrop och värdena lagras separat. Kanalerna skickas hela tiden i bakgrunden i en automatisk process. Knappen "uppdatera givarlista" innebär att fråga loggern om det anslutits fler givare, då görs en ny avsökning av givarbussen om det inte gjorts sedan loggern senast startades om samt att senaste värde läses av. I det sistnämnda fallet bryts alltså det vanliga loggningsmönstret och en eventuell zombie kanske tillfälligt vaknar. Men detta är lösa spekulationer.

Den här typen av problem är tyvärr i regel svåra att lösa när felet inte är aktivt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-10-06 22:04 »

Jag förstår. Ska vara uppmärksam om det händer igen och inte starta om loggern.  Leende (smiley)
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-10-11 10:19 »

Nu är det så igen. Men som man kanske ser i min tråd under Hjälp så har jag en "zombie apocalypse" bland mina givare hemma just nu. Men tänker ändå att e-logger kanske inte skulle uppdatera med samma värde hela tiden (Eller så ska den det by design).

Givare död:


Kanal monotomt levande:


« Senast ändrad: 2012-10-11 10:25 av KlasL » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-10-11 10:46 »

Den andra bilden fattas tyvärr.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-10-11 12:03 »

den syns för mig, här ligger den iaf..  Leende (smiley)
http://s12.postimage.org/3tqk2dmcb/graf_flode.jpg
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-10-12 08:44 »

Tittat lite på data från din logger, den innehåller otillåtna tillstånd, loggern vet inte vad som faktiskt är inkopplat och fungerar och inte. Antingen är det ett riktigt udda programfel eller så är spänningsmatningen risig så att minnet blir korrupt. Med tanke på de problem med givare du tagit upp i annan tråd så lutar det väl mest åt det sistnämnda.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-10-12 12:00 »

Ok, då släpper vi det som "bugg"  Glad

Ja, min logger mår inte bra.  Gråtande
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!