E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 22:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Flödesmätaren blir galen  (läst 22449 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-09-25 11:00 »

Fast nu har jag kanske hijackat tråden

Nej då inte alls, ni verkar ha väldigt likartade problem och då är det tacksamt om alla uppgifter samlas i en och samma tråd.

eftersom Michael använder pulsingången och jag P3IQn Läpparna förseglade

Är du säker på det? Jag väntar fortfarande på Michaels svar på mina frågor.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2012-09-25 11:01 »

Ytterligare fråga till KlasL och Michael Öijwall, vad är det ni mäter på, är det radiatorkretsen, kan det vara luft i systemet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-09-25 21:30 »

Min flödesmätare är till radiatorerna, eller snarare till en arbetstank innan radiatorerna. Kollade om det var luft i systemet men det verkade det inte vara.
Däremot så har min andra flödesmätare gett spikar sedan jag meckade runt igår kväll. Den går mot varmvattenberedaren.
Och som det ser ut nu så har den första flödesmätaren slutat ge spikar - men det har bara gått 24 timmar sen så jag vet inte säkert. Nånting som glappar eller stör är det helt klart.
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-09-27 21:12 »

Nu har jag kört i snart 3 dagar utan några spikar. Jag bara ruckade och drog åt alla plintar på P3IQn. Måste slarvat tidigare  Rullande ögon (ironi)
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2012-09-30 19:45 »

Sorry, tappade bort min egen tråd.

Jag använder den inbyggda pulsgivaren, alltså ingen P3IQ.
Det händer 0-2 ggr per dag (se exempel i bifogad datafil).
Ledningen går inte förbi några störkällar (som jag kan se det).
Solen kan vi utesluta - det är ett mörkt hörn.
Men det är radiatorkretsen så luft skall väl inte uteslutas helt - men det är i botten av systemet så all luft borde ligga i något element högre upp.

KlasL grafer ser ut som mina. Jag registrerar upp till 300 l/m.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2012-09-30 19:48 »

Plintarna på loggern är lite luriga, om du inte har minst 0.25 mm2 kabel så måste du dubbel/trippelvika kabeln, eller förtenna den, för att det skall bli bra kontakt.
Har du verkligen kollat så du inte har glapp?
Som du säkert förstår gör glappkontakter lätt att det kan räknas spökpulser.
Loggat

Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2012-10-02 22:36 »

Ok, jag ska gå igenom det i helgen och kanske toppa med lite tenn Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012-10-02 22:51 »

Det låter bra.
Det är naturligtvis viktigt för mig att utreda om det verkligen kan bli nåt galet med flödesmätarna.
Jag har sålt ca 30 stycken, och om nu KlasL löste problemet så är det så vitt jag vet bara du som har problem - och ofta beror problemen på glapp.
Vi får hålla tummarna att du hittar något.
Loggat

MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-10-16 21:40 »

Jag har så här:
1) Kanal "El Värme"
2) Kanal "Flöde"
3) Kanal Temp "FramLed"
4) Kanal Temp "Retur"
5) Beräknad kanal typ "Effekt från temperaturer och flöde"
  * Namn = "Effekt VP"
  * Temp "FramLed"
  * Temp "Retur"
  * Flöde "Flöde"
  * Värmekapacitivitet =4,2
6) Beräknad kanal typ "Effektfaktor från in- och uteffekt"
  * Namn = "COP VP"
  * Kanal Ineffekt="El Värme"
  * Kanal Uteffekt="Effekt VP"
  * Gränsvärde=50

Toppen!
Fick som inte till det själv då jag bara hittat/lagt till det första och då bara effekten som ligger runt 11-12kW (är en Nibe1245-12).

Nyss startat värmepumpen och den ser ut räkna nått runt 3,5 vad gäller COP men jag fick nyss en sån där jättehög "spik" på flödesmätaren så det blev knas i alla siffror (då den sade 850 l/m mot 20 l/m det ska vara ungefär.).

 Obeslutsam

Får ta kolla upp pulsmodulen.. men tycker mig inte ha nått glapp eller så.
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2012-10-16 22:56 »

Flödesmätare som spikar har det rapporterats om förut, inkl jag själv. Verkar vara glapp som orsakar;
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=842.0
Loggat
MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2012-10-17 15:14 »

Flödesmätare som spikar har det rapporterats om förut, inkl jag själv. Verkar vara glapp som orsakar;
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=842.0


Tackar!

Jag såg den där igår med men tänkte titta till mina prylar lite. Är ju så smått då det gäller plinten och i en av "hålen" har jag ju 3st trådar då ett är motståndet som följde med. Hade ju tänkt löda ihop alla innan jag stoppar in de i plinten men frågan är om man får in i denna då.

Fick en spik vid 4-tiden och 2st nu vid 14..
Loggat
MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2012-10-17 15:18 »

Fick en spik vid 4-tiden och 2st nu vid 14..

Ser ut så här:

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2012-10-18 08:06 »

Tack för grafen. Posta gärna också en graf där en enda spik är inzoomad (graf med 15 minuters omfång) så att det går att se under hur lång tid en spik varar.

Som KlasL är inne på är den mest troliga felkällan glapp någonstans, dubbelkolla både anslutningarna till själva flödesmätaren och anslutningen mellan pulsmodul och logger.

[Flyttade fyra ovanstående inlägg från annan tråd hit eftersom det förenklar att ha likartade problem samlade i en och samma tråd.]
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2012-10-18 18:24 »

Då ska vi se då, här tycker jag ju det är en enda puls som felar enligt bilden. Jag har varit ner och känt på skruvarna lite och verkar ha 4-5 spikar per dag (har ju bara kört mot detta några dagar nu) och ska se om jag kan löda ihop de som sagt och de ska ju in i plinten med då.

Jag har ju ett motstånd 10k (som följde med) anslutet också mellan plint 3 och 4 på P3IQ (mellan brun och grön tråd till flödesmätaren) och ska se om jag kan löda fast lite på det motståndet och krympslang m.m. så jag bara får en tråd skruva fast.
Loggat
MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2012-10-18 18:32 »

Postar en bild till på en "nollpuls" med. Jag tror inte CP ska stanna men här har den visat detta en enda puls också.

Jag kan ju tänka fel här då jag är helt grön på detta.. men jobbat med service typ sånt här i 30 år  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!